De Zeeuwse schouw Waterman vh Zeemeeuw

Auteur Peter Hamer

De motorzeilschouw 'Zeemeeuw' werd gebouwd in 1922 naar aanleiding van de overname van het retourveer vanaf Kats door J. van Wieringen. Het schip werd vermoedelijk gebouwd door De Klerk (Kruispolder) volgens een eigen ontwerp van Jacob van Wieringen, die sinds 1903 ook het veer tussen Kats en Wilhelminadorp gepacht had. (Hier bestaat enige onduidelijkheid, want het schip wordt vermeld als ‘nieuwen hoogaars’ in het werfboek van De Klerk). 
De veerdienst tussen Katseveer (Wilhelminapolder) en Kats werd eerder gevoerd door Jacob van Wieringen met de veerschouw 'Mobilus' gebouwd in 1916 op de werf “Moed en Trouw” te Paal: “Een veerboot voor J. van Wieringen van Katseveer”. (Van Beylen, De Hengst, bijl. IV Lijst van Nieuw gemaakte vaartuigen op de werf ‘Moed en Trouw’ te Paal).
De veerschipper Nardus van Wieringen (broer van Jacob) verdronk in oktober 1945 tijden de overstap van de schouw in de bijboot. De schouw werd in 1948 verkocht.

De 'Zeemeeuw' wordt 'Waterman'

De Zeemeeuw had oorspronkelijk een staand gaffeltuig, en was voorzien van een Kromhout motor van 22 pk. Naar aanleiding van de aanschaf van de motorveerboot Katsplaat werd de schouw verkocht aan Baron von Bernuth in Veere, en vervolgens aan H. van Cranenburgh, die het schip omdoopte in 'Waterman'.
De schouw verging in 1957, toen ze tijdens een tijstop voor de kust van Biggekerke van haar anker sloeg en op het strand verzeilde. Volgens verslagen in de media was de oorzaak een gebrek aan deskundigheid van de studenten die het schip hadden gehuurd, en onbekendheid met het water. Alle opvarenden kwamen veilig aan de wal.

Bronnen

J.A. van de Putte: De Veerdiensten van de Zandkreek
J. van Beylen: De Hengst
www.delpher.nl 15-7-1957

Terug naar vorige pagina