Visserijnummers

Vissersvaartuigen voeren duidelijk zichtbare lettertekens met een volgnummer. Dit visserijnummer geeft aan in welke thuishaven het schip is ingeschreven. Elke gemeente waar vissersschepen hun thuishaven hadden moest een register van consenten (vergunningen) bijhouden met doorlopend nummer. Er is echter een veelvoud van visserijnummers niet meer in gebruik. De vissersplaatsen zijn er niet meer of bezitten geen vissersvloot meer. Toch kan je ze bij gerestaureerde schepen nog tegen komen.

Het Visserijregister gedigitaliseerd en online te bezoeken

Persbericht Zuiderzee Museum, 18 februari 2021

Het Visserijregister, dat 40.000 kaarten telt, is vanaf heden online te bekijken op zuiderzeecollectie.nl. De afgelopen twee jaar zijn alle kaarten gescand en inmiddels is meer dan de helft overgetypt. Al deze scans en data zijn op zuiderzeecollectie.nl te bekijken en te doorzoeken. Volgens Kees Hendriks, sectorhoofd Collectie en Informatiebeheer van het Zuiderzeemuseum, brengt de digitalisering van de kaarten en het overtypen van alle handgeschreven details het vissersleven van de vorige eeuw weer tot leven. “De kaarten met details over vaartuigen, vangstsoorten en bijzonderheden zoals scheepsrampen en inbeslagnames zijn ook voor historisch en economisch wetenschappelijk onderzoek interessant.”

Wat het Visserijregister bijzonder maakt, is dat de data van de kaarten nu gekoppeld kunnen worden aan bijvoorbeeld de kunstcollecties van musea en fotocollecties in archieven. Veel schepen die te zien zijn op de kaarten, zijn ook terug te vinden op schilderijen of foto’s. Door deze data te koppelen komt er meer inhoudelijke kennis beschikbaar over de collecties, waardoor ons beeld van de maritieme geschiedenis wordt verbreed. Het register dreigde in de jaren negentig te worden vernietigd. Belangrijke data die bijna verloren zijn gegaan, zijn gered en worden nu toegevoegd aan de vastlegging van onze geschiedenis!

Van kaartsysteem naar digitale database
Vanaf de tweede helft van de negentiende eeuw kwamen er steeds meer vissersschepen op de Noordzee. Er werd geruzied over vismethoden, er was sprake van smokkelarij en vernieling van elkaars gerei. In 1882 kwamen de landen rondom de Noordzee overeen dat er visserijnummers op de zeilen en boegen van de schepen aangebracht moesten worden om de schepen te kunnen identificeren. Voor Nederland werden deze nummers vastgelegd in het Centraal Visserijregister. Dit papieren register bleef in gebruik tot computers de registratie overnamen. Museum Vlaardingen en het Zuiderzeemuseum organiseerden in 2019 de digitalisering van de registerkaarten. Deze kaarten zijn nu beschikbaar op zuiderzeecollectie.nl.

Doornummeren
Het complete gedigitaliseerde register bestaat uit zo’n 40.000 kaarten. Dit betekent overigens niet dat er zo’n 40.000 schepen hebben rondgevaren. Zodra een schip een nieuw nummer kreeg, bijvoorbeeld na verkoop, werd voor hetzelfde schip een nieuwe kaart aangemaakt. Op de oude kaart werd vastgelegd wat het nieuwe nummer was geworden. Zo wordt de complete geschiedenis van een vissersschip inzichtelijk.

pdf Zuiderzeemuseum - Het Peperhuis: Het centraal visserijregister, de burgerlijke stond van de zeevisserijschepen

pdf Bokkepoot LVBHB 2021 juni nr243 - Visserijregister online

De verplichting tot het voeren van letter- of onderschei­dingstekens vloeide voort uit internationale afspraken op dit gebied

Alle plaatsen waar zee- of kustvissersvaartuigen thuis hoorden kregen een letterteken, de gemeente zelf regelde de uitgave van de nummers. Met ingang van 1 augustus 1882 waren ook de Zuiderzeevissers verplicht deze registratietekens te voeren.
Aanvankelijk werden de nummers die uitvielen niet opgevuld zodat de hoge nummers op den duur het werkelijke aantal vaartuigen verre overtrof. Bij het Visserijbesluit van 1911 vond een hernummering plaats waarbij alle vacante nummers weer opgevuld werden.
Als gevolg van de afsluiting werden de van toen af uitsluitend op het IJsselmeer vissende vaartuigen in het register voor kustvissersvaartuigen doorgehaald. Tevens hield de verplichting tot het voeren van letterteken en nummer op te bestaan. Het behoorlijk uitoefenen van toezicht op de visserij maakte het in 1935 nodig deze ontheffingen weer in te trekken.


Visserijregistratie vanaf 1882

De verplichting om als visser op de Zuiderzee bij je gemeente geregistreerd te staan, stamt uit 1882 en was bedoeld om wat meer greep te krijgen op de tot die tijd vrije zeevisserij.
In 1911 moesten de vissers zich opnieuw inschrijven voor de kustvisserij en waarbij tevens de gemeentelijke registraties werden opgeschoond (‘omnummering’).
H.C. Redeke deed in 1905 en 1906 i.o.v. de regering onderzoek naar de Zuiderzeevisserij en publiceerde in 1907 het "Rapport over onderzoekingen betreffende de visscherij in de Zuiderzee ingesteld in de jaren 1905 en 1906 - Redeke 1907". Hij maakte daarbij ook overzichten van de geregistreerde vissersschepen per gemeente: "Bijlage II: Staat der Visschervloot in de voornaamste Zuiderzeehavens op 1 januari 1907".


Beschikking betreffende het voeren van lettertekens en nommers (1901)

Deze beschikking, gepubliceerd en het 'Verslag' over 1900, verving die van 4 maart 1889

Het letterteeken en nommer van het schip worden gesteld ter wederzijde van den boeg, 8 à 10 centimeter onder het potdeksel, of, laat de inhoud van het schip geen genoegzame ruimte onder het potdeksel over, zooveel hooger als zal blijken noodig te zijn.
De letterteekens en nommers, geschilderd in witte olieverf, op een zwarten grond, hebben voor schepen van vijftien ton en daarboven eene hoogte van 45 en eene dikte van 6 centimeter; voor schepen beneden vijftien ton eene hoogte van 25 en eene dikte van 4 centimeter.
Dezelfde letterteekens en nommers moeten evenzeer in olieverf geschilderd worden aan weerszijden van het grootzeil van het vaartuig, onmiddellijk boven den hoogsten rifband, en op zoodanige wijze, dat zij zeer zichtbaar zijn; zij worden op witte zeilen en op zeilen, die de oorspronkelijke kleur van het zeildoek hebben, in zwarte verf geschilderd, op zeilen van andere dan evengenoemde kleuren in witte verf.
De afmetingen van de letters en nommers op de zeilen moeten zoowel in hoogte als in dikte, één derde grooter zijn, dan die welke op den boeg geplaatst zijn.
Deze beschikking treedt in werking op 1 Januari 1901.
's Gravenhage, 4 Augustus 1900
De Minister voornoemd,
C. LELY


Nummering van vissersschepen vòòr 1911, hernummering in 1911 en IJsselmeer (zout èn zoet): zeevissers worden kustvissers

Bij de her-nummering van vissersschepen in 1911 wordt meestal gezegd, dat dit moest ‘van de minister’, omdat die een betrouwbaar overzicht wilde hebben van het aantal Zuiderzeevissers.
De werkelijke reden is echter, dat de Zuiderzee tot kustwater werd verklaard en alle zeevissers op de Zuiderzee zich opnieuw moesten laten registreren als kustvisser. Dat zie je daarom nadrukkelijk op het consent staan. Bijkomend voordeel was het opschonen van de gemeentelijke administratie van visserijnummers, omdat gemeenten gewoon doornummerden en bijvoorbeeld Volendam meer dan 400 vissers leek te hebben, terwijl het ruim 200 waren.
Visserijregistratie was in beginsel alleen voor vissers op zout water. De IJsselmeervissers van na 1932 hoefden geen registratienummer op hun schip te voeren, maar moesten wel een vergunning hebben. Daar kwam de overheid al snel van terug. Midden jaren dertig waren de meeste nummers van de schepen afgesleten en vond de overheid dat er een chaos aan vissers rondvoer. Toen is nog voor de WO II de regel ingevoerd, dat de vissers een visserijnummer moesten hebben voor het IJsselmeer en ze moesten dit volgens voorgeschreven normen op hun schip aanbrengen.
Een mooi voorbeeld daarvan is de omnummering van de Lemsteraak met oorspronkelijke visserijnummer LE158, nu genaamd 'Brack'.


De nu nog in gebruik zijnde visserijnummers:

ARM
BR
BRU
BU
BZ
DZ
EH
FI
GM
GO
GOE
HA
HD
HI
HK
HN
HON
IJM
KG
KL
KW
LE
LO
ME
MS
NB

Arnemuiden
Oostburg Breskens
Bruinisse
Bunschoten
Bergen op Zoom
Delfzijl
Enkhuizen
Finsterwolde
Genemuiden
Goedereede
Goes
Harlingen
Den Helder
Hindeloopen
Harderwijk
Hoorn
Hontenisse
Velsen IJmuiden
Kortgene
Klundert
Katwijk
Lemmer
Lauwersoog
Medemblik
Midden Schouwen
Nieuw Beijerland

NZ
OD
OH
OL
RD
SCH
SL
SLO
TH
TM
TS
TX
UK
UQ
VD
VL
VLI
WK
WL
WON
WR
WSW
YE
ZK
ZZ

Terneuzen
Ouddorp
Zeevang Oosthuizen
Oostdongeradeel
Ransdorp
Scheveningen
Stellendam
Sloten (Fr.)
Tholen
Termunten
Terschelling
Texel
Urk
Usquert
Edam Volendam
Vlaardingen
Vlissingen
Workum
Westdongeradeel
Wonseradeel (Makkum)
Wieringen
Westenschouwen
Yerseke
Zoutkamp
Zierikzee

Visserijnummers, die niet meer "officieel" in gebruik zijn:

De afkorting "i.s.p." staat voor: "in sommige publicaties".

AK
AL
ALK
AM
AP
AS
AV
AW
BAF
BAR
BC
BG
BH
BI
BIW
BIE
BKH
BL
BLK
BLO
BM
BOL
BT
BTS
CG
CLN
CLP
CO
CZ
DB
DD
DL
DN
DM
DOW
DS
DU
DV
DW
EB
EE
EG
ES
EWD
EZ
FA
FR
GA
GD
GDW
GG
GRA
GRO
GS
GT
GV
HAL
HAS
HB
HD
HL
HNO
HO
HOE
HOK
HP
HR
HS
HSD
HT
HV
HVH
HVL
HW
HZ
IL
KAL
KB
KD
KE
KH
KK
KN
KO
KP
KU
LM
LP
LS
LW
MA
MB
MD
MEL
MG
MK
ML
MO
MP
Andijk
Ameland
Alkmaar
Amsterdam
Anna Paulowna
Assendelft
Avenhorn
Aengwirden
Baflo
Barradeel
Bovenkarspel
Bergen
Brouwershaven
Den Briel
Broek in Waterland
Biervliet
Berkhout
Blankenham
Blokker
Blokzijl
Bierum
Broek op Langedijk
Beerta
Beets
Callantsoog
Clinge
Colijnsplaat (i.s.p. CP)
Callantsoog
Cadzand (CA)
Den Bommel
Dordrecht
Doel
Duivendijke
Diemen
Doniawerstal
Doornspijk
Dubbeldam
Deventer
De Werken (Doniawestal)
Elburg
Eenrum
Egmond aan Zee
Eemnes
Ellewoutsdijk
Ezinge
Franekeradeel
Franeker (i.s.p. FN)
Gaasterland
's Gravendeel
Goudsweerd
Geertruidenberg
Graauw en Langendam
Groningen
Gasselte
Grafhorst
Geervliet
Halsteren
Hasselt
Het Bildt
Hardinxveld
Hemelumer Oldeferd
Heinenoord
Hoogeveen
Hoedekenskerke
Hoek
Hoofdplaat
Herkingen
Haamstede
Heusden
Heenvliet
Hellevoetsluis
Hoek van Holland
Hoogvliet
Hoogwoud
Huizen
Ilpendam
Krimpen aan de Lek
Krabbendijke
Kattendijke
Kerkwerve
Kolhorn
Koudekerke
Kruiningen
Koog a/d Zaan
Kampen
Kuinre
Landsmeer
Loppersum
Leens
Leeuwarden
Maassluis
Middelburg
Middelharnis
Melissant
Middelburg
Marken
Maasland
Monnickendam
Meppel
MU
ND
NI
NK
NS
NTO
NU
NV
NW
OBL
ODB
OK
OO
OP
OS
OSD
OV
OWS
OZ
PH
PI
PM
PR
PS
PU
PV
RA
RL
RO
RP
RT
RZ
SA
SAH
SAL
SDM
SH
SI
SIL
SMA
SMD
SMI
SNE
SPA
SPC
SPK
SRN
ST
STB
STL
STO
STR
SV
SVG
TB
TD
UD
V
VE
VH
VLL
VN
WAN
WAR
WB
WDS
WF
WIN
WKD
WM
WMD
WMH
WOE
WOU
WPD
WRW
WU
WV
WW
WZ
YM
IJS
YT
ZA
ZB
ZD
ZE
ZG
ZL
ZM
ZO
ZS
ZU
ZV
ZVC
ZW
ZWD
ZIJ
Muiden
Nieuwe Niedorp
Nieuwendam
Nijkerk
Nieuweschans
Nieuwe Tonge
Numansdorp
Nieuw Vossenmeer
Noordwijk
Oud Beijerland
Oudenbosch
Ouwerkerk
Oosterland
Ooltgensplaat
Ossenisse
Ossendrecht
Oostvoorne
Oost en West Souburg
Oostzaan
Piershil
Philippinne
Purmerend
Pernis
St Philipsland (i.s.p. PL)
Putten
Poortvliet
Raamsdonk
Rilland
Rotterdam
De Rijp
Retranchement
Rozenburg
Zandvliet
Stad aan 't Haringvliet
Sint Annaland
Schiedam
Schellinkhout
Scherpenisse
Sliedrecht
Smallingerland
St Maartensdijk
Smilde
Sneek (i.s.p: SK)
Spaarndam (i.s.p. SP)
Sprang Capelle
Spijkenisse
Schermerhorn
Staveren
Steenbergen
Schoterland (i.s.p. tot 1911 Stellendam)
Stoppeldijk
Strijen
Stavenisse
Sas van Gent
Ten Boer
Tietjerksteradeel
Utingeradeel
Veen
Veere
Venhuizen
Vlieland
Vollenhove
Wanneperveen
Warder
Wymbritseradeel (Heeg)
Wijdenes (i.s.p. WDN)
Wervershoof
Winkel
Werkendam
Willemstad
Wemeldinge
Warmenhuizen
Woensdrecht
Woudrichem
Wolphaartsdijk
Wieringerwaard
Wilsum
Wildervank
Weststellingwerf
Westzaan
IJmuiden (zie: Velsen IJmuiden)
IJsselmuiden
Yist
Zaandam
Zuid Beijerland
Zuidland
Zwolle
Zevenbergen
Hooge en Lage Zwaluwe
Zaamslag
Zoutelande
Zwartsluis
Zuid Scharwoude
Zandvoort
Zalk en Veecaten (tot 1937)
Zwartewaal
Zwijndrecht
Zijpe

Het voeren van een visserijnummer

Officieel valt het gebruik van visserijnummers op een schip als herkennings- c.q. registratieteken, onder beheer van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Het beheer van deze nummers gebeurde echter door de gemeenten die over een haven beschikten. Belangrijk is dat U nagaat of het visserijnummer al door iemand gebruikt wordt of niet. Dat kan beroepsmatig zijn, maar tegenwoordig ook recreatief.


Schepen met erkende visserijnummers

Persoonsgegevens worden opgenomen in het Nederlands Register van Vissersvaartuigen. De gegevens zullen worden gebruikt voor het toekennen van rechten, voor verplichte rapportages. Registratie is gebaseerd op artikel 3 van het Besluit registratie vissersvaartuigen 1998 en Verordening (EG) nr. 26/2004 van de Commissie van 30 december 2003 betreffende het communautaire gegevensbestand over de vissersvloot. 

Twee belangrijke voorwaarden voor 'echte' vissersschepen

  • De thuishaven van het in te schrijven vaartuig is een van de aangewezen havenplaatsen.
  • De aanvrager geeft gewenste lettertekens en het nummer op. Het eerste gedeelte bestaat uit codes van maximaal drie letters van een thuishaven en het tweede gedeelte uit maximaal drie cijfers. Het opgegeven nummer kan alleen worden toegekend als het op dit moment niet toegekend staat voor een ander vissersvaartuig.

Het hele verhaal kunt u nalezen op de website van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit.


Voeren van visserijnummer als zeilteken door pleziervaartuigen

Als zeilteken voeren de vaartuigen de letters, die hun klasse aanduiden, onder het door het Watersportverbond toegekende zeilnummer. Toegestaan is het voeren van een zgn. visserijnummer voor schepen, die op het boeisel een visserijnummer tonen. De visserijnummers refereren aan een thuishaven. Bekende nummers zijn BU, HA, HI, LE, MK, MU, ZA, en anderen.


Terug naar vorige pagina