Bolbannes

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.
Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!
Een van de populairste schepen die er op de werf van Kooijman en de Vries, later Van Rijnsoever, in Deil aan de Linge, van stapel zijn gelopen is de Vollenhovense Bol. Het ontwerp was van J.K. Gipon. Dat het schip zo populair is onder platbodemzeilers komt, doordat het in een aantal afmetingen te krijgen is, hanteerbaar zeilt en wendbaar is, bij zijn verschillende lengtes ruim van opzet is, door zijn bouwwijze in staal relatief weinig onderhoud vergt. De Vollenhovense bol wordt in diverse lengtes gebouwd. De 8.10m en 8.50m versies zijn veel gebouwd. Een klein aantal daarvan is in vissermanuitvoering (zonder kajuit) afgeleverd.
De Vollenhovens Bol 'Bolbannes' is een 8,50 m versie en is in 1975 gebouwd als bouwnummer 493 door Kooijman en de Vries in Deil. De opdrachtgever was volgens het bouwcontract Mevr. Thissen uit Straelen (D), die de bol bij de tewaterlating de naam 'Elsa' gaf.

Eigenschappen
Plaquette nummer: | 1842 | Zeil nummer: | VC246 |
---|---|---|---|
Categorie: | X | Tekening nummer: | |
Type: | Vollenhovense bol |
Bouw
Bouwjaar: | 1975 | Ontwerper: | J.K. Gipon |
---|---|---|---|
Werf: | Kooijman & De Vries | Werf plaats: | Deil |
Motor: | Inbouw | Motor type: | |
Materiaal romp: | Staal | Materiaal kajuit: | Staal |
Materiaal zeil: | Dacron | ||
Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 8,50 m | Breedte berghout: | 3,10 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 0,65 m | Masthoogte water: | 10,50 m |
Oppervlakte grootzeil: | 23,90 m2 | Oppervlakte fok: | 13,90 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 8,80 m2 |
Oppervlakte totaal: | 46,60 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
1975 – onbekend | Mevr. E. Thissen, Straelen (D) ( Elsa) |
---|---|
onbekend – 1987 | Mevr. Runge, Stade (D) ( Belugga) |
1987 – 1997 | Dhr. Hüttermann ( Malpas) |
1997 – 2003 | F.B. Dresscher, Soest ( Bolbannes) |
2003 – 2017 | G.J.C. Verhoef, Soest ( Bolbannes) |
2017 – (Eigenaar - Vollenhovense bol 'Bolhannes' niet "actief" in het Stamboek) | R. Schoon, Ostrhauderfehn (D) ( Bolbannes) |
Geschiedenis
2024
10 november 2024
10 november 2024: Foto's van de 8.50m Vollenhovense bol 'Bolbannes'

