Een van de populairste schepen die er op de werf van Kooiman en de Vries, later van Rijnsoever, in Deil aan de Linge, van stapel zijn gelopen is de Vollenhovense Bol. Dat het schip zo populair is onder platbodemzeilers komt doordat het in een aantal afmetingen te krijgen is, hanteerbaar zeilt en wendbaar is, bij zijn verschillende lengtes ruim van opzet is, door zijn bouwwijze in staal relatief weinig onderhoud vergt, en gunstig geprijsd kan worden genoemd. Het ontwerp is van de bekende scheepsarchitect Ir. J.K. Gipon, die, vanaf de jaren vijftig van de vorige eeuw, een groot aantal moderne stalen ronde en platbodemjachten heeft ontworpen. Het door hem getekende ontwerp sluit aan bij het bestaand scheepstype met dezelfde naam.
De 'Vier Winden', een 8.10 meter ontwerp, is gebouwd in Deil in 1977. Wie de opdrachtgever was en onder welke naam de bol te water is gelaten, weten we (nog) niet.
Criteria artikel 6.6.2: De blokken dienen bij voorkeur de traditionele blokken van hout te zijn met binnen of buitenbeslag.
Bij 'De Vier Winden' zijn buiten de blokken voor de grootschoot, alle andere blokken in tufnol (kunststof) uitgevoerd. Dit is volgens de Criteria niet toegestaan.
2026
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
onbekend – onbekend
J.A.E. van der Does, 's Gravenhage ( De Vier Winden)