Guillaume d' Orange

Guillaume d' Orange

Het aannemingsbedrijf bedrijf Jorritsma BV in Bolsward is in 1974 gestart met een afdeling jachtbouw onder de naam "De Nieuwe Kielkade". Hij kwam op dit idee omdat men in eigen huis twee uitstekende scheepsbouwers had, die dat ambacht echter uitsluitend als hobby in de vrije tijd uitoefenden, namelijk de heren Tjibbe Brinksma (49 al jaren lang uitvoerder bij Jorritsma en de 40-jarige Joop Idsinga als chauffeur. Zij hebben elk al enkele jachten van stapel laten lopen. De bouw van Lemsteraken van 10 of 11 meter werd hun specialiteit. Tussen 1976 en 1979 zijn er ook een aantal Schokkers gebouwd van ruim 10 meter naar een eigen ontwerp van Tj. Brinksma.

De Lemsteraak 'Guillaume d' Orange' is 11.50 meter lang en in 1980 gebouwd door "De Nieuwe Kielkade" in Bolsward. Opdrachtgever was een Fransman, waarschijnlijk woonachtig in Hyères. Hij liet de boot bouwen in Friesland en heeft haar naar Zuid-Frankrijk gezeild. Maar door onkunde, tijd en geld gebrek het project nooit afgemaakt. Het schip heeft zo'n 15 jaar op de wal in Hyères gestaan. Uiteindelijk wilde de eigenaar er graag vanaf. In 1997 werd het schip verkocht en naar Cannes gebracht, waar het werd opgeknapt. Rond 1999 kwam ze in Nederlandse handen en sindsdien vaart ze weer in Nederland.

De 'Guillaume d' Orange' in augustus 2018
De 'Guillaume d' Orange' in augustus 2018

Eigenschappen

Plaquette nummer:1829 Zeil nummer: VB239
Categorie:D Tekening nummer:
Type:Lemsteraak

Bouw

Bouwjaar:1980 Ontwerper:Tj. Brinksma
Werf:De Nieuwe Kielkade Werf plaats:Bolsward
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:Kielbalk

Afmetingen

Lengte stevens:11,50 m Breedte berghout:4,20 m
Diepgang:0,80 m Masthoogte water:13,00 m
Oppervlakte grootzeil:44,20 m2 Oppervlakte fok:24,30 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:18,00 m2
Oppervlakte totaal:86,50 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1980 – 1997 Franse opdrachtgever, Hyeres (Fr) ( Guillaume d' Orange)
1997 – 1999 Dhr. Vleut, Cannes (Fr) ( Guillaume d' Orange)
onbekend – 2001 B.Th. van Hasselt, Eemnes ( Guillaume d' Orange)
2001 – 2025 J.J. Post, Roelofarendsveen ( Guillaume d' Orange)
2025 – Nu (laatst bekend) C.H.B. Bos, Bunschoten ( Guillaume d' Orange)

Geschiedenis

1997

1997

1997: Het verhaal van de tweede eigenaar, dhr. Vleut uit Cannes

Zijn verhaal:
"Ik woonde in Cannes, getrouwd met een Franse en ik had geen werk meer. De boot waar ik op werkte, ging terug naar Nederland, dus ik moest wat anders. Ik had op deze boot een vriend leren kennen van de eigenaar, en die had voorgesteld om een project te financieren, als ik het juiste jacht vond. Dus ging ik zoek naar iets interessant. Ik las alle Franse boot bladen, en zag een Lemsteraak in Hyères. Ik heb contact gezocht met de eigenaar. Die had de boot laten bouwen in Friesland en naar Zuid-Frankrijk gezeild. Maar door onkunde, tijd en geld gebrek het project nooit afgemaakt. En wilde er graag vanaf.
Na met mijn financier gesproken te hebben, hebben we een redelijk bod uitgebracht, wat geaccepteerd werd.
Als eerste hebben we aan Ockhuisen Jachttransport in Baarn gevraagd om Guillaume naar Cannes te brengen, waar ik plek had bij vrienden op een industrieterrein. Hyères is 1.5 uur rijden, en dus te ver weg. Eenmaal in Cannes heb ik de motor verwijderd, En naar Nederland gebracht voor een overhaul op de werf van Ockhuisen. Die paste gemakkelijk in mijn Citroen BX break.
Omdat de Guillaume uiteindelijk naar Nederland moest, besloten we om een Nederlands verfsysteem aan te brengen. Dus ik terug naar Frankrijk met een wagen vol spullen om Guillaume verkoopwaardig te maken. De enige weg voorwaarts was om de buitenkant en machine kamer te zandstralen. Zo gezegd en gedaan, en vele lagen epoxy primer aangebracht met een Polyurethane top coat. Ook RVS aangebracht op het roerblad en op dek de fittingen vervangen in RVS. Alle houten onderdelen geschuurd en vet in de Epifanes vernis gezet, inclusief de rotte mast voor decorum.
Eenmaal reisklaar heb ik Ockhuisen de opdracht gegeven voor transport naar Nederland. Eenmaal daar in de loods van Ockhuisen heeft de motorman de motor weer ingebouwd en is de hele romp van binnen behandeld en heb ik de boot verder verkoopklaar gemaakt.
We vonden gelukkig al gauw een koper."

2021

september 2021

september 2021: Spiegel der Zeilvaart nummer 7 - Optimalisatie van de Lemsteraak Guillaume d'Orange

Je zou kunnen zeggen dat de Lemsteraak Guillaume d'Orange (1980) een schip is met een jeugdtrauma. Huidig eigenaar Joost Post trof het schip in 2001 aan in een zeer slechte staat en nam het onder zijn hoede. Post zeilde eerder in de Staverse Jol van zijn ouders en had met het gezin een vissermanschokker. Hij vertelt: 'De Guillaume d' Orange is in Bolsward gebouwd in opdracht van een Parijzenaar. Die wilde ermee zeilen op de Middellandse Zee en deed zelf de afbouw. Nou, dat gebeurde met de spreekwoordelijke Franse slag. Toen het zeilen op de Mediterrannée tegenviel zette hij het schip op de kant en zo stond het vijftien jaar in de blakerende zon op een terrein in Cannes. Tot een Nederlander de aak spotte en het schip terugbracht naar Nederland.

pdf SdZ 2021 nr07 september - Optimalisatie van de Lemsteraak Guillaume d'Orange

2024

2024

2024: Foto's Lemsteraak Guillaume d' Orange

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht