LE16

LE16

De 'LE16' is een 16.50m lange Lemsteraak en in 2001 in de vaart gekomen. De Lemsteraak is gebouwd naar het ontwerp van André Hoek. Ze is gebouwd door SRF in Harlingen. Opdrachtgevers waren de huidige eigenaren Marja Vons-Hoksbergen en Olaf Vons uit Huizen. Voor SRF was de LE16 het eerste nieuwbouw schip dat zij in opdracht kregen. In 2001 is de LE16 te water gelaten en is er met een leeg casco gevaren en gezeild. In de winter van 2001/2002 hebben de eigenaren het schip zelf verder afgetimmerd. 

Het schip heeft de lay-out van de visserman. Kenmerkend voor de LE16 is het stalen kot/doghouse in de kuip. De hoogte vanaf het kuipdek is 40cm, waardoor het tijdens het varen veel zitruimte geeft. Je stapt door die 40cm er makkelijk op en omdat de giek a la de vissermannen bij gestreken zeil op het potdeksel rust, kan het zeil makkelijk worden opgedoekt. Het doghouse biedt tevens enorm veel extra ruimte benedendeks. 

Bijzonder is ook de opstelling van de lieren voor de bakstagen, de fokkenschoot en het zwaard. Deze zijn horizontaal tegen het binnenboord geplaatst. Dat maakt dat het schip meer in balans is en vooral veel sterker. Waarschijnlijk is de LE16 de eerste aak, waarop de lieren zo zijn geplaatst. Ter hoogte van deze lieren (3 aan iedere zijde) is een sterker spant gemaakt. o.a. Daardoor konden de vele tot dan gebruikelijke spanten in de kuip worden weggelaten. 

De LE196 is direct daarna als zusterschip gebouwd.

Eigen website

Eigenschappen

Plaquette nummer:1932 Zeil nummer: VA173
Categorie:D Tekening nummer:
Type:Lemsteraak

Bouw

Bouwjaar:2001 Ontwerper:Hoek Design
Werf:SRF Werf plaats:Harlingen
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:16,50 m Breedte berghout:5,22 m
Diepgang:1,19 m Masthoogte water:0,00 m
Oppervlakte grootzeil:86,90 m2 Oppervlakte fok:66,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:29,90 m2
Oppervlakte totaal:182,80 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

2001 – Nu (laatst bekend) F.O. en M. Vons, Huizen ( LE16)

Geschiedenis

2022

mei 2022

mei 2022: Podcast "De Schipper vertelt ....!" - Over het zeilen en varen doorspekt met anekdotes en tips & trucs

Het ontbreken van een kielbalk, de grote scheg en de gepiekte kont vielen de passanten en schippers op de Jachtwerf Weesp het meest op

Op 26 februari 2022 is de 1ste try-out van onze podcast-serie "De Schipper vertelt ....!" gepubliceerd. In mei verscheen de twee podcast met als onderwerp de scheg & gepiekte kont van de Lemsteraak LE16.

Sterk gepiekte kont van de lemsteraak LE16. Een typisch ‘Hoek’-ontwerp
Sterk gepiekte kont van de lemsteraak LE16. Een typisch ‘Hoek’-ontwerp
De grote voorscheg ook wel loefbijter genoemd voorkomt verlijeren of wegwaaien op de kop van de golf
De grote voorscheg ook wel loefbijter genoemd voorkomt verlijeren of wegwaaien op de kop van de golf

Hoe, wat en waarom werd mij regelmatig gevraagd.
Het korte antwoord:

  • – geen kielbalk betekent veel minder nat oppervlak, dus veel minder weerstand, dus sneller en bovendien kan het water van de scheg, ook wel loefbijter genoemd beter wegstromen waardoor de scheg effectiever is.
  • een grote scheg houdt het schip beter op koers en op hoogte. Het voorkomt dat de kop, die in het water praktisch geen weerstand in de dwarsrichting heeft, wegwaait. Dit maakt o.a. dat volgens het polair diagram de LE16 38graden aan de ware wind kan varen. En dat is hoog voor een traditioneel Nederlands zeilschip.
  • de gepiekte kont is een Hoek fenomeen. De LE16 heeft daardoor een achterschip dat naar een s-spant neigt. Op ruimer, dieper water lost zij heel makkelijk het water waardoor de snelheid toeneemt. Je ziet achter het schip een relatief vlak kielzog.

https://www.le16.nl/de-schipper-vertelt-over-de-scheg-gepiekte-kont-van-de-le16/

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht