Morgenster

Morgenster Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

Eigenschappen

Plaquette nummer:282 Zeil nummer:
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Tjalk

Bouw

Bouwjaar:1893 Ontwerper:Gebr. Boot
Werf:Gebr. Boot Werf plaats:Leiderdorp
Motor: Motor type:
Materiaal romp: Materiaal kajuit:
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:22,30 m Breedte berghout:0,00 m
Diepgang:0,00 m Masthoogte water:0,00 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

onbekend – 1936 G. Keezer, Den Helder ( Noord Holland)
1936 – onbekend J. Brink, Amsterdam ( Morgenster)
1951 – onbekend W.J. Baron van Heeckeren ( Morgenster)
2006 – onbekend Russell Cardozo, Columbia ( Morgenster)

Geschiedenis

1900

26 januari 1900

26 januari 1900: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip Noord-Holland - Meetnummer: A161N

1936

20 mei 1936

20 mei 1936: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip Morgenster - Meetnummer: A8949N

1951

26 mei 1951

26 mei 1951: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip Morgenster - Meetnummer: A14420N

2009

21 augustus 2009

21 augustus 2009: E-mail van eigenaar Russell Cardozo uit Columbia in de Verenigde Staten in 2009

I will have some rigging questions. The vessel has not been sailed in awhile and I may have questions on standing rigging for the bowsprit and running rigging for the sails, halyards etc. Baron Van Heeckeren was not the original Owner. It was built in 1893. Possibly it was named "Noord Holland" in the past. I have no info on the early life of the boat. I understand that the vessel was captured from the Nazi's in WWII. I assume the Nazi's confiscated it from someone to help invade England. The Allied forces added a Detroitdiesel 671 engine from a landing craft. After the war The Baron was working in Amsterdam and saw an ad for the boat. He brought it and lived on it inAmsterdam. He worked for the Royal Shell Dutch Oil Company and was reassigned to the US. He brought the vessel back on a ship. For many years it was used as a family yacht.

The Baron got senile and died. The family rented the boat and a water valve failed flooding the interior. The tenants fled and the boat was pumped out and locked up in Florida. After 3 years the entire interior was ruined. The boat was purchase by Geb Moran a ships master in 2000. He renovated 1/2 of it then got cancer. I purchased the boat in 12/2006 and have continued the renovation. The hull is original. The interior is all new.

Russell W. Cardozo AIA, CSI, CCS, NCARB, LEED AP
President Cardozo architects inc.
Ph: 410.720.4222 Fx: 443.320.0091
e-mail: RCardozo@CardozoArchitects.com

2016

20 januari 2016

20 januari 2016: Tekening en foto's van eigenaar Russell Cardozo

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht