't Kot

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.
Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!
Scheepswerf 'De Amer' in Drimmelen bouwde jachten van voor 1958 tot na 1975. Tussen 1958 en 1974, mogelijk ook eerder en later, onder bewind van Ch. Hitters. De arbeidsinspectie leverde echter reeds op 31 december 1958 een hinderwetvergunning aan Scheepswerf Amers, Ch. Hitters. Baron van de Höevel en A. van Oudgaarde uit Rijswijk waren ontwerpers van o.a. de Tholense schouw, waarvan er diverse schepen bij 'De Amer' zijn gebouwd.
De Tholense schouw ''t Kot' is rond 1970 op scheepswerf "De Amer" gebouwd. Wie de opdrachtgever was en onder welke naam ze te water is gelaten, weten we (nog) niet. In 1984 is er een nieuwe mast met vergroot zeilplan op het schip geplaatst.
Eigenschappen
Plaquette nummer: | 1588 | Zeil nummer: | |
---|---|---|---|
Categorie: | X | Tekening nummer: | |
Type: | Tholense schouw |
Bouw
Bouwjaar: | 1970 <> | Ontwerper: | A. van Oudgaarden |
---|---|---|---|
Werf: | De Amer | Werf plaats: | Drimmelen |
Motor: | Inbouw | Motor type: | |
Materiaal romp: | Staal | Materiaal kajuit: | Staal |
Materiaal zeil: | Dacron | ||
Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 8,50 m | Breedte berghout: | 3,00 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 0,70 m | Masthoogte water: | 11,80 m |
Oppervlakte grootzeil: | 0,00 m2 | Oppervlakte fok: | 0,00 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 0,00 m2 |
Oppervlakte totaal: | 0,00 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
onbekend – 1983 | T. Sportel, Nijkerk ( Fortuna) |
---|---|
1983 – 1990 | A. van Essen, Nijkerk ( 't Kot) |
1990 – 1990 | G. van Asselt, Nijkerk ( 't Kot) |
1990 – onbekend | A. Bobbink, De Wijk ( 't Kot) |
Geschiedenis
1990
1990
1990: Foto's Tholense schouw ''t Kot'


2022
20 september 2022
20 september 2022: Informatie van Wijnand van Essen
Volgens mij is dit schip van mijn ouders geweest. A. van Essen te Nijkerk. Het schip een door Baron van de Höevel getekende Tholense schouw.
Dhr. G(Gert) van Asselt heeft in 1990 het schip van mijn ouders overgenomen. De foto’s zijn in dat jaar geweest dat van Asselt het schip blauw geschilderd heeft. Mijn vader heeft in 1983 (dit moet ik nog even exact opzoeken) het 't Kot gekocht van Dhr. T Sportel, ook uit Nijkerk. Het schip was toen Bordeaux rood. Er zijn toen nieuwe zeilen op gekomen gemaakt door zeilmakerij Schuurman uit Spakenburg. Hoe het schip toen genaamd was weet ik niet maar dat ga ik nog uitzoeken.