Vertrouwen

De grundel 'Vertrouwen' is ontworpen en in 1969 in eigen beheer gebouwd door R. Porschen uit Keulen. Hij heeft de grundel in bezit gehad tot 1973. Latere eigenaren hebben diverse reparaties aan het schip moeten uitvoeren. In 2001 heeft eigenaar C.J. Vos zijn werkzaamheden gedocumenteerd. Marcel Gordijn, van wie hij het schip kocht, reageert daar in 2020 op.

Eigenschappen
Plaquette nummer: | 745 | Zeil nummer: | |
---|---|---|---|
Categorie: | B | Tekening nummer: | |
Type: | Grundel |
Bouw
Bouwjaar: | 1969 | Ontwerper: | |
---|---|---|---|
Werf: | Eigen bouw R. Porschen | Werf plaats: | Keulen |
Motor: | Inbouw | Motor type: | Nanni 10pk |
Materiaal romp: | Staal | Materiaal kajuit: | Staal |
Materiaal zeil: | Dacron | ||
Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 6,72 m | Breedte berghout: | 2,50 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 0,40 m | Masthoogte water: | 7,76 m |
Oppervlakte grootzeil: | 13,70 m2 | Oppervlakte fok: | 7,01 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 0,00 m2 |
Oppervlakte totaal: | 20,71 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Register Varend Erfgoed Nederland
Registratie nummer: | 5836 | Registratie datum: | 01-10-2024 |
---|---|---|---|
Geregistreerd als: | Varend Erfgoed |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
1969 – 1973 | R. Porschen, Keulen ( Vertrouwen) |
---|---|
1973 – onbekend | J.G. Vellekoop, Noordwijkerhout ( Vertrouwen) |
onbekend – 1998 | M. Gordijn, Utrecht ( Vertrouwen) |
1998 – 2003 | C.J. de Vos, Wassenaar ( Vertrouwen) |
2006 – 2008 | H.S. Postuma, Heemstede ( Guurtje Bij) |
2008 – 2015 | F. Schuerhoff, Amsterdam ( Vertrouwen) |
2015 – 2016 | Ger Jong, Zaanstad ( Vertrouwen) |
2016 – 2019 | Marianne Kok (+ 4 vrienden) ( Vertrouwen) |
2019 – 2020 | Claudia Boelen, Oudkarspel ( Vertrouwen) |
2020 – 2024 | Fam. Schouten, Schouwerzijl ( Vertrouwen) |
2024 – Nu (laatst bekend) | H. Boersma, Zuidhorn ( Vertrouwen) |
Geschiedenis
2001
2001
2001: Restauratie door eigenaar C.J. de Vos uit Wassenaar



Brief met informatie van eigenaar C.J. de Vos
Begin deze week ben ik via internet (Deutsche Telecom) achter het adres en telefoonnummer van de heer Porschen gekomen.
Maandagavond heb ik de heer Porschen gebeld. Hij blijkt het schip zelf ontworpen en nagenoeg geheel zelfstandig gebouwd te hebben. Naast onze Grundel heeft de heer Porschen ook de Hollandse Boot "Speculant" (plaquette nr. 1453) gebouwd.
2008
1 december 2008
1 december 2008: De 'Guurtje Bij' heeft een nieuwe eigenaar
Frank Schuerhoff uit Amsterdam koopt de Grundel 'Guurtje Bij' en noemt haar weer 'Vertrouwen'.
2015
15 november 2015
15 november 2015: Ger Jong uit Zaanstad meldt dat de 'Vertrouwen' van hem is en dat hij de grundel wil verkopen

2017
5 oktober 2017
5 oktober 2017: Reactie van Marianne Kok.
Sinds maart 2016 is de 'Vertrouwen' in ons bezit, een groep van vijf vrienden. 2017 gebruiken we om de 'Vertrouwen' weer tiptop in orde te maken voor ons eerste vaarseizoen. 2018 gaat ze weer te water. Het donkerblauw is donkerrood geworden en deels matzwart onder de stootrand.
2019
10 december 2019
10 december 2019: Bericht van Claudia Boelen
Het grundeltje 'Vertrouwen' is sinds 8 december 2019 in mijn bezit gekomen, gekocht van de 5 vrienden. Ze zal van het voorjaar naar Oudkarspel worden gevaren en zal daar bij mijn woonhuis haar plekje vinden. Erg veel zin om haar nog mooier te maken en er heerlijk mee te varen en zeilen.




2020
22 mei 2020
22 mei 2020: Reactie van Marcel Gordijn op het "restauratieverslag" van C.J. de Vos uit Wassenaar (2001)
Onlangs, 15 mei 2020, kwam ik op het Veluwemeer een grundeltje tegen dat heel erg leek op de 'Vertrouwen', een scheepje dat ik vroeger in mijn bezit had. Hierdoor was ik nieuwsgierig geworden en zocht ik op Internet: grundel, Vertrouwen. En, verbazing alom, bingo! Dat was mijn oude scheepje! Al lezend sloeg mijn blijdschap om in een gevoel dat mij toch wel onrecht aangedaan werd. Het is dan wel 22 jaar geleden, maar ik wil er alsnog wel op reageren.
Dit omdat ik door de heer Vos wordt afgeschilderd als degene die het schip liet verloederen en hij als de redder van een schip in nood; er deugde niet veel van of het was niet goed. Vos komt op mij over als een purist, en dan denk ik: waarom koop je dan een STALEN KAJUIT grundel van 6,3 meter met MOTOR? Zo puur is dat alles niet als je bedenkt dat de grundel is afgeleid van de punter; dus een houten scheepje met een platte spiegel voortbewogen door zeil of spierkracht. Vooral de opmerkingen "verpieteren, bizarre toevoegingen zoals genoemd en een enorm arsenaal aan plastic blokken" is zeer overdreven.
Ook de bouwer krijgt nog een veeg uit de pan met de woorden "zeer amateuristisch interieur, gammel en van goedkoop materiaal". Ik vond het een prima en functioneel interieur! De kajuit was altijd waterdicht, dus waar dat "rotten" vandaan kwam, is mij onduidelijk. Verder kijkt hij vanuit 1999 naar een interieur gebouwd in 1969.
Nu in een tijdperk met geavanceerde apparatuur naar toen waar met beperkte middelen toch iets moois gemaakt werd. Dan over de aanpassingen: ik voer alleen op de 'Vertrouwen'. Zo staand aan de mast op dat vrij ronde kajuitdak om de zeilen te bedienen is het schip op dat moment onbestuurd en zeker bij regen en golfslag een gevaarlijke plek. Daarom heb ik de aanpassingen gemaakt om in de kuip EN de zeilen EN het roer te kunnen bedienen. Dat "enorme arsenaal van plastic blokken" bestond uit 4 blokjes van imitatiehout waardoor de vallen geleid werden. Die blokjes waren op het kajuitdak geschroefd zodat ze ook weer simpel te verwijderen waren. In de kuip was een houten bord met daarop 4 klampen om de vallen op te beleggen; ook eenvoudig weer te verwijderen. In de winter gingen de mast, giek, zwaarden, klampen en nagelbankje eraf om vernist te worden en dan plaatste ik een demontabel stuurhuisje over de kuip om dan redelijk beschut de winter door te kunnen varen. Tevens was de kuip door dit stuurhuisje waterdicht. Als het schip niet verkocht zou worden zou het in het komend voorjaar weer een grote schilderbeurt hebben gehad. Dus inderdaad, cosmetisch moest er wel wat aan gedaan worden.
En dan nog wat historische gegevens: ik heb het schip in 1989 gekocht bij van Wijk in Woubrugge, makelaar in schepen. Het schip was eigendom van iemand uit Den Haag. Er was toen al een SABB diesel van 10pk ingebouwd (een geweldig machientje!) met bouwjaar 1967. Omdat het schip gebouwd is in 1969 en aan de fundatie niet te zien was dat het aangepast was neig ik ernaar dat de SABB mogelijk de originele motor was.
Dit verhaal wilde ik toch graag nog even delen om e.e.a. in een ander perspectief te plaatsen. Ik wens de huidige eigenaar net zoveel vaarplezier met de 'Vertrouwen' als ikzelf gehad heb!
Met vriendelijke groet,
Marcel Gordijn.
2024
9 september 2024
9 september 2024: Verkoop grundel 'Vertrouwen' door fam. Schouten
In november 2020 hebben we de grundel gekocht van mevrouw Boelen, die veel werk heeft verzet. Laswerk bodem en het interieur, houtwerk op maat, nieuwe bekleding van de kussens etc. Na koop is het scheepje naar het noorden van Groningen gevaren. Lijnen waar nodig vernieuwd motoronderhoud gepleegd, de mast giek en gaffel 2023 geschuurd en opnieuw in de blanke bootlak gezet. De elektrische bedrading is ook in 2023 volledig vernieuwd en veilig gemaakt. Regelmatig (maar toch te weinig) met veel plezier mee gezeild en op de motor mee gevaren. In september 2024 hebben we haar verkocht.
