Vrouwe Elisabeth RD28
![Vrouwe Elisabeth RD28](/uploads/preview-48/626f38e2-bac4-5f25-af2b-5e6efc362f53/3334445743/9260-foto-schepenlijst.jpg 48w,/uploads/preview-320/626f38e2-bac4-5f25-af2b-5e6efc362f53/3334445743/9260-foto-schepenlijst.jpg 320w,/uploads/preview-480/626f38e2-bac4-5f25-af2b-5e6efc362f53/3334445743/9260-foto-schepenlijst.jpg 480w,/uploads/preview-640/626f38e2-bac4-5f25-af2b-5e6efc362f53/3334445743/9260-foto-schepenlijst.jpg 640w,/uploads/preview-768/626f38e2-bac4-5f25-af2b-5e6efc362f53/3334445743/9260-foto-schepenlijst.jpg 768w,/uploads/preview-1024/626f38e2-bac4-5f25-af2b-5e6efc362f53/3334445743/9260-foto-schepenlijst.jpg 1024w,/uploads/preview-1280/626f38e2-bac4-5f25-af2b-5e6efc362f53/3334445743/9260-foto-schepenlijst.jpg 1280w,/uploads/preview-1920/626f38e2-bac4-5f25-af2b-5e6efc362f53/3334445743/9260-foto-schepenlijst.jpg 1920w)
Ronde en Platbodemjachten, die binnen deze groep (Categorie Z) vallen, zijn ooit met een 9000-registratie-nummer in het Stamboek geregistreerd. Ze hebben nooit een plaquette gehad. Dit schip staat geregistreerd in Categorie Z in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Wij weten op dit moment niet waar het schip zich bevindt of dat het nog bestaat. Bij een 'Actieve' inschrijving krijgt zo'n schip alsnog een plaquettenummer. Wanneer zeker is dat het schip niet meer bestaat, verhuist het naar Categorie V.
Gert de Haas, voorzitter Stichting Helderse botters schrijft op 25 juli 2021:
De botter 'Vrouwe Elisabeth' is sierlijk en in 1909 gebouwd door Baas Kater in Durgerdam. Het schip werd gebouwd voor Cornelis Westerneng uit Ransdorp en kreeg het visserijnummer RD28. Zoon Klaas Westerneng heeft ermee gevist tot 1952. Daarna kocht Frans Eisenloeffel uit Amsterdam het schip voor de recreatievaart. In 1969 verkocht hij het door aan N.J. van der Sande-Bakhuyzen uit Naarden en al twee jaar later werd het verkocht aan Rob van der Linden uit Marken. Het schip is sinds 1992 in beheer bij de Stichting Helderse botters.
![](/uploads/48/bd1368f1-276f-5306-b090-511299fd856f/3345932333/RD28-800.jpg 48w,/uploads/320/bd1368f1-276f-5306-b090-511299fd856f/3345932333/RD28-800.jpg 320w,/uploads/480/bd1368f1-276f-5306-b090-511299fd856f/3345932333/RD28-800.jpg 480w,/uploads/640/bd1368f1-276f-5306-b090-511299fd856f/3345932333/RD28-800.jpg 640w,/uploads/768/bd1368f1-276f-5306-b090-511299fd856f/3345932333/RD28-800.jpg 768w,/uploads/1024/bd1368f1-276f-5306-b090-511299fd856f/3345932333/RD28-800.jpg 1024w,/uploads/1280/bd1368f1-276f-5306-b090-511299fd856f/3345932333/RD28-800.jpg 1280w,/uploads/1920/bd1368f1-276f-5306-b090-511299fd856f/3345932333/RD28-800.jpg 1920w)
Eigenschappen
Plaquette nummer: | 9260 | Zeil nummer: | |
---|---|---|---|
Categorie: | Z | Tekening nummer: | |
Type: | Botter |
Bouw
Bouwjaar: | 1909 | Ontwerper: | Klaas Kater |
---|---|---|---|
Werf: | Klaas Kater | Werf plaats: | Durgerdam |
Motor: | Motor type: | ||
Materiaal romp: | Eikenhout | Materiaal kajuit: | |
Materiaal zeil: | Dacron | ||
Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 0,00 m | Breedte berghout: | 0,00 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 0,00 m | Masthoogte water: | 0,00 m |
Oppervlakte grootzeil: | 0,00 m2 | Oppervlakte fok: | 0,00 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 0,00 m2 |
Oppervlakte totaal: | 0,00 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
1909 – 1938 | Cornelis Westerneng, Ransdorp ( RD28) |
---|---|
1938 – 1952 | Klaas Westerneng, Ransdorp ( RD28) |
1952 – 1969 | Frans Eisenloeffel, Enkhuizen/Amstelveen/Amsterdam/Spakenburg ( RD28) |
1969 – 1971 | Mr. N.Y. v.d. Sande-Bakhuyzen, Naarden ( Vrouwe Elisbeth RD28) |
1971 – 1992 | Rob van der Linden, Marken ( Vrouwe Elisbeth RD28) |
1992 – (Eigenaar - nu geen relatie met het Stamboek) | Stichting Helderse Botters, Den Helder ( Vrouwe Elisbeth RD28) |
Geschiedenis
2022
15 september 2022
15 september 2022: Scheepspost: Een rotte plek in het vlak nekt de ’Vrouwe Elisabeth’ RD28
![](/uploads/48/71be9e23-7a89-51ed-b3d1-2fbe9adda200/3438646069/Scheepspost-2022.jpg 48w,/uploads/320/71be9e23-7a89-51ed-b3d1-2fbe9adda200/3438646069/Scheepspost-2022.jpg 320w,/uploads/480/71be9e23-7a89-51ed-b3d1-2fbe9adda200/3438646069/Scheepspost-2022.jpg 480w,/uploads/640/71be9e23-7a89-51ed-b3d1-2fbe9adda200/3438646069/Scheepspost-2022.jpg 640w,/uploads/768/71be9e23-7a89-51ed-b3d1-2fbe9adda200/3438646069/Scheepspost-2022.jpg 768w,/uploads/1024/71be9e23-7a89-51ed-b3d1-2fbe9adda200/3438646069/Scheepspost-2022.jpg 1024w,/uploads/1280/71be9e23-7a89-51ed-b3d1-2fbe9adda200/3438646069/Scheepspost-2022.jpg 1280w,/uploads/1920/71be9e23-7a89-51ed-b3d1-2fbe9adda200/3438646069/Scheepspost-2022.jpg 1920w)
De Helderse botter ’Vrouwe Elisabeth’ is per direct uit de vaart gehaald. Er zit een rotte plek in de onderkant van het schip. Doorvaren is onverantwoord, aldus de Stichting Helderse Botters die het schip beheert.
De stichting spreekt van ’ernstige tegenwind’ en ’een tegenslag voor de stichting en het schip, dat sinds 1992 de Helderse museumhaven opluistert’. ’Er is een zwakke plek gevonden in het vlak. De oorzaak is inrotting en het is onverantwoord verder te varen met de RD28, het visserijnummer van het schip. De Stichting Helderse Botters heeft het schip uit de vaart moeten nemen’, meldt de organisatie. Restauratie gaat zeker een ton kosten.
De RD28 is een bekende verschijning in de Helderse haven. Het schip is gebouwd in 1909 op de werf van de Haas in Monnickendam. In die periode voeren er een kleine 2000 botters op de Zuiderzee, nu zijn het er minder dan tachtig. ’De Vrouwe Elisabeth is een van de mooist gelijnde en een van de meest authentieke schepen van de vloot resterende botters’, meldt de stichting, die uiteraard niet geheel onbevooroordeeld is.
Scheepspost: Een rotte plek in het vlak nekt de ’Vrouwe Elisabeth’ RD28