Walrus

Walrus Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

Op 9 februari 1957 begon het avontuur van lege Blom als hellingbaas. De officiële overdracht van de helling met alles wat er bij hoorde was meer dan een jaar later. De overstap van visserman naar hellingbaas was voor Blom niet groot. Hij begon met werkzaamheden aan allerlei typen schepen. Het ging hem goed af. Toen koningin Beatrix bij haar achttiende verjaardag in 1957 een luxe Lemsteraak kreeg, kwam bij lege Blom een oud idee tot ontwikkeling, vertelt Dirk Blom (1943). 

De 'Walrus' is een ruim 16 meter ontwerp met een houten kajuit en is te water gelaten in 2002 met als opdrachtgever C.D. Uitenbosch. Van dit type zijn een aantal schepen in het Stamboek opgenomen. Voor de te grote BWL (Breedte Waterlijn, gemeten op ~ LWL uit het vooreinde van de waterlijn (LWL)) hebben deze schepen een blijvende dispensatie voor opname in het Stamboek gekregen.

Eigenschappen

Plaquette nummer:2146 Zeil nummer: VA11
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Lemsteraak

Bouw

Bouwjaar:2002 Ontwerper:Blom
Werf:I. Blom & zn Werf plaats:Hindeloopen
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:IJzer/staal Materiaal kajuit:IJzer/staal
Materiaal zeil:Katoen
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:16,29 m Breedte berghout:4,74 m
Diepgang:1,00 m Masthoogte water:22,00 m
Oppervlakte grootzeil:96,00 m2 Oppervlakte fok:75,79 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:171,79 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Dispensaties

Dispensaties Einddatum Datum nieuwe schouw
Blijvend: BWL te groot.

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

2002 – 2009 C.D. Uitenbosch ( Walrus)
2009 – 2015 E.W. Posthuma, Nes (Boarnsterhim) ( Walrus)

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht