Zeearend

De Jachtwerf Stofberg & Zn. is opgericht door Cornelis Stofberg in 1793. Het is de oudste, nog in handen van de nazaten van de oprichter zijnde, jachtwerf van Nederland (waar in het Stamboek opgenomen schepen zijn gebouwd) met diverse vestigingsplaatsen. Begonnen in Mijdrecht, vervolgens Aalsmeer en Leimeuiden en sinds 1989 in Enkhuizen. Vele generaties lang is het vakmanschap van vader op zoon overgedragen. Bij Stofberg draait het om vormgeving met historische achtergrond, geproduceerd met behulp van oude en moderne technieken. Deze vormgeving geeft het schip zijn eigen karakter.
Door Jachtwerf Stofberg & zn zijn vele Ronde en Platbodemjachten en natuurlijk Lemsteraken nieuw gebouwd en gerestaureerd. De 'Zeearend' is in 1991 in Enkhuizen gebouwd in opdracht van B. Bakker uit Bergen.

Eigenschappen
Plaquette nummer: | 1600 | Zeil nummer: | VA110 |
---|---|---|---|
Categorie: | D | Tekening nummer: | |
Type: | Lemsteraak |
Bouw
Bouwjaar: | 1991 | Ontwerper: | W.H. Stofberg |
---|---|---|---|
Werf: | Fa. Stofberg & zn | Werf plaats: | Enkhuizen |
Motor: | Inbouw | Motor type: | |
Materiaal romp: | Staal | Materiaal kajuit: | Staal |
Materiaal zeil: | Dacron | ||
Onderwaterschip: | Rond | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 13,50 m | Breedte berghout: | 4,36 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 0,90 m | Masthoogte water: | 17,50 m |
Oppervlakte grootzeil: | 62,69 m2 | Oppervlakte fok: | 35,90 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 24,30 m2 |
Oppervlakte totaal: | 122,89 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
1991 – 1996 | B. Bakker, Bergen ( Zeearend) |
---|---|
1996 – 2004 | J.W. Gerritsen, Zuidhorn ( Zeearend) |
2004 – 2010 | H. Eysink Smeets, Amsterdam ( Zeearend) |
2010 – Nu (laatst bekend) | M.P. Duzijn, Almelo ( Zeearend) |
Geschiedenis
2008
mei 2008
mei 2008: Afsluiten van een periode - Met de 'Zeearend' naar Engeland

In de Spiegel der Zeilvaart van mei 2008 staat een uitvoerig reisverslag met de aak naa Engeland. De eigenaren waren toen Hans en Karin Eysink Smeets-Montagne.
Zij schrijven: Twintig jaar hebben we met onze platbodems met volle teugen genoten van de Nederlandse en Duitse wateren. Nu hebben we met onze grote jongens met de Lemsteraak een reis gemaakt waar we al jaren van droomden. Een reis naar Engeland. Het bleek tevens het afscheid van een periode. Een enigszins weemoedig reisverslag.
Het is eigenlijk raar dat we op een aak Dover binnenvaren. We zijn namelijk begonnen als zeezeilers. Vlak na onze studie, 25 jaar geleden, hebben Karin en ik een rijke meneer de oceanen over gevaren op zijn prachtige Oyster. En toch hebben we - toen we ons een boot konden veroorloven - gekozen voor een platbodem. We wilden een schip dat bij ons drukke werk- en gezinsleven paste en waar we in weekenden en vakanties alles uit Nederland konden halen. Onze eerste boot was een Westerdijk zeeschouw van negen meter, vervolgens een Phoenix Lemsteraak van twaalf meter en nu de 13,50 meter lange Stofberg Lemsteraak de 'Zeearend'. Geen scherp jacht dus. Wij wilden dicht bij huis varen, met heel veel ruimte en vooral ook sfeervol. We hebben nooit spijt van die beslissing gekregen, zeiden we, toen we van hoog op de kade de havenkom van Dover inkeken en met een warm gevoel en trots onze Zeearend zagen liggen.
Lees het hele reisverslag uit de Spiegel der zeilvaart van mei 2008
SdZ Mei 2008 nr04 - Met de Lemsteraak Zeearend naar Engeland.pdf