SRF - Scheepsbouw- en Reparatie Friesland

SRF is een afkorting voor Scheepsbouw- en Reparatie Friesland. Het vakkundige team heeft al meer dan 35 jaar ervaring op het gebied van restauratie en nieuwbouw van schepen. Oorspronkelijk zijn ze begonnen met het opbouwen van casco’s tot varende (zeilende) passagiersschepen. Daarna hebben ze onze specialisatie uitgebreid tot een breed spectrum van zowel privé als beroepsschepen, met de toepassing van de modernste bouwmethoden. De werf heeft verschillende afdelingen: nieuwbouw, refit en reparatie, rondhouten, timmerwerk en techniek.

Nieuwbouw van Lemsteraken

Eerst wordt het lijnenplan van de romp ontworpen en geoptimaliseerd, vervolgens voorzien van een algemeen plan en een tuigplan. Vervolgens worden er snijfiles gemaakt van de romp en dan computergestuurd gesneden uit stalen platen. Het gesneden staal pakket komt dan 80% klaar op de werf binnen. Nu kan dan de kiel gelegd worden voor een nieuw schip.Eerst worden de spanten op de vloer uitgezet en dan op de kiel bevestigd. Daarna worden de gangen om de spanten heen geplaatst die voorzien zijn van voorronding. Stap voor stap begint er een schip te ontstaan.Nadat het casco klaar is komt het schip in de afbouw fase. Hier word de specifieke wensen van de klant verwerkt op het casco. Nadat het casco klaar is word het schip uit de casco hal gereden naar de schilder hal.Hier word het tevoren doorgenomen schilder en conservering plan uitgevoerd. Nadat het schip klaar is bij de schilder word het naar de afbouw loods gereden.Ondertussen worden alle voorbereidingen getroffen voor het interieur en exterieur in de timmerwerkplaats en techniek werkplaats. Terwijl er in de afbouwloods het interieur vorm begint te krijgen word er in de rondhouten werkplaats de mast,giek, gaffel,kluiverboom,roer zwaarden en helmhout gemaakt en voorzien van beslagen.Als het schip bijna klaar is word het schip te water gelaten en naar de binnenhaven gevaren.

Alle resultaten

Overzicht van schepen met 'actieve' SSRP-Plaquette, gebouwd door SRF Harlingen

Terug naar vorige pagina