2020 nummer 8: Hebt u de boot al weer zeilklaar?

Wat er allemaal ooit is vastgelegd ....

Het is mei, het is mooi weer, en het Corona virus lijkt op zijn retour. Nog steeds weten we niet hoe of de overheid ons meer vrijheden gaat geven. Maar, dat we onze vrije tijd en vakantie dit jaar anders gaan besteden dan anders, is wel duidelijk.
Wij hebben onze winterreünie geannuleerd. Onze zomerreünie in Langweer gaat niet door, Sail in Amsterdam gaat niet door. De risico’s van een besmetting met het Coronavirus zijn te groot. De afgelopen week werd bekend gemaakt dat de recreatiebedrijven in Nederland vanaf 1 juli weer open mogen en dat de toilet faciliteiten er dan, misschien gereglementeerd, weer gebruikt kunnen gaan worden. Jachthavens zullen dan ongetwijfeld weer gasten kunnen ontvangen. Over het algemeen kun je wel met jouw boot terecht bij je eigen jachthaven.

2008: Grote sluis onderweg van Zuid Frankrijk naar Nederland
2008: Grote sluis onderweg van Zuid Frankrijk naar Nederland

Vrij varen?

Of we Nederland volledig vrij door kunnen varen zal nog moeten blijken. Tot nu toe is de brug- en sluisbediening voor de recreatievaart nog maar erg beperkt. In een aantal kanalen moet je soms nog 72 uur van te voren aanvragen dat de bruggen bediend worden. Dagrecreatie met jouw boot vanuit de haven waar je een vaste ligplaats hebt, kan naar mijn inschatting wel. Van de nodige Rond en Platbodem zeilers zag ik al foto’s op de sociale media voorbij komen waarbij de zeilen gehesen waren.
Het begin is er!

 2008: Onderweg in Frankrijk
2008: Onderweg in Frankrijk

Vaste traditie

Vroeger was het bij ons in de familie een soort vaste traditie dat de boten op Koninginnedag, 30 april, in het water gingen. Dit jaar lukt mij het niet. De boot staat nog steeds op het droge. Ze stond in de loods tegen een muur, waardoor je nauwelijks bij de SB-zijde kon komen om te schilderen. Inmiddels heb ik haar van de muur weg gehaald en ze staat nu bijna midden in de loods. De romp en de berghouten zijn geverfd. Het onderwaterschip moet nog. Gelukkig heb ik nog een paar mondkapjes in de kast liggen die ik er bij kan gebruiken.

 2008: Frankrijk
2008: Frankrijk

Dit jaar?

Onze hoogaars heeft vijf jaar op het droge gestaan. We hebben er zelf een nieuw interieur in gemaakt. Het oude was zo volgebouwd, dat je wel met tien man op de banken kon zitten, maar de boot was zo ingericht dat je er niet met drie man in kon staan. Onze Newfoundlander paste er helemaal niet meer bij. Het aantal zitplaatsen is kleiner geworden en het vloeroppervlak groter. En onze hond heeft nu ruimte genoeg om te kunnen liggen.
Van zeilen zal dit jaar bij ons niet zo veel komen denk ik. Het Zuidlaardermeer is te klein en te ondiep om lekker met een hoogaars te kunnen zeilen. Ergens ten anker gaan en op het meer overnachten kan natuurlijk altijd. Misschien is het coronavirus er de oorzaak van dat wij voor het eerst een heel vaarseizoen niet van het meer afkomen. Dat is nog nooit gebeurd. We zullen het gaan zien.

 

16 mei 2020 in het Zuidlaardervaartje: Drie stamboekschepen 'De Zeeuw", de schokker 'Brunte' en daarvoor de Lemsteraak 'Wielewaal' in het water voor wat voor zomer?
16 mei 2020 in het Zuidlaardervaartje: Drie stamboekschepen 'De Zeeuw", de schokker 'Brunte' en daarvoor de Lemsteraak 'Wielewaal' in het water voor wat voor zomer?

Na 12 jaar ....

O ja, zoals u misschien weet hebben wij onze hoogaars in 2008 in Frankrijk gekocht. Ze lag toen in het Canal du Midi in de buurt van Narbonne. Een omgeving waar de Muscat vandaan komt. Een dessertwijn zoals u weet. De vorige eigenaar attendeerde ons er toen op en bij de koop kregen we een plastic vaatje muscat mee. We vonden het zo lekker dat we toen voor de reis naar huis uiteindelijk ruim hebben ingekocht.

Mijn verbazing was groot dat ik tijdens de verbouwing nog een fles vond. Hij was ergens achter gerold. Wanneer de boot weer drijft gaan wij proberen hoe het na 12 jaar smaakt.

Even wegdromen?

Of er dit jaar de mogelijkheid bestaat om met je boot in het buitenland te varen is uitermate onzeker. In 2008 kon dat natuurlijk wel. Gerard ten Cate maakte met zijn familie met de nieuw aangekochte hoogaars de lange reis van het Canal du Midi in Zuid Frankrijk naar het Zuidlaardermeer in Nederland.
Even wegdromen bij het "Reisverslag van Frankrijk naar Nederland met de Hoogaars 'De Zeulende Zeeuw'".

..... Op de hele tocht werden er in Frankrijk drie bruggen voor ons gedraaid. Twee nog volledig met de hand (bouwjaar 1880). Pas op de Drentse Hoofdvaart werden er weer bruggen voor ons gedraaid.....


 

Het Vlugschrift "Uit het Stamboek - Behoud(t) het goede" 
wordt samengesteld door Gerard ten Cate.


Alle vlugschriften "Behoud(t) het Goede" zijn in de SSRP-website verzameld in "Uit het Stamboek - Behoud(t) het goede" in onze verhalenbundel "Goed" Gebundeld.
Hierin bundelen we ons maandelijkse vlugschrift "Uit het Stamboek - Behou(d)t het Goede"; de verhaaltjes over maritieme zaken uit het dagelijks leven van Dirk Huizinga en onze Stamboekbijdrages in de Spiegel der Zeilvaart.

Terug naar overzicht