Drukte op de Mittelrhein

1 oktober 2021

Van de tegenwoordig zo rustige scheepvaart op de Mittelrhein (tussen Bingen en Bonn) was bijna honderd jaar geleden niets te merken. De vrachtwagen was in die jaren nog niet de grote concurrent van het vrachtschip bij het goederenvervoer en ook de trein had niet de capaciteit van tegenwoordig. Rotterdam was de overslaghaven, waar de rijnaken geladen werden en met sleepboten tegen de stroom op naar Duitsland werden getrokken. Op de foto ligt links Kamp-Bornhofen met het Fransciskaner klooster Bornhofen dat nu een pelgrimsoord is. Het ligt rechtsrheinisch tussen Boppard en Sankt Goar die linksrheinisch liggen. Aan de andere oever, iets meer stroomopwaarts ligt Bad Salzig. Aan de linkerkant op de foto worden aken stroomafwaarts gesleept met stoom-raderboten. De luchtfoto werd gemaakt in 1929. Wat het meeste opvalt, zijn natuurlijk de rijen geankerde rijnaken die naar het schijnt ergens op liggen te wachten. Zij gaan stroomopwaarts, althans zodra ze weer kunnen varen. Op de rivieren geldt, dat de afvaart, die met de stroom meegaat, voorrang heeft op de schepen die tegen de stroom van de rivier op varen. Met de stroom mee is het immers moeilijk of bijna onmogelijk om tot stilstand te komen, terwijl dat tegen de stroom op heel eenvoudig is. Voor een sleep die stroomafwaarts vaart, is het zelfs gevaarlijk om te proberen snel tot stilstand te komen. De sleper kan inhouden, maar de rijnaken varen gewoon door op de stroom. Dat loopt niet goed af.

De schepen rechts op de foto liggen waarschijnlijk te wachten op hun slepers die moeten bunkeren bij Bad Salzig. Ze slaan water en steenkool in om hun sleep via het lastige traject langs de Loreley en verder langs de Sieben Jungfrauen, zeven riffen onder water bij Oberwesel, stroomopwaarts te kunnen brengen. Dat zou verklaren waarom de slepers op de foto naast een drijvende kraan en een bak liggen. Iedere sleep van rijnaken ligt daarbij keurig boord aan boord achter anker te wachten tot het moment dat hun sleper gebunkerd heeft en zal weer gaan varen zodra het water vrij is en de tocht stroomopwaarts achter de sleper kan worden vervolgd.

 


 

Terug naar vorige pagina