Lager = hoger
6 april 2020

De laatste decennia was er een trend om steeds grotere jachten te kopen. Beneden de tien meter wordt tegenwoordig alles op het water klein gevonden, terwijl een halve eeuw geleden een jacht van acht of negen meter nog groot was. Behalve dat de jachten groter werden en steeds comfortabeler werden ingericht en uitgemonsterd, veranderde ook hun ontwerp. Klassieke jachten en platbodems zijn relatief zwaar gebouwd en liggen niet alleen diep in het water, maar hebben ook een relatief laag vrijboord om het zwaartepunt laag te houden. Moderne jachten zijn licht gebouwd, van aluminium, van glasvezelversterkt polyester- of epoxyhars. Die lichte jachten liggen hoog op het water. Hun zwaartepunt blijft laag door een kiel met ballast zonder dat het totaalgewicht, de waterverplaatsing, erg hoog wordt. Zo werd het mogelijk zeiljachten te bouwen met een hoog vrijboord, waar de zeilers meters ver van het water verwijderd zitten. Bij een klassiek jacht kan je vanuit de kuip meestal wel met de hand in het water komen, maar bij een modern jacht is dat uitgesloten. De beleving van het water verandert daardoor. Hoog boven het water lijkt dat heel anders dan vlak erop.
Vanuit een skiff of een kano zien golfjes er al snel vrij snel dreigend uit, waarbij gezegd moet worden dat een skiff absoluut niet tegen golven kan en een kano dan juist in z'n element is. Voor zeilers in kleine zeilboten geldt eveneens dat bij een beetje wind de golven op een meer al spoedig indrukwekkend worden, terwijl mensen die in een modern jacht hoog en droog zitten, op hetzelfde water een heel andere indruk krijgen. Eigenlijk beleef je vlak op het water meer dan daar in de hoogte. Van dichtbij is de natuur minder onschuldig dan die vanuit de hoogte lijkt. Golven zorgen voor spanning, voor plezier, maar ook voor gevaar. Vooral op kleine scheepjes. Om die reden vinden veel zeilers het juist leuk in dergelijke scheepjes te varen.
