Met de Takebora op oefening
26 maart 2022

In 1964 vertrok de net gepensioneerde luitenant-generaal Hans Maurenbrecher met zijn zeiljacht de Takebora voor een singlehanded reis om de wereld. Dat was in die jaren nog een heel avontuur en niet ongevaarlijk. De moderne communicatiemiddelen en hulpmiddelen voor de plaatsbepaling op zee zoals wij die tegenwoordig vanzelfsprekend vinden, waren in die jaren nog onbekend. Zijn jacht was een polyester bakdekker van 9 meter lang, ontworpen door Baron van Höevell, wat in die jaren een modern scheepje was met de 'plastic' romp, zoals dat toen nog door velen werd genoemd. Baron van Höevell noemde dit type jacht een 'Oranje Bloesem'. Hans Maurenbrecher ging natuurlijk niet onvoorbereid aan zo'n avontuur beginnen. Hij oefende eerst, bijvoorbeeld op het IJsselmeer. Hier ligt hij begin jaren zestig met zijn rode jachtje in Hindeloopen. Die Zuiderzeehaventjes zagen er in die jaren vreselijk armoedig uit. Hindeloopen was ook een vreemd haventje, omgeven door de hoge bekisting, waardoor het moeilijk was van boord te komen. Je moest eerst een stukje klimmen. Naar het noordoosten zien we rechts nog net het stadje Workum met de schoorsteen van de grasdrogerij. De wereldreis met de Takebora was een avontuur dat dramatisch eindigde. Maurenbrecher bereikte met succes Nieuw Zeeland. Toen hij zijn tocht in 1966 wilde voortzetten, vertrok hij met goede moed, maar leed waarschijnlijk tijdens een storm schipbreuk aan de noordoostkust van Australië. Daar werd tenminste later de Takebora teruggevonden. Van de schipper ontbrak ieder spoor en is ook nooit meer iets vernomen of teruggevonden.
Op basis van zijn bijgehouden logboek en de door hem gemaakte dia's is een boek samengesteld over zijn solotocht. De foto is door deze tragische afloop niet meer neutraal, maar ook confronterend geworden. Hoe iemand zich grondig voorbereidt en dicht bij huis, op het IJsselmeer begint. Maar uiteindelijk ondanks al zijn voorbereiding en opgebouwde kwaliteiten ver van huis in het niets verdwijnt en ons laat gissen over de oorzaak. Het hoort natuurlijk bij het maken van gevaarlijke tochten. Die kunnen verkeerd aflopen en iedere avonturier die er aan begint, weet dat dit risico erin zit. Je rekent er echter niet op dat dit jou zal overkomen.
