Stroomlijn niet relevant
11 juli 2018

De traditionele vrachtschepen in Nederland vallen op door hun ronde, zelfs stompe vormen. Op de foto de kont van een houten hektjalk. De kop van het schip is net zo stomp als de kont. Er is geen enkele sprake van stroomlijning, wat toch vreemd is, want een vrachtschipper wil niet alleen veel lading vervoeren, hij wil dat ook snel. Op de Nederlandse binnenwateren was snelheid echter uitgesloten. De schepen voeren langzaam en dat verklaart mede de stompe vormen. De vorm van het schip heeft bij langzame vaart vrijwel geen invloed op de weerstand in het water. De weerstand is dan vooral wrijvingsweerstand.
Pas als een schip snel vaart, wordt de vorm van de romp belangrijk. Dan blijkt een schip met een spitse kop en scherpe waterlijnen het beter te doen dan een schip met een stompe kop. Onze schippers konden op het binnenwater echter niet snel. Ze hadden helemaal geen belang bij een slank, spits schip. Dat ging door de vorm niet sneller of gemakkelijker, terwijl er bij gelijke lengte veel minder lading vervoerd kon worden.
