Een houten jachtjol: `The Lady of Stavoren' van 9.50 meter lang

Aanvang bouw door Wildschut Gaastmeer in 1938 - een bericht van Paul Martin (22 november 2018)

We ontvingen van Paul Martin, Faversham, Kent (monding van de Thames in Engeland) het volgende bericht over de Staverse jol 'Lady of Stavoren', waarvan hij de eigenaar is:

Hi there
I live in the Uk and I own the very last staverse jol Whildschut built. She was hidden in a barn, during the war as an unfinished boat, some work was done to her by his son. Were she was put on a fraighter and moved to the UK, i believe in 1951. She has had a new bottom planking and floors fitted, but needs finishing off and we are looking for a new home for her as we do not have the time to complete the job, which is a great shame. We wondered if there is any way you can help.

Kind Regards
Paul Martin, De Sail Loft, Hollowshore Boatyard, Ham Road, Hollowshore, Faversham, Kent

e-mail: paul@paulmartinsailmaker.co.uk

(foto Paul Martin)
(foto Paul Martin)
(foto Paul Martin)
(foto Paul Martin)

 


 

Dirk Huizinga in zijn boek "Staverse jollen": Een enorme houten jachtjol: `The Lady of Stavoren' van 9.50 meter lang

Dirk Huizinga schrijft in zijn boek "Staverse jollen":
Heel bijzonder is de bouw van een jachtjol voor een Engelse opdrachtgever geweest. Twee jaren voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, in 1938, bestelde een Engelsman een eiken jachtjol van 9. 50 meter bij Jetze Wildschut, om ermee te varen langs de Engelse oostkust.

De blokjes aan de romp zorgen ervoor dat de spijkers gemakkelijk van de voorlopige mallen te halen zijn.  (collectie Wim Tasseron)
De blokjes aan de romp zorgen ervoor dat de spijkers gemakkelijk van de voorlopige mallen te halen zijn. (collectie Wim Tasseron)

Het schip was echter niet klaar toen de oorlog uitbrak. In oorlogstijd kon de jol uiteraard niet aan een Engelse klant geleverd worden. De bouw liep vertraging op en na de oorlog bleek de opdrachtgever te zijn overleden. Diens erfgenamen hadden geen behoefte om de jol naar Engeland te laten komen en daarom werd geprobeerd het enorme schip in Nederland te verkopen. Wildschut adverteerde en zocht kopers, maar die waren er vlak na de Tweede Wereldoorlog niet. De jol moest f. 4000.- kosten, niet veel geld, maar na de oorlog was dat voor veel watersporters toch nog wat te veel. De prioriteiten lagen immers elders. Een brief met `kiekjes' van de jol aan een geïnteresseerde (Van der Zee uit Goes) is hierbij opgenomen. Omdat er geen kopers op het continent werden gevonden, is het schip daarom uiteindelijk toch geleverd aan de zoon van de opdrachtgever. In 19 51 werd de jol via Harlingen naar Engeland verscheept, waar The Lady of Stavoren als jacht is gebruikt. In de jaren zeventig is deze jol weer te koop aangeboden door mw. Hamilton uit Sittingbourne (Zuid Engeland), ondermeer in De Waterkampioen. Er was echter geen koper die deze grote jol weer naar Nederland heeft gehaald.

Gaastmeer, bouw van 'The lady of Stavoren' bij Wlildschut (collectie Wim Tasseron)
Gaastmeer, bouw van 'The lady of Stavoren' bij Wlildschut (collectie Wim Tasseron)
(collectie Wim Tasseron)
(collectie Wim Tasseron)
Gaastmeer, eind jaren veertig. Eén van de foto's die Wildschut mee stuurde bi j een brief ter informatie van een potentiële koper van de jol. (collectie Wim Tasseron)
Gaastmeer, eind jaren veertig. Eén van de foto's die Wildschut mee stuurde bi j een brief ter informatie van een potentiële koper van de jol. (collectie Wim Tasseron)
De jol onder zeil in Engeland (collectie Fries Scheepvaart Museum)
De jol onder zeil in Engeland (collectie Fries Scheepvaart Museum)

Brief uit 1950 van Wildschut aan Van der Zee uit Goes. Wildschut meldt dat hij ziek is en 4 maanden niet heeft gewerkt. Wel stuurt hij foto's mee van de bouw van het schip. De jol kost f.4000.- en is iedere dag te bezichtigen in Workum, bij J. Haagsma. De foto's ontvangt Wildschut gaarne weer terug. De koop ging overigens niet door. (Brief uit collectie Wim Tasseron)

Engeland 2017
Engeland 2017

Aanvullende informatie van Paul Martin

The Lady was built in 1939 by Wildshut. The then Mr & Mrs Van Der Winkle owned a very elderly Jol of which i have a photo of them on a beach with her. They like her so much they commisioned Wildshut to build them this, the largest jol he ever built. At that time the boat was never completed and by the end of the war it turned out that Mr Van Der Winkle had been killed in the occupation, but his wife and two sons had been sent to the uk during the war.
I have the reciept for the fraighter used to bring her to the uk were she spent a lot of her time at Teddington and the Tough brothers boatyard, were more wore was done. She was eventually sold in 1951 to Mrs Phillis Hamilton, where she moved her to Conyer in Kent as a live aboard. With a few other owners in between, she then came to us in 1986/7 and we had many years of pleasure aboard her.
Sadly now she needs a new home and i would like to have thought she would go back to her home waters.

Reactie op deze pagina
  • ?
  • (jpg,jpeg,bmp,tiff,zip,pdf,rar)
  • In ons Privacystatement kunt u nalezen hoe de SSRP met de op dit formulier verstrekte, privacygevoelige gegevens omgaat.

Terug naar overzicht