Agaath

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.
Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!
Oorspronkelijk is het scheepstype Vollenhovense bol ontwikkeld door de scheepsbouwer Kroese te Vollenhove, die voor zijn klanten iets zocht dat het midden hield tussen de visaken zoals die op de binnenwateren rond dit Zuiderzeestadje gebruikt werden en de wat grotere botters en de toenmalige “nieuwe” Lemsteraken die het buitenwater bevoeren. We schrijven dan ongeveer het jaar 1900. Bij zijn ontwerp had Kroese nog geen jacht voor ogen maar een visserijscheepje, of een ander schip waarmee op bedrijfsmatige wijze de kost moest worden verdiend. De jachtontwerpen zijn eerst van later datum.
Van de Vollenhovense bollen uit de visserij zijn er weinig meer over. Verschillende ontwerpers hebben na de tweede Wereldoorlog Vollenhovense bollen getekend als plezierjacht. J.K. Gipon tekende de bol in diverse afmetingen: 8.10m (de populairste), 8.50m, 9.00m, 9.30m en zijn grootste 9.75m. Deze schepen zijn op vele werven gebouwd, waarvan A. Woudenberg in Beneden-Leeuwen er één is.
Arie Woudenberg, die in 1954 in Dordrecht begon, kocht in 1970 de werf in Beneden-Leeuwen. Zoon Joop, die op jonge leeftijd al dagelijks te vinden was in de werkplaats, heeft in 2004 het bedrijf van zijn vader overgenomen. De jachtwerf is een familiebedrijf gebleven.
De Vollenhovense bol ´Agaath´ is gebouwd in 1980 en is waarschijnlijk onder de naam ´Boogschutter´ te water gelaten. Wie de opdrachtgever was weten we (nog) niet.

Eigenschappen
Plaquette nummer: | 1307 | Zeil nummer: | |
---|---|---|---|
Categorie: | X | Tekening nummer: | |
Type: | Vollenhovense bol |
Bouw
Bouwjaar: | 1980 | Ontwerper: | J.K. Gipon |
---|---|---|---|
Werf: | A. Woudenberg | Werf plaats: | Dordrecht (tot 1970) - Beneden-Leeuwen |
Motor: | Inbouw | Motor type: | Nanni 4.15 OHE (2007) |
Materiaal romp: | Staal | Materiaal kajuit: | Staal |
Materiaal zeil: | Dacron | ||
Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 9,75 m | Breedte berghout: | 3,35 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 0,65 m | Masthoogte water: | 12,75 m |
Oppervlakte grootzeil: | 30,75 m2 | Oppervlakte fok: | 14,00 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 20,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 10,25 m2 |
Oppervlakte totaal: | 75,00 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
1982 – 1987 | C. Corts, Maarsen ( Boogschutter) |
---|---|
1987 – 1995 | J. Ramkema, Oosterwolde ( Brunfisk) |
1995 – 2003 | G.A. Deelstra, Drachten ( Frouwe Dieuwke) |
2003 – onbekend | R. de Jager, Helmond ( Frouwe Dieuwke) |
2013 – onbekend | ( Agaath) |