Andromeda
Niet actief
Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.
Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!
Ruim een eeuw geleden bezat Huizen twee botterwerven, de werf 'Gebroeders Schaap' en de werf 'J. Kok & Zn'. De scheepswerf 'J. Kok & Zn.' bleef bestaan tot 1967. In 1920 werd de op één na laatste botter voor de visserij gebouwd en ging deze werf over op jachtbouw. In 1931 neemt zoon Janus Kok de werf over, die nadat zijn broers in Muiden waren begonnen, de werf met veel tegenwerking van de Gemeente wist over te plaatsen naar de 'elleboog' van de haven. In 1964 kwam zoon Jan in de werf en werd de werf bekend door zijn stalen Kokschouwen.
De Zeeschouw 'Andromeda' is in 1964 gebouwd door Kok als één van de eerste schouwen. Wie de opdrachtgever was en onder welke naam de Zeeschouw te water is gegaan, weten we (nog) niet.
Eigenschappen
| Plaquette nummer: | 506 | Zeil nummer: | ZC108 |
|---|---|---|---|
| Categorie: | X | Tekening nummer: | |
| Type: | Zeeschouw |
Bouw
| Bouwjaar: | 1964 | Ontwerper: | J. Kok |
|---|---|---|---|
| Werf: | J. Kok | Werf plaats: | Huizen |
| Motor: | Inbouw | Motor type: | |
| Materiaal romp: | Staal | Materiaal kajuit: | Staal |
| Materiaal zeil: | Dacron | ||
| Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
| Lengte stevens: | 10,51 m | Breedte berghout: | 3,50 m |
|---|---|---|---|
| Diepgang: | 0,70 m | Masthoogte water: | 11,00 m |
| Oppervlakte grootzeil: | 28,00 m2 | Oppervlakte fok: | 20,00 m2 |
| Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 0,00 m2 |
| Oppervlakte totaal: | 48,00 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
| onbekend – onbekend | N. Kikke, Weesp ( Andromeda) |
|---|---|
| onbekend – onbekend | J. Visser, Huizen ( Andromeda) |
| onbekend – 1990 | R.M.J. Groenendijk, Wassenaar ( Andomeda) |
| 1990 – 1997 | C.A. Toetenel, Wassenaar ( Andromeda) |
| 1997 – onbekend | E. Pauw ( Andromeda) |
| 2005 – onbekend | G.M. Verzijde, Amersfoort ( Andromeda) |
| 2017 – (Eigenaar, nu geen relatie met het Stamboek) | B. Hofman, Stavoren ( Andromeda) |
Geschiedenis
2017
21 december 2017
21 december 2017: Barry Hofman uit Stavoren wordt eigenaar van de 'Andromeda'
2020
21 mei 2020
21 mei 2020: De 'Andromeda' weer in het water
2021
17 oktober 2021
17 oktober 2021: De zeilwedstrijden met de 'Andromeda' eind jaren 60 en begin jaren 70
Pieter Manneke schrijft:
Andromeda nam eind jaren 60 en begin jaren 70 geregeld deel aan zeilwedstrijden. Onder meer in Zeeland, Delta Week. In die tijd waren de velden klein, de Oosterschelde groot (open) de platbodems bescheiden van formaat, 10-11 meter. Het leidde tot mooie wedstrijden op het pure Zeeuwse water. Lange rakken, veel tij, serieuze stroomgaten waar de scheepjes geregeld ook doorheen voeren om ‘De Kalo’ te ronden. Een boei voor de kust van Walcheren. Het weekeinde werd door ‘De Maas’ geregeld, er waren fraaie prijzen te winnen. Zo ook de ‘Zilveren Boeier’. Een zilveren schaalmodel, waar de winnaar een jaar thuis mee mocht pronken. Een overall prijs voor het weekeinde. In die jaren had 'Andromeda' forse tegenstand aan de grotere (hoogaars) 'Aladdin' (van Stapel, een paus van een schipper), verder voeren er zoal schokkers als 'Pieter Paniek', 'Klieuw', de 'Schuimer' en de zeeschouw 'Pietertje' mee.
Wat bewaard moet worden is het mooie verhaal van Kikke. Hij zeilde 'Andromeda' goed, zij was dol op de Zeeuwse zeegang en veel wind. Het resultaat was dat Kikke niet een, niet twee maar driemaal op rij De Zilveren boeier won. Volgens de reglementen was hij daarmee ook eigenaar van het juweel geworden. De prijs zou verdwijnen! Dat baarde de schippers van de vloot, De Maas en de Burgermeester van Zierikzee (zelf zeilend met de schokker 'Zeevolen') grote zorgen. Er diende iets gedaan te worden! Nog dezelfde middag ging het wedstrijd comité in conclaaf. Ondertussen waren de schippers zelf alvast aan de slag gegaan. Als oudste moest Stapel ‘het regelen’ met Kikke. De goede man was iets te direct in zijn aanpak waardoor Kikke niet te vermurwen was.
Ondertussen liep de kuip van Kikke vol met feliciterende schippers. Alle loftrompetten werden geblazen en ‘s-mans schipperskwaliteiten reikte tot in de hemel. Geholpen door een extra borrel besloot Kikke, met tranen in de ogen, de prijs ter beschikking te stellen als eeuwig durende wisselprijs voor de platbodems van De Delta week. Kikke kon met moeite een voorwaarde stellen: ‘voeg dit verhaal toe aan de geschiedenis van de mooiste zeiltrofee van het Hollandse getijdenwater. Die belofte is gestamd gedaan.
Ruim 50 jaar wordt er vanuit Zierikzee om De Zilveren Boeier gestreden.
Dank aan schipper Kikke!