Audax

Audax Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

Scheepswerf 'De Amer' in Drimmelen bouwde jachten van voor 1958 tot na 1975. Tussen 1958 en 1974, mogelijk ook eerder en later, onder bewind van Ch. Hitters. De arbeidsinspectie leverde echter reeds op 31 december 1958 een hinderwetvergunning aan Scheepswerf Amers, Ch. Hitters. A. van Oudgaarde uit Rijswijk was ontwerper van o.a. de Tholense schouw, waarvan er diverse schepen bij 'De Amer' zijn gebouwd.

De Tholense schouw 'Audax' is in 1962 op scheepswerf "De Amer" gebouwd. Wie de opdrachtgever voor de bouw was weten we (nog) niet. Mogelijk is ze wel onder de naam 'Douwe Simme' te water gelaten.

Eigenschappen

Plaquette nummer:1448 Zeil nummer:
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Tholense schouw

Bouw

Bouwjaar:1961 Ontwerper:A. van Oudgaarden
Werf:De Amer Werf plaats:Drimmelen
Motor: Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:8,60 m Breedte berghout:2,80 m
Diepgang:0,56 m Masthoogte water:10,00 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1961 – 1989 Dr. L.H.Th.S. Kortbeek, Eindhoven ( Douwe Simme)
1989 – onbekend A.J.E.G.M. Verheijen, Wellerlooi ( Audax)

Geschiedenis

2024

20 oktober 2024

20 oktober 2024: E-mail van Dirk J. Kortbeek (zoon opdrachtgever Dr. L.H.Th.S. Kortbeek)

De 'Douwe Simme' is inderdaad gebouwd bij De Amer in Drimmelen, in opdracht van mijn vader, Dr. L.H.Th.S. Kortbeek (geb. 29-12-1927), toen zenuwarts te Eindhoven. Volgens mij niet in 1962 maar in 1961. Dat zal ik nog even opzoeken in het eerste logboek. De boot was voorzien van een SABB 10 pk diesel met een omkeerbare schroef. Deze is in 1986 vervangen door een Bukh 20 pk diesel met een voorwaarts en achterwaarts draaiende koppeling, met allerlei beveiligingen. De originele zeilen zijn van Egyptisch katoen. Vanwege gebruiksgemak vervangen door Dacron Zeilen van zeilmakerij De Boer uit Oud-Beijerland.

Ligplaatsen: Ammerzoden > Drimmelen > Herkingen

Vanwege het vele onderhoud, ijzer en zout water, werd de Douwe Simme te koop aangeboden in 1988 via een Makelaardij. Tot onze teleurstelling heeft de nieuwe eigenaar vele wijzigingen aan het houtwerk doorgevoerd én een nieuwe naam: Audax.

Ter ere van zijn 45e verjaardag is er voor mijn vader een model van de Douwe Simme gemaakt. Ter ere van mijn 65e verjaardag heb ik deze laten renoveren en is deze voorzien van een vitrinekast. 

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht