Avontuur
In 1913 bouwt de werf 'Vooruit' in Enkhuizen een mosselaak, bouwnummer 90, die op een van de eerste dagen in januari 1914 wordt afgeleverd aan de derde klant uit Philippine: Gustave Rammeloo-de Zutter. De werf vermeldt als afmetingen 14.00 x 4.40 x 1.85 m, terwijl het visserijregister er later aan toevoegt dat de bruto-inhoud 68 en de netto-inhoud 30m3 bedraagt. Hoe deze inhoudsmaten werden berekend is niet bekend. De inschrijving onder nummer PI37 in dat visserijregister vond plaats op 12 januari 1914 en dan verschijnt ook de naam: 'Avontuur'. Gustave Rammeloo koopt in 1922 een grotere mosselaak bij Stapel, 16 in lang, die het visserijnummer PI37 krijgt en verkoopt z'n 8 jaar oude schip aan twee naamgenoten (overigens geen familie) Theophile en Cantille Rammeloo, waarna de oude 'Avontuur' het visserijnummer PI31 krijgt.
Na een veelbewogen geschiedenis wordt de aak in 1968 gekocht door D. Kloos te Leiden die er in eigen beheer - hij is verbonden aan een werf - eerst een motorjacht van maakt en er de misschien bij een motorboot passende naam 'Lady Jane' aan geeft. Maar het bloed kruipt etc. en spoedig wordt de Lady opnieuw onder handen genomen en weer zeilend gemaakt. In 1976 vindt de inschrijving plaats in het Stamboek van de Stichting Stamboek Ronde en Platbodemjachten. In het wedstrijdregister van het Koninklijk Nederlands Watersport Verbond wordt de 'Avontuur' opgenomen als VA82 met een TCF van 1.1250. Als in de loop van 1981 bij de Koninklijke de behoefte ontstaat aan een instructieschip ten behoeve van het jeugdzeilen neemt het bestuur in haar wijsheid het besluit aan de ledenvergadering voor te stellen hiervoor een ruime en solide Lemsteraak te nemen en wel de 'Lady Jane', die te koop is aangeboden. Een grondige inspectie vooraf uitgevoerd door Ir H.W. Stapel, Ir P. Karsten en vader en zoon Stofberg. In de ledenvergadering van 29 maart 1982 wordt dit voorstel zonder discussie aangenomen. De oorspronkelijke naam wordt in ere hersteld en na 60 jaar vaart en zeilt de 'Avontuur' in een nieuwe functie over de Nederlandse wateren.
In 1991 verkoopt de Koninklijke de Mosselaak 'Avontuur'. In 1997 koopt P.L.A. Hamm uit Giessen haar. Dhr. Hamm is in 2025 nog steeds eigenaar, maar zijn zoon P.G.P. Hamm uit Hellevoetsluis heeft het schip tegenwoordig in beheer.
Eigenschappen
| Plaquette nummer: | 1016 | Zeil nummer: | VA82 |
|---|---|---|---|
| Categorie: | B | Tekening nummer: | |
| Type: | Mosselaak |
Bouw
| Bouwjaar: | 1913 | Ontwerper: | C. Stapel |
|---|---|---|---|
| Werf: | Werf 'Vooruit' C. Stapel Gzn. | Werf plaats: | Enkhuizen |
| Motor: | Inbouw | Motor type: | |
| Materiaal romp: | IJzer | Materiaal kajuit: | Staal |
| Materiaal zeil: | Dacron | ||
| Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
| Lengte stevens: | 13,45 m | Breedte berghout: | 4,12 m |
|---|---|---|---|
| Diepgang: | 0,95 m | Masthoogte water: | 13,50 m |
| Oppervlakte grootzeil: | 55,17 m2 | Oppervlakte fok: | 37,90 m2 |
| Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 17,09 m2 |
| Oppervlakte totaal: | 110,16 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Register Varend Erfgoed Nederland
| Registratie nummer: | 529 | Registratie datum: | 05-12-2025 |
|---|---|---|---|
| Geregistreerd als: | Varend Monument® |
Dispensaties
| Dispensaties | Einddatum | Datum nieuwe schouw |
|---|---|---|
| Tijdelijke dispensatie voor het vervangen van de tufnol-blokken. Ongeveer de helft van de blokken is in tufnol uitgevoerd. De blokken in de mast zijn authentiek maar die van de bakstagen, piek, klauw en kluiver niet. (art. 6.6.2. Criteria SSRP) |
2027 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
| 1913 – 1922 | A.P.E. Rammeloo, Philippine ( PI37 Avontuur) |
|---|---|
| 1922 – 1953 | Theophile en Cantille Rammeloo, Philippine ( PI31) |
| 1953 – 1954 | P. Visscher, Moddergat ( WL18) |
| 1954 – 1964 | Giljam Verkammen, Tholen ( TH19 Drie Gebroeders) |
| 1964 – 1967 | Ark Verkammen, Tholen ( TH19 Drie Gebroeders) |
| 1967 – 1968 | Sportvisserij, Bruinisse |
| 1968 – 1982 | D. Kloos, Leiden ( Lady Jane) |
| 1982 – 1991 | KNZ&RV Muiden, Muiden ( Avontuur) |
| 1991 – 1997 | D. Kaptein, Assendelft ( Avontuur (in de chartervaart)) |
| 1997 – Nu (laatst bekend) | P.L.A. Hamm (in beheer bij zoon P.G.P. Hamm, Hellevoetsluis), Giessen ( Avontuur) |
Geschiedenis
1913
1913
1913: Visserijregister: de PI37 Avontuur gebouwd door Stapel in Enkhuizen
1922
1922
1922: Tweede Inschrijving in het Visserijregister PI37 wordt PI31
Het Visserijregister, dat 40.000 kaarten telt, is online te bekijken op zuiderzeecollectie.nl. Al deze scans en data zijn op zuiderzeecollectie.nl te bekijken en te doorzoeken.
De kaarten van de PI37/PI31 en daarna vindt u hier.
1982
1982
1982: Geschiedenis Lemsteraak 'Avontuur', gebouwd op de werf 'Vooruit' van Stapel in Enkhuizen, door Mr Dr T. Huitema
De toegenomen welvaart in het begin van 20ste eeuw leidde ertoe dat van houten hoogaarzen en hengsten werd overgegaan op grotere ijzeren schepen waar direct een motor werd ingebouwd, vooral met het oog op de tochten naar de Zuiderzee. Die schepen werden alle in 'Holland' besteld, zoals bij Boot in Alphen aan de Rijn, bij Schepman in Kampen, Kooyman in Zwijndrecht, Paans in Roode Vaart, terwijl tussen 1912 en 1924 niet minder dan 8 `motormosselaken' werden gebouwd in Enkhuizen op de werf 'Vooruit' van Stapel. In Zeeland en langs de Schelde waren de werven kennelijk achtergebleven bij de overgang van hout naar ijzer.
Mr. Dr. T. Huitema beschrijft in het boekje "Lemsteraken van visserman tot jacht"de geschiedenis van de werf en de daar gebouwde Mosselaak 'Avontuur'.
Op Avontuur - Rond de geschiedenis van een schip (de 'Avontuur' gebouwd door Stapel in Enkhuizen)
2015
november 2015
november 2015: De Lemsteraak 'Avontuur' in Grouw
2025
2025
2025: Foto's Mosselaak 'Avontuur'