Bolle Jo

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.
Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!
Op de kleine werf van P. Hartog in Buiksloot zijn tussen 1910 en 1953 vele voornamelijk kleine kajuitzeiljachten zoals Schouwen, Grundels en een Vollenhovense bol gebouwd. Maar daarnaast kwamen er ook motorbootjes, roeiboten en vletten van de werf van Hartog. De Hartog schepenkring heeft van de gebouwde schepen zoveel mogelijk gegevens over de historie, de traditie, de bouwwijze, de scheepswerf, de werfbaas Pieter Hartog en het gebruik van de schepen vastgelegd. De site is niet meer beschikbaar, maar veel informatie is overgenomen op deze SSRP-website.
Eigenschappen
Plaquette nummer: | 722 | Zeil nummer: | |
---|---|---|---|
Categorie: | X | Tekening nummer: | |
Type: | Kajuitschouw |
Bouw
Bouwjaar: | 1941 | Ontwerper: | P. Hartog |
---|---|---|---|
Werf: | P. Hartog | Werf plaats: | Buiksloot |
Motor: | Motor type: | ||
Materiaal romp: | Eikenhout | Materiaal kajuit: | Eikenhout |
Materiaal zeil: | Dacron | ||
Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 6,30 m | Breedte berghout: | 2,20 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 0,00 m | Masthoogte water: | 0,00 m |
Oppervlakte grootzeil: | 0,00 m2 | Oppervlakte fok: | 0,00 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 0,00 m2 |
Oppervlakte totaal: | 0,00 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
onbekend – onbekend | ( Joco) |
---|---|
onbekend – 1970 | Piet van Bergen, Oostzaan ( Bolle Jo) |
1970 – 1979 | J.H. de Wit, Koog aan de Zaan ( Bolle Jo) |
Geschiedenis
2024
9 juli 2024
9 juli 2024: E-mail van oud-eigenaresse Corrie de Wit
Mijn man en ik zijn eigenaar geweest van de Hartog schouw Bolle Jo.
In uw gegevens staat als periode 1973 - 1979. Wij wijdden het schip echter al in op Hemelvaartsdag mei 1970. Plaats: Het Zwet in Wormer. Wij kochten het schip voor ƒ6500,00 van Piet van Bergen uit Oostzaan. Hij had er een nieuwe bodem onder laten zetten en het interieur prachtig afgetimmerd. Bolle Jo was de naam van de pop van zijn dochter. Daarvoor was nog heel vaag de naam 'Joco' te lezen. Ongeveer tot de zomer van 1976 hebben wij gevaren. Wij woonden destijds aan de Lagedijk in Zaandijk en na 1976 heeft de boot nog een paar jaar bij ons achter in de Zaan gelegen (af en toe uit het ijs hakken).
Na ons is hij gekocht door iemand, die schilder was bij de gemeente Zaanstad (Bolle Jo). Wij hebben de boot nog eens zien liggen op een terrein bij de Overtoom in Westzaan. Het dek was waarschijnlijk vernieuwd, want de prachtige zeeg was er helemaal uit. Zonde !!
De boot zou ook nog in Oude Sluis in Noord-Holland hebben gelegen. In onze tijd behielpen we ons met een Tomos buitenboord motor, die niet altijd te vertrouwen was.
