Breevaart

Breevaart Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

Scheepswerf P. van Dam, Westerdijk 25, Oude Wetering

Jachtwerf van Dam, vroeger scheepswerf P. van Dam, doet in boten vanaf omstreeks 1865. In die beginjaren hield de werf zich bezig met bouw en onderhoud van houten pramen. Daarna kwam de bouw van ijzeren en stalen vrachtschepen. Door de toename van het vrachtvervoer over de weg stapte de werf omstreeks 1930 over naar de pleziervaart. In 2015 vierde Jachtwerf van Dam haar 150ste verjaardag!

'Dwaal ik wacht u', een paviljoenschip of Zuidhollandse tjalk

De tjalk 'Ziet op uw Zelven' werd in 1894 gebouwd bij Scheepswerf 'Van Dam' in Woubrugge, in opdracht van schipper Nicolaas Verhoek. Het schip kreeg bij de tewaterlating de naam 'Dwaal ik wacht u'. Dit had te maken met het feit dat de vrouw van schipper Verhoek aan de wal woonde. Later werd het schip gevaren door de zoon van schipper Verhoek, die de naam veranderde in 'Ziet op U Zelven' een naam die veel voorkwam in de binnenvaart. 

Tegenwoordig ligt de tjalk onder de naam 'Breevaart' in de museumhaven van Gouda.

Eigenschappen

Plaquette nummer:104 Zeil nummer:
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Tjalk

Bouw

Bouwjaar:1894 Ontwerper:
Werf:P. van Dam Werf plaats:Oude Wetering
Motor: Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:19,14 m Breedte berghout:0,00 m
Diepgang:0,00 m Masthoogte water:0,00 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1894 – 1901 Nicolaas Verhoek, Vinkeveen ( Dwaal ik wacht U)
1901 – 1915 K. Verhoek, Vinkeveen ( Ziet op U Zelven)
1915 – 1935 ( Mundis vial Décipe)
1935 – 1950 H. Verhoek, Vinkeveen ( Ziet op U Zelven)
1946 – 1984 P. Lantermans , De Steeg ( Ziet op U Zelven)
1984 – 1986 Ben Schenk ( Ziet op U Zelven)
1986 – 1989 Fam. Alma ( Ziet op U Zelven)
1989 – onbekend Fam. Kroesen ( Wilhelmina Henrica)
rond 2010 – onbekend ( Breevaart)

Geschiedenis

1901

19 april 1901

19 april 1901: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip Dwaal ik wacht U - Meetnummer: A694N

Originele scheepsligger H1910_140 Maritiem Museum Rotterdam
Originele scheepsligger H1910_140 Maritiem Museum Rotterdam

1935

12 juli 1935

12 juli 1935: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip Ziet op U Zelven - Meetnummer: A8693N

1950

10 mei 1950

10 mei 1950: Details over het schip Ziet op U Zelven - Meetnummer: R17405N

1985

27 juni 1985

27 juni 1985: Details over het schip Wilhelmina Henrica - Meetnummer: RN4557

1996

29 augustus 1996

29 augustus 1996: Het Voorburgse krantje: Schippers melden zichzelf aan voor Voorburgse Vlootschouw

Het paviljoenschip werd oorspronkelijk gebruikt als transportschip. Volgens de jongste zoon van schipper Verhoek. Bertus Verhoek. was zijn vader een man die wat afstandelijk was en niet van fratsen hield. Er werden in totaal 9 kinderen aan boord van het schip, in de kleine schipperswoning, geboren.
"Het schip vervoerde zand, aardappelen, bieten en later puin voor de dijkverzwaring. Na de Tweede Wereldoorlog, toen de zeilende binnenvaart minder belangrijk werd, werd het schip verkocht aan de heer Lantermans. Hij was getrouwd en zocht woonruimte. Op dat moment was die zeer schaars en kwam het veel voor dat inwoning bij ouders of schoonouders de enige mogelijkheid was. De heer Lantermans kwam op het idee om een schip uit de binnenvaart te kopen en dit voor bewoning geschikt te maken. Hij haalde de luiken, die normaal de vrachtruimte afdekken, van het schip en bouwde er een opbouw op om stahoogte te krijgen. De familie Lantermans had het schip tussen 1946 en 1984 in eigendom. Eerst voor bewoning, later voor recreatie. Bij deze familie werden 2 kinderen geboren".
In 1984 werd het schip verkocht aan Ben Schenk, die het schip grondig restaureerde. "Hij bracht het schip weer 'onder de luiken' en er kwamen nieuwe rondhouten op. Ben Schenk noemde het schip naar zijn vrouw 'Wilhelmina Henrica'.
In 1986 verkocht hij het schip aan de heer Alma. Deze gebruikte het schip tot 1989 voor bewoning en recreatie". Daarna werd de 'Wilhelmina Henrica' eigendom van Hans Kroesen, de Vlootvoogd van de Vierde Voorburgse Vlootschouw.

Roer-over-boord

De 'Wilhelmina Henrica is een paviljoenschip of Zuidhollandse tjalk. Maar het fraaie schip wordt ook wel een roer-over-boord genoemd vanwege de zeer lange helmstok. die over het paviljoen steekt. Het schip heeft een laadvermogen van 56 ton. Een paviljoen is bij dit type schepen de schipperswoning. die zich in het achterschip bevindt. Het achterschip is enigszins verhoogd. maar meelopend in het zeeg, om zodoende iets meer stahoogte te krijgen. In de schipperswoning. die hij de Wilhelmina Henrica nog vrijwel origineel is bevinden zich de kooien, een bankje, een kookplaats en kastruimte. Het grootste deel van het schip was vrachtruimte. Het schip is circa 20 meter lang, 4 meter breed en steekt (ongeladen) 0.60 meter diep. Er staat een mast op van 18 meter, die door middel van een contragewicht gestreken kan worden. Het schip is van ijzer en is geklonken.

Konten

"Dit ijzer bevat veel koolstof en is dus erg breekbaar. Het schip kan daarom ook niet de zee op. het zou op de golven breken. Als het gerepareerd moet worden, dan wordt het schip heel voorzichtig overdwars op de helling gezet".
Mevrouw Kroesen kan uren vertellen over de belevenissen op hun boot. "Het is niet makkelijk sturen met zo'n tjalk. Je hebt weinig diepgang dus je dweilt soms over het water. Je hebt dan altijd van die schippers die met hun boot gaan lopen 'konten' (met de zijkanten tegen elkaar aan botsen red.). Dus je moet altijd op je qui vive zijn. voordat je het weet zit er een tegen je aan. Het is hard werken op zo'n schip. Niet alleen tijdens het varen. maar het schip is 100 jaar oud. Benedendeks vergt het schip best veel onderhoud, maar dat geldt ook voor bovendeks. We zitten vrijwel ieder weekeind op de hooi Het leuke is dat je echt aangesproken wordt door mensen aan de kant en dat mensen soms echt voor je gaan applaudisseren en joelen als je met je boot voorbij vaart. Het is aan de ene kant onze tweede liefde geworden, aan de andere kant kost het ontzettend veel tijd. Ze zeggen wel eens: 'koop een boot en werk je dood'.

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht