BU1

BU1

Een werf die tussen 1980 en 2000 vermaard is geworden om zijn stoere aken, is 'De Boeier' van Eeltje Kuperus in Makkum, grotendeels 'single handed' gedreven door werfbaas Eeltje. Kuperus begon met tjotters, Friese jachten en boeiers en al doende ontwikkelden zijn ontwerpen zich. Na een jaar of acht werd de boerderij in Jutrijp te klein en verhuisde het gezin Kuperus met werf en al naar Makkum. Eeltje beheerste tegen die tijd het métier voldoende om zich aan de Lemsteraken te wagen. De eerste werd een visserman-aak voor Winfried Jansen, jarenlang voorzitter van de Vereniging tot Behoud van het IJsselmeer.

​Nieuwe eigenaar gezocht - Te koop

Voor dit schip wordt een nieuwe eigenaar gezocht.
Voor informatie V.F. & B. Carasso-van Wely, e-mail: info@nynkespleats.nl, tel. +31 (0)6 213 64 555.

De Lemsteraak 'BU1' werd in 1987 als casco door Eeltje Kuperus in Makkum gebouwd. De afbouw werd verzorgd door Bert Ennik van Scheepstimmerwerf Het Kolkje in Makkum. De opdrachtgever en eerste eigenaar J.A. Joppe uit Spakenburg-Bunschoten gaf de Lemsteraak bij de tewaterlating de naam BU1.

Eigen website

Eigenschappen

Plaquette nummer:1458 Zeil nummer:
Categorie:D Tekening nummer:
Type:Lemsteraak

Bouw

Bouwjaar:1987 Ontwerper:E. Kuperus
Werf:Scheepswerf De Boeier, Kuperus / Werf Het Kolkje, Bert Ennik Werf plaats:Makkum
Motor:Inbouw Motor type:BMW/Hatz 45 pk
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:8,87 m Breedte berghout:3,92 m
Diepgang:0,80 m Masthoogte water:12,00 m
Oppervlakte grootzeil:25,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:19,00 m2 Oppervlakte kluiver:10,00 m2
Oppervlakte totaal:54,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1987 – 2004 J.A. Joppe, Spakenburg-Bunschoten ( BU1)
2004 – 2010 K.K. Schonebaum, Muiden ( BU1)
2010 – 2024 P. de Jong, Gouda ( BU1)
2024 – Nu (laatst bekend) V.F. & B. Carasso-van Wely, Piaam ( BU1)

Geschiedenis

1987

september 1987

september 1987: Spiegel der Zeilvaart november 1987 nummer 9 - Scheepstimmerwerf Het Kolkje van Bert Ennik

Bert Ennik heeft het voordeel dat hij een jarenlange ervaring als bouwkundige achter zich heeft. Hij is gewend om alle ideeën eerst op papier uit te werken. Als iemand komt voor het betimmeren van zijn schip, dan begint Bert met het vastleggen van de wensen en eisen. Vervolgens komt hij met een schetsontwerp. Als de opdrachtgever dan weet wat hij wil, volgen de vele detailtekeningen. Niet alleen de constructie voor de betimmering, ook de water- en lensleidingen, het elektrische boord-net, enz., alles wordt eerst op tekening vastgelegd. Niet alleen kun je dan veel exacter een voorcalculatie maken, je kunt ook veel sneller werken omdat je vele problemen al op papier hebt opgelost.
In de Spiegel van juni 2004 werd het verhaal vervolgd: De geschiedenis van de werf gaat terug tot 1984, toen Bert Ennik met zijn vrouw Ans in Makkum aan de Kleine Zijlroede een grote boerderij kochten en schepen voor de wal en op de wal konden halen. In de grote deel van de boerderij stonden de houtbewerkingsmachines opgesteld. In 1987.9 beschreef ik hoe Bert bezig was met het betimmeren van Lemsteraken. De verhuizing naar een geheel nieuwe, zelf ontworpen, locatie in Makkum werd, door verkeerd management in huis te halen, voor het bedrijf catastrofaal. Na veel problemen moesten ze daar stoppen en trokken ze naar Kats in Zeeland. Dankzij een aantal eigenaars van platbodems konden Bert en Ans een herstart maken en zijn er weer bovenop gekomen. Zo zie je maar weer dat goed vakmanschap toch blijft lonen. In Zeeland zijn o.a. veel Hoogaarsen onder handen genomen.

1988

augustus 1988

augustus 1988: Spiegel der Zeilvaart augustus 1988 nummer 6 - Lemsteraak BU1 betimmerd bij Scheepswerf Het Kolkje Makkum

Bij Scheepstimmerwerf Het Kolkje in Makkum is 2 april jl. de Lemsteraak BU 1 te water gelaten. Het casco dat in opdracht van J.A. Joppe bij Scheepsmakerij De Boeier werd vervaardigd is bij Het Kolkje verder geheel afgebouwd en getuigd. De hier gerealiseerde betimmering is in de stijl en sfeer van vroeger dagen gehouden, dit ook ten aanzien van de kleuren; donkerrood voor de buikdenning, lijst- en sierwerk warm-grijs en overigens alles zoveel mogelijk licht geschilderd; in dit geval gebroken wit. De kleuraccenten zijn streekgebonden. 

pdf SdZ augustus 1988 nummer 6 - Lemsteraak BU1 betimmerd bij Scheepswerf Het Kolkje Makkum

2023

2023

2023: Foto's Lemsteraak BU1

2024

6 november 2024

6 november 2024: E-mail van opdrachtgever Han Joppe

Ik was de opdrachtgever van de BU1.
Aanvullende informatie:

  • Motor: BMW/Hatz 45 pk;
  • Zeilmaker: Willem vd Schuur uit Spakenburg (hij was de laatste zeilmaker voor vissende botters en maakte zijn zeilen nog volledig op het oog, op zolder op een houten vloer met voorbeelden. Dat kun je zien aan de uitwaai van de fok, foutje);
  • Mast: gelijmd 28 cm (zelf uitgerekend, opwaartse berekening vanuit de sterkte en elasticiteit waarden van hout, dat gaf 30 cm. Neerwaartse berekening vanuit een bottermast, dat gaf 26 cm >> gemiddeld 28 cm en dat is te dik gebleken.
  • Zwaardklamp is een gebogen vijfdegraads polynoom (bleek ook zinloos in de praktijk);
  • Zeiloppervlak totaal ~50 meter (aap, grootzeil, botterfok, kluiver)
  • Gewicht 12 ton.

Ontstaan:
Ik wilde bij Eeltje Kuperus een Fries jacht laten bouwen met een netto hoogte in het vooronder van 125 cm. Dat lukte niet vanwege de hoogte, toen heeft hij aangeboden om een kleine aak te bouwen. Na afloop heeft hij gezegd om dat nooit meer te doen, omdat alle gangen toch opnieuw uitgelijnd moesten worden, veel te veel werk voor zo'n klein bootje. Bert Ennik (aftimmering) ben ik nog steeds mee bevriend (is inmiddels 82 jr.).

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht