BU52

BU52 Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

Een werf die tussen 1980 en 2000 vermaard is geworden om zijn stoere aken, is 'De Boeier' van Eeltje Kuperus in Makkum, grotendeels 'single handed' gedreven door werfbaas Eeltje. Kuperus begon met tjotters, Friese jachten en boeiers en al doende ontwikkelden zijn ontwerpen zich. Na een jaar of acht werd de boerderij in Jutrijp te klein en verhuisde het gezin Kuperus met werf en al naar Makkum. Eeltje beheerste tegen die tijd het métier voldoende om zich aan de Lemsteraken te wagen. De eerste werd een visserman-aak voor Winfried Jansen, jarenlang voorzitter van de Vereniging tot Behoud van het IJsselmeer.

De Lemsteraak 'VO4' werd in 2005 als casco in Makkum gebouwd en door Kompas in Sneek afgebouwd voor opdrachtgever A. Bouter uit Aalsmeer.

De BU52, BU17 en de VN28 tijdens de Zuidwal 2023 in Spakenburg (coll  Harry van ‘t Veld)
De BU52, BU17 en de VN28 tijdens de Zuidwal 2023 in Spakenburg (coll Harry van ‘t Veld)
Nog als VO4 in 2020. Naam in 2021 veranderd in BU52.
Nog als VO4 in 2020. Naam in 2021 veranderd in BU52.

Eigenschappen

Plaquette nummer:2139 Zeil nummer:
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Lemsteraak

Bouw

Bouwjaar:2005 Ontwerper:E. Kuperus
Werf:Kompas - Jacob Hiemstra Werf plaats:Sneek
Motor:Inbouw Motor type:Yanmar 4cyl 54pk
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip:Loefbijter Kiel:Kielbalk

Afmetingen

Lengte stevens:10,60 m Breedte berghout:3,90 m
Diepgang:0,90 m Masthoogte water:15,00 m
Oppervlakte grootzeil:38,00 m2 Oppervlakte fok:26,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:15,88 m2
Oppervlakte totaal:79,88 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

2005 – 2009 A. Bouter, Aalsmeer ( VO4)
2009 – 2020 S. Jongerius, Schoorl ( VO4)
2020 – 2023 L.W.J. Heijnen, Eemdijk ( BU52)

Geschiedenis

2005

april 2005

april 2005: Spiegel der Zeilvaart april 2005 nummer 3 - Kompas Jachtbouw specialist in rondbouw

Een paar maanden nadat ze de rechten van de Kuperus-aak hadden verworven, meldt zich een nieuwe klant: Anton Bouter. Deze heeft veel wedstrijden gezeild met scherpe jachten. 41 Jaar geleden begon hij met een Piraatje, daarna kwamen achtereenvolgens een 12 vts jol, Schakel, 6 Lasers, een IOR racertje, de Ocean 25, een Defender 27 en een Victoire 855. Na veel vergelijkingsmateriaal gaf hij uiteindelijk opdracht aan Hiemstra voor het bouwen van een 10,50 m vissermanaak. De stahoogte onder het voordek moest van 1,50 naar 1,70 m vergroot worden, dus werd, in samenwerking met Jan Visser uit Heeg de romp wat verhoogd en het dek wat ronder gemaakt. Met het nieuwe, goed strokende snijpakket kan efficiënt worden gewerkt. Zo'n snijpakket werkt geweldig. De gesneden spanten van 60 x 8 mm worden op 40 cm hart op hart opgesteld op de massieve kielbalk van 100 x 100 mm. In de spanten is, ter plaatse van het berghout dat erin is verwerkt, een rond gat gesneden, waardoor alle leidingen en kabels kunnen lopen. De eerste gang van 10 mm dik wordt geplaatst en de 6 mm dikke gangen volgen. Na het berghout volgt het 5 mm dikke boeisel en dek. Al met al weegt het 10,50 m lange casco zo'n 8,5 ton en is alleen wat trimballast nodig.

pdf SdZ 2005 nr03 april - Kompas Jachtbouw specialist in rondbouw

2009

2009

2009: Foto's lemsteraak VO4

2020

2020

2020: Foto's Lemsteraak VO4 - BU52

Foto gemaakt tijdens NK in Muiden (1 dag meegevaren ongemeten klasse), naam veranderd in BU52. Rolkluiver vervangen voor een gewone kluiver. (foto Klaas Wiersma)
Foto gemaakt tijdens NK in Muiden (1 dag meegevaren ongemeten klasse), naam veranderd in BU52. Rolkluiver vervangen voor een gewone kluiver. (foto Klaas Wiersma)

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht