Ronde en Platbodemjachten, die binnen deze groep (Categorie Z) vallen, zijn ooit met een 9000-registratie-nummer in het Stamboek geregistreerd. Ze hebben nooit een plaquette gehad. Dit schip staat geregistreerd in Categorie Z in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond. Bij een 'Actieve' inschrijving krijgt zo'n schip alsnog een plaquettenummer. Wanneer zeker is dat het schip niet meer bestaat, verhuist het naar Categorie V.
Deze 17.50 meter lange aak werd in 1917 als jacht gebouwd op scheepswerf Van der Werff aan het Buitenstverlaat bij Drachten. Het wordt beschouwd als het mooiste schip dat ooit aan het Buitenstverlaat is gebouwd. Douwe Zijlstra uit Amsterdam tekende dit fraaie schip dat in 1917 als 'Marva' te water werd gelaten. Opdrachtgever was W. Hetheij in Amsterdam.
In die tijd werden deze luxe pleziervaartuigen boeiers genoemd en soms boeieraak. Pas na de tweede wereldoorlog werd de benaming Lemsteraak algemeen. Via omzwervingen in Frankrijk, Engeland en België kwam de 'Marva' in 1980 weer terug in Nederland, waarna het schip in de loop van 1985/86 werd gerestaureerd om ingezet te kunnen worden als charterschip. Het schip wordt sindsdien onder de naam 'De Brave Hendik' geëxploiteerd vanuit de Zuiderhaven in Harlingen.
Deze Lemsteraak heeft een Meetbrief gekregen van de KNWV met zeilnummer V9.