De Gebroeders

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.
Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!
In 1893 droeg Hendrik Miggels in Heeg zijn werf over aan zijn zonen Berend Hendriks en Michiel Hendriks de Jong. Beide gezinnen kwamen op de werf in het werfhuis wonen nadat het werfterrein was verbouwd. Dit na aanleiding van het verbreden van het vaarwater dat ten westen van de werf was gelegen. De Syl moest drie tot vier meter verbreed worden. Dit betekende een verkleining van de ruimte op de helling naast het huis. De timmerschuur werd gedraaid naar het water toe om zo de schepen vanuit het oostelijke hellinggat makkelijker naar binnen te kunnen krijgen. Hierdoor moest het woonhuis ook worden aangepast.
De grotere schepen in toenemende mate van ijzer werden gebouwd. De opdrachtgevers kwamen voornamelijk uit de waterrijke omgeving van Heeg en de rest uit de Zuidwesthoek van Sneek tot aan Stavoren. Sicco van Albada heeft veel speurwerk in de werfboeken verricht en de geschiedenis van de werf (sinds 1699) uitgebreid beschreven. Veel werfboeken zijn bewaard gebleven, maar juist de administratie uit de periode van de ijzerbouw (1905-1915) ontbreekt grotendeels. In de meetliggers van de Scheepsmetingsdienst zijn wel achttien ijzeren roefschepen (skûtsjes) terug te vinden die op deze werf zijn gebouwd voor hoofdzakelijk opdrachtgevers uit de Zuidwesthoek van Fryslân. Met deze opdrachten betekende dat ook de werf veranderde. Naast dat er tot 1915 elk jaar wel gemiddeld twee nieuwe skûtsjes te water werden gelaten, werden er sloepen, schouwen en pramen gebouwd. De roefschepen uit Heeg verraden met hun lijnen dat de bouwers gewend waren aan de robuuste aken met hun uitgesproken zeeg.
Het skûtsje 'De Twee Gebroeders' is in 1912 gebouwd voor Lucas Foekema uit Bolsward. Hij heeft er tot 1949 vracht mee gevaren, maar ook veel wedstrijden gezeild en prijzen gewonnen.
Eigenschappen
Plaquette nummer: | 735 | Zeil nummer: | TA77 |
---|---|---|---|
Categorie: | X | Tekening nummer: | |
Type: | Skûtsje |
Bouw
Bouwjaar: | 1912 | Ontwerper: | Gebr. de Jong |
---|---|---|---|
Werf: | Gebr. de Jong | Werf plaats: | Heeg |
Motor: | Inbouw | Motor type: | |
Materiaal romp: | Staal | Materiaal kajuit: | Staal |
Materiaal zeil: | Dacron | ||
Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 17,06 m | Breedte berghout: | 3,65 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 0,60 m | Masthoogte water: | 16,00 m |
Oppervlakte grootzeil: | 0,00 m2 | Oppervlakte fok: | 0,00 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 0,00 m2 |
Oppervlakte totaal: | 0,00 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
1912 – 1949 | L. Foekema, Bolsward ( De Twee Gebroeders) |
---|---|
1949 – 1972 | ( Woonschip in Drachten) |
1972 – 1973 | H. Knol, Sneek ( Watervrouwe) |
1973 – 1990 | M.A. Tunnissen, Marken ( Watervrouwe) |
1990 – 1993 | F. Camfferman en K. Talens, Amsterdam ( Twee Gebroeders) |
1993 – 2005 | Stichting Duc d'Alf (schipper: Keimpe Talens), Amsterdam ( De Gebroeders) |
2005 – onbekend | Dick Monk, Suffolk (GB) / Alcoutim/Algarve (P) ( De Gebroeders) |
Geschiedenis
1912
22 mei 1912
22 mei 1912: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip Twee Gebroeders - Meetnummer: S1030N

1940
8 maart 1940
8 maart 1940: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip Twee Gebroeders - Meetnummer: G5437N

1972
29 augustus 1972
29 augustus 1972: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip Watervrouwe - Meetnummer: R35752N



1973
16 mei 1973
16 mei 1973: Brief van scheepsbouwer Berend de Jong uit Heeg

1974
5 juni 1974
5 juni 1974: Brief van H. Foekema, zoon opdrachtgever en eerste eigenaar van 'De Twee Gebroeders'

2013
2013
2013: Eigenaar Dick Monk (Suffolk (GB) / Alcoutim/Algarve (P))

Het skûtsje “De Gebroeders”... door Dick Monk
De boot werd gebouwd in 1912 in Heeg, Friesland. In haar jonge jaren als vrachtboot heeft ze o.a. mest van Friesland naar Zuid Holland vervoerd.
In deze tijd heeft ze ook drie keer het skûtsjesilen gewonnen, een race van schippers in hun skûtsjes, dat uitgegroeid is tot een hedendaags jaarlijks evenement.
Haar oorspronkelijke naam was “De Twee Gebroeders”. In 1972 werd ze omgedoopt tot “Water Vrouwe”. De voorlaatste eigenaar heeft de boot haar huidige naam “De Gebroeders” gegeven. Gedurende tien jaar heeft ze als charterboot gevaren en verzorgde vakanties voor Aids- patiënten.
Ik kocht de boot in Amsterdam in November 2005. Het jaar daarop omstreeks Pasen heb ik de boot over binnenwateren naar Nieuwpoort gevaren en van daar de oversteek naar Engeland gemaakt.
In April 2008 I sailed accross the Channel again and lived in Belgium, with cruising in France and the Netherlands.
In 2013 we headed south through 262 locks to the Mediterranean. From there a very much coastal journey was made round the Spanish coast to Gibraltar, on past Cape Trafalgar and up the Rio Guadiana, the Portuguese-Spanish border.
Tom Habets schrijft ons op 18 april 2024
Ik ben een klein gedeelte van de reis richting Algarve bemanningslid geweest op dit schip en verder regelmatig als vrijwilliger toen de stichting Duc d'Alf nog eigenaar was.
Afgelopen jaar lag het schip nog bij Alcoutim, helaas ontdaan van de zwaarden. De eigenaar, Dick Monk, is enkele jaren geleden verdronken.
De nieuwe eigenaar, zo heb ik vernomen, is een neef van hem, woonachtig in Australië. Een goede maand geleden kreeg ik van een vriend van me te horen, dat het schip is van haar ligplaats is verdwenen