De Gretige Henriëtte
Niet actief
Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.
Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!
Eigenschappen
| Plaquette nummer: | 1889 | Zeil nummer: | TA2 |
|---|---|---|---|
| Categorie: | X | Tekening nummer: | |
| Type: | Tjalk |
Bouw
| Bouwjaar: | 1932 | Ontwerper: | |
|---|---|---|---|
| Werf: | Werf plaats: | Grouw | |
| Motor: | Inbouw | Motor type: | |
| Materiaal romp: | IJzer/staal | Materiaal kajuit: | Staal |
| Materiaal zeil: | Dacron | ||
| Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
| Lengte stevens: | 14,04 m | Breedte berghout: | 3,86 m |
|---|---|---|---|
| Diepgang: | 0,62 m | Masthoogte water: | 17,25 m |
| Oppervlakte grootzeil: | 71,54 m2 | Oppervlakte fok: | 38,44 m2 |
| Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 0,00 m2 |
| Oppervlakte totaal: | 109,98 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
| onbekend – 2000 | Fam. Kuyt ( De Gretige Henriëtte) |
|---|---|
| 2000 – 2004 | K.J. Jongejans, Westzaan ( De Gretige Henriëtte) |
| 2004 – onbekend | H. Bakker, Westzaan ( De Gretige Henriëtte) |
| 2013 – onbekend | Bill and Winnie Post, New York, later California USA ( De Gretige Henriëtte) |
Geschiedenis
2013
2013
2013: Amerikanen varen met 'De Gretige Henriëtte' in Frankrijk
Een Nederlandse familie (Van Dieten?) is tussen 2008 en 2013 op reis geweest met hun motortjalk 'Artemis' in Frankrijk en vermelden in 2013 in hun blog het volgende:
Koude nacht, stevige N wind en zonnig. Dus ideaal voor Sanne om de wasmachine weer uren te laten maken, zodat in de namiddag de lakens weer fris op de bedden kunnen. Eind van de middag zien we plotseling de “Gretige Henriëtte” aan komen varen en aanleggen aan de overkant. Maar kennelijk een nieuwe eigenaar. Wij nieuwsgierig erheen: inderdaad. Pete en Sally hebben hun prachtige tjalk (moeten) verkopen, medical problems. De nieuwe eigenaar stelt zich voor als ‘Bill Post’, inderdaad, voorouders afkomstig uit Urk. Heeft nog een jaartje bij Baan gewerkt.
Ook aan hem uitgelegd hoe gretig Henriette was. Maar heel jammer, het schip is er behoorlijk op achter uit gegaan, overal komt roest onder het berghout vandaan. Een van de bekende zwakke plekken bij dit soort boten, vooral wanneer ze van staal en niet van ijzer zijn (zoals de onze).
2015
25 september 2015
25 september 2015: Reactie van Jan Kooijman
Afgelopen vaarvakantie in Canal Di Midi de tjalk 'De Gretige Henriëtte' gezien met stamboeknummer:1889. Huidige eigenaar komt uit Californië USA. De tjalk is goed onderhouden.Ik ben er aan boord geweest. Ze wordt gebruikt als motorschip, ik begreep dat de mast en giek in mindere staat verkeren. Het schip is in Amerikaanse handen. Eigenaren willen er over twee jaar mee naar Friesland, daar liggen hun roots.
2020
30 september 2020
30 september 2020: Gedachtenwisseling over de Boeieraak 'De Gretige Henriëtte' vs 'Willem van Oranje'
In het kader van de correspondentie over de geschiedenis en onbekende verblijfplaats van de Boeieraak 'Willem van Oranje' reageert Willem Fokkema:
In de discussie over de boeieraak 'Willem van Oranje' moet ik om de één of andere reden aan de 'Gretige Henriette' denken. De mysterieuze boeieraak die helaas uit NL is verdwenen en al jaren in Frankrijk rondvaart. Het is onbekend of ongeloofwaardig waar dat schip is gebouwd (Grouw (Groningen lees ik nu weer)) Bouwjaar zou 1932 zijn. Waar en door wie in Friesland zou dit schip gebouwd moeten zijn? Een boeierwerf in Amsterdam is helemaal niet uitgesloten toch? De afmetingen zijn vergelijkbaar.
Ik vind net fotootjes op het internet waar ze er gelukkig weer beter uitziet.
et schip (Willem van Oranje?) dat op de prachtige oude foto te water gelaten wordt heeft houten stuiten. Ik denk dat te zien omdat het roer met houten latten is vastgezet tbv de tewaterlating. Hoe moet je die op een stalen berghout monteren? De romp ziet er uit als staal (ijzer) en niet als hout zoals in de schepenlijst.
Antwoord van Gerard ten Cate
Weet je, dit is intrigerend. wanneer je de foto die jij in deze email meestuurt bekijkt, dan denk je inderdaad aan een boeierachtig schip. Wanneer je de foto's in de link bekijkt, zie je een tjalk. Wel een heel mooi schip, en ooit met inzicht van een kajuit voorzien.
Het schip op de foto van de tewaterlating dateer ik als laat 19e eeuws. Maar, heeft dat schip niet een veel minder prominente kajuit als deze tjalk?
Nb. Toen wij in 2008 door Frankrijk voeren was ik verbaasd over het grote aantal schepen van Nederlandse origine die we hebben zien liggen in allerlei staten van verbouwing. Onze indruk toen was dat wanneer je een mooie tjalk zoekt je in Frankrijk moet zijn. Zo schijnt de tjalk Vrouw Antje van mijn overgrootvader nog in Parijs te liggen (volgens mij een minder mooie zware Groninger tjalk). En, vergis je niet in het aantal oude binnenschepen dat naar Engeland verkocht is als woonschip.
Antwoord van Willem Fokkema
Het zijn twee schepen waarvan ik niet durf te zeggen of ze wat met elkaar te maken hebben. Ik snap alleen niet dat zo’n tjalkachtig schip als de Henriette geen bekend bouwjaar en herkomst heeft terwijl de 'Willem van Oranje' zomaar in het niets verdwenen is. Op de foto van de tewaterlating staat er nog geen kajuit op, ook wel vreemd eigenlijk. Alles is mogelijk.