De Jonge Steven LE41

De Jonge Steven LE41 Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

Dirk Huizinga schrijft in zijn boek "Lemsteraken voor de recreatie":
De eerste opdrachtgever zag uiteindelijk af van de koop van dit aakje, waarna diens knecht, Jan Visser, het schip bij Bos kocht en het vernoemde naar diens oudste zoon Steven. In 1911 werd het aakje in Echtenerbrug, bij Bos, met 1.40 meter verlengd tot 12 meter. Die verlenging zorgde voor een relatief slank schip, dat het tijdens zeilwedstrijden door die lengte ook veel beter deed dan voor die tijd. Omstreeks 1945 werd de aak door Steven Visser verkocht aan zijn neef Rense Visser. Deze ging vissen vanuit Hindeloopen. De aak kreeg visserijnummer HI58. 

Na ongeveer vijf jaar vissen werd de aak verkocht naar Bunschoten-Spakenburg (BU191) en weer tien jaar later naar Harderwijk (HK59). In 1968 ging de visaak over naar de recreatie. F. Cladder en J. Schepel voeren ermee als jacht van 1968 tot 1981. Ze verkochten de aak aan Wouter Baart uit Huizen. De aak is door de jaren heen in vrijwel authentieke staat gebleven. Alleen de steekmast is strijkbaar gemaakt. Bij Blom in Hindeloopen, al in de jaren zeventig. 
Eind jaren tachtig nam Harry Ros uit Leusden de aak over. Ook hij liet regelmatig kleine restauraties uitvoeren aan het schip, waarbij de strijkbare mast weer werd veranderd in een originele steekmast. Na 23 jaar werd het onderhoud hem te veel en het varen met de aak te bewerkelijk. Hij verkocht de aak eind 2011 aan de familie Köhn in Hamburg, die van 1985 tot 1996 eigenaar was van de grote boeieraak ‘Alcedo II’. Harry Ros liet in Kampen een Staverse jol bouwen. Een wat minder bewerkelijk scheepje dat toch de sfeer van een vissersschip in zich heeft. 
Op foto's valt bij de LE41 de kluiverboom op door de lengte ervan. Zo’n lange boom is echter wel origineel. De vissers gebruikten lange bomen, om met iets ruimer invallende wind een optimaal gebruik van de voorzeilen te kunnen maken. Normaal zeilt een aak met ruimere wind vooral op het grootzeil en valt de stuwende kracht van de fok en de kluiver tegen, omdat die ietsje achter het grootzeil onvoldoende wind vangen. Door een grote kluiver ver naar voren uit te brengen, vangt dat zeil wel voldoende vrije wind en is dankzij die lange kluiverboom wel effectief. Overigens blijken dergelijke losse bomen zonder verstaging bij wat hardere wind kwetsbaar te zijn. Eerst buigen ze, maar gebroken kluiverbomen waren bij de vissers niet uitzonderlijk.

Eigenschappen

Plaquette nummer:118 Zeil nummer: LE41
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Lemsteraak

Bouw

Bouwjaar:1900 Ontwerper:J.J. Bos
Werf:J.J. Bos Werf plaats:Echtenerbrug
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:IJzer Materiaal kajuit:
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:10,95 m Breedte berghout:3,60 m
Diepgang:0,70 m Masthoogte water:12,60 m
Oppervlakte grootzeil:30,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:25,00 m2 Oppervlakte kluiver:30,00 m2
Oppervlakte totaal:85,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1900 – 1945 J. de Visser en Zn., Lemmer ( LE41)
1945 – 1948 R. Visser, Hindeloopen ( HL58)
1948 – 1961 T. Koelewijn en L. de Graaf, Bunschoten / Spakenburg ( BU191)
1961 – 1968 W. de Haas, Harderwijk ( HK59)
1968 – 1981 F. Cladder en J. Schepel, Nigtevecht ( LE41)
1981 – 1985 W. Baart, Huizen ( LE41)
1985 – 1989 M. van Zijst, Amsterdam ( LE41)
1989 – 2012 A.W. Ros, Leusden ( De Jonge Steven LE41)
2012 – onbekend R.D. Köhn, Düsseldorf/Hamburg ( De Jonge Steven LE41)

Geschiedenis

2013

2013

2013: Historisch overzicht FONV

De 'HK59' ook afgebeeld in SSRP Monografie 15 - Lemsteraken: van visserman tot jacht (collectie F. Cladder)
De 'HK59' ook afgebeeld in SSRP Monografie 15 - Lemsteraken: van visserman tot jacht (collectie F. Cladder)

2023

4 november 2023

4 november 2023: Foto van de De Jonge Steven LE41 in de haven van Bränö, één van de eilanden van Göteburgs Archipel in Zweden

(foto Jan de Zwaan )
(foto Jan de Zwaan )

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht