De Kamper

In 1914 werkte E. van Goor in Kampen nog alleen (kort nadien tezamen met B. Schepman) en bouwde toen onder meer twee aken van 45 voet. 'De Kamper' werd in 1914 als KP10 gebouwd voor visser Sybren Reumer. Omdat Reumer een opkoper van paling was, liet hij een grote bun in het schip maken om de paling levend te kunnen houden. In 1967 verkocht Reumer het schip aan T. Jansen. Omdat deze opzag tegen de verbouwingskosten, deed hij het schip nog hetzelfde jaar over aan H.A. van der Sluis in Kampen. Deze liet het schip tot jacht verbouwen door Y. de Jong te Durgerdam.

Eigenschappen
Plaquette nummer: | 219 | Zeil nummer: | VA55 |
---|---|---|---|
Categorie: | A | Tekening nummer: | |
Type: | Lemsteraak |
Bouw
Bouwjaar: | 1914 | Ontwerper: | E. van Goor |
---|---|---|---|
Werf: | E. van Goor | Werf plaats: | Kampen / Monnickendam |
Motor: | Inbouw | Motor type: | Gardner 4cilinder 55pk |
Materiaal romp: | IJzer | Materiaal kajuit: | Staal |
Materiaal zeil: | Katoen | ||
Onderwaterschip: | Rond | Kiel: | Kielbalk |
Afmetingen
Lengte stevens: | 12,78 m | Breedte berghout: | 4,13 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 1,20 m | Masthoogte water: | 16,90 m |
Oppervlakte grootzeil: | 49,00 m2 | Oppervlakte fok: | 30,00 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 23,00 m2 |
Oppervlakte totaal: | 102,00 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
1914 – 1967 | S. Reumer ( KP10) |
---|---|
1967 – 1967 | T. Jansen ( De Kamper) |
1967 – 1990 | G. van der Sluis, Kampen ( De Kamper) |
1990 – 2006 | H. Verdonk, Amsterdam ( De Kamper) |
2007 – Nu (laatst bekend) | G.N. Timmerman, Kampen ( De Kamper) |
Geschiedenis
1968
1968
1968: Verbouwing tot jacht door Y. de Jong in Durgerdam 1967/1968
In 1967 is 'De Kamper' verbouwd door Y. de Jong in Durgerdam. De opstaande kuiprand die de Jong (overleden in augustus 1981) bij al zijn schepen aanbracht, vinden we ook bij 'De Kamper' terug.


1999
1999
1999: Spiegel der Zeilvaart: Lemsteraken gewogen

De Kamper werd in 1914 als KP10 bij Van Goor in Kampen gebouwd voor visser Sybren Reumer. Omdat Reumer een opkoper van paling was, liet hij een grote bun in het schip maken om de paling levend te kunnen houden. In 1967 verkocht Reumer het schip aan T. Jansen. Omdat deze opzag tegen de verbouwingskosten, deed hij het schip nog hetzelfde jaar over aan H.A. van der Sluis in Kampen. Die liet het schip tot jacht ver-bouwen op de werf van Y. de Jong in Durgerdam, een naam die we later nog bij drie Lemsteraken zullen tegenkomen. Inmiddels is het schip eigendom van H. Verdonk uit Amsterdam Ondanks haar 85 jaar wordt er nog steeds veel (wedstrijd) met de VA55 gezeild.
Het lijnenspel in de kop is karakteristiek voor het schip. Twee brede gangen onder het berghout, een smalle kimgang en weer een brede en een smalle vlakgang die tegen de kimgang weglopen. Een vol grootspant, het moest veel vis kunnen bergen, en met 22,45 ton op een lengte van 12,78 m ook een zwaar schip dat veel zeil kan dragen.
Spiegel der Zeilvaart: Lemsteraken gewogen
2014
18 april 2014
18 april 2014: Sail Kampen



3 augustus 2014
3 augustus 2014: Varend in de IJsseldelta
