De Leafde
![De Leafde](/uploads/preview-48/eaed294f-2aad-44c7-8a62-9d03e08aeb7e/3118795040/1137-foto-schepenlijst.jpg 48w,/uploads/preview-320/eaed294f-2aad-44c7-8a62-9d03e08aeb7e/3118795040/1137-foto-schepenlijst.jpg 320w,/uploads/preview-480/eaed294f-2aad-44c7-8a62-9d03e08aeb7e/3118795040/1137-foto-schepenlijst.jpg 480w,/uploads/preview-640/eaed294f-2aad-44c7-8a62-9d03e08aeb7e/3118795040/1137-foto-schepenlijst.jpg 640w,/uploads/preview-768/eaed294f-2aad-44c7-8a62-9d03e08aeb7e/3118795040/1137-foto-schepenlijst.jpg 768w,/uploads/preview-1024/eaed294f-2aad-44c7-8a62-9d03e08aeb7e/3118795040/1137-foto-schepenlijst.jpg 1024w,/uploads/preview-1280/eaed294f-2aad-44c7-8a62-9d03e08aeb7e/3118795040/1137-foto-schepenlijst.jpg 1280w,/uploads/preview-1920/eaed294f-2aad-44c7-8a62-9d03e08aeb7e/3118795040/1137-foto-schepenlijst.jpg 1920w)
Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.
Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!
In 1895 krijgt Jelle Jelles Croles van de gemeente IJlst een vergunning voor uitbreiding van de werf ten behoeve van de bouw van ijzeren schepen. De eerste ijzeren lemmeraak wordt in 1898 op deze werf gebouwd. Ook zijn er tussen 1895 en 1911 naar bekend 61 ijzeren/stalen skûtsjes op de werf gebouwd. Door de nogal wat volle kop van de op deze werf gebouwde skûtsjes krijgen ze soms de naam butsekop.
Het skûtsje 'Dobber' is in 1903 gebouwd door Croles in IJlst. De opdrachtgever was J. Reijenga uit Heeg, die haar de naam 'Twee Gezusters' gaf. Reijenga gebruikte het scheepje als veerschip op reizen naar Sneek en Leeuwarden. Het werd geregistreerd als [S 1169 N]. Zoon Siebren was schipper op het beurtscheepje. In 1938 is het beurtscheepje omgebouwd tot jacht, geregistreerd als [G 4843 N].
Eigenschappen
Plaquette nummer: | 1137 | Zeil nummer: | |
---|---|---|---|
Categorie: | X | Tekening nummer: | |
Type: | Skûtsje |
Bouw
Bouwjaar: | 1903 | Ontwerper: | J.J. Croles |
---|---|---|---|
Werf: | J.J. Croles | Werf plaats: | IJlst |
Motor: | Inbouw | Motor type: | |
Materiaal romp: | IJzer/staal | Materiaal kajuit: | IJzer/staal |
Materiaal zeil: | Dacron | ||
Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 11,38 m | Breedte berghout: | 3,23 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 0,60 m | Masthoogte water: | 13,00 m |
Oppervlakte grootzeil: | 0,00 m2 | Oppervlakte fok: | 0,00 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 0,00 m2 |
Oppervlakte totaal: | 0,00 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
1903 – 1938 | J. Reijenga, Heeg ( Twee Gezusters) |
---|---|
1938 – 1947 | G. Kamphuis, Groningen ( De Dobber) |
1947 – 1978 | P.D. Bryant, Blackheath ( De Dobber) |
1978 – onbekend | S.A.J. Ennik, Laren ( De Dobber) |
1997 – 2018 | B.M. van Dijk ( De Vier Gezusters) |
2018 – (Eigenaar - Nu geen relatie met het Stamboek) | E. Wijbenga, Drachten ( De Leafde) |
Geschiedenis
1910
1910
1910: Sneek in oude Ansichten
![](/uploads/48/75d3969f-bac6-5fd5-89c5-eb464fd9830a/3262638291/De-Twee-Gezusters-1910.jpg 48w,/uploads/320/75d3969f-bac6-5fd5-89c5-eb464fd9830a/3262638291/De-Twee-Gezusters-1910.jpg 320w,/uploads/480/75d3969f-bac6-5fd5-89c5-eb464fd9830a/3262638291/De-Twee-Gezusters-1910.jpg 480w,/uploads/640/75d3969f-bac6-5fd5-89c5-eb464fd9830a/3262638291/De-Twee-Gezusters-1910.jpg 640w,/uploads/768/75d3969f-bac6-5fd5-89c5-eb464fd9830a/3262638291/De-Twee-Gezusters-1910.jpg 768w,/uploads/1024/75d3969f-bac6-5fd5-89c5-eb464fd9830a/3262638291/De-Twee-Gezusters-1910.jpg 1024w,/uploads/1280/75d3969f-bac6-5fd5-89c5-eb464fd9830a/3262638291/De-Twee-Gezusters-1910.jpg 1280w,/uploads/1920/75d3969f-bac6-5fd5-89c5-eb464fd9830a/3262638291/De-Twee-Gezusters-1910.jpg 1920w)
![](/uploads/48/a40cf5cc-f7d5-55e8-93e9-0a41fc4dbc60/3262638291/1137-Artikel-Skuttsje-van-Reyenga-aan-Jouster-kade-in-Sneek-1910.jpg 48w,/uploads/320/a40cf5cc-f7d5-55e8-93e9-0a41fc4dbc60/3262638291/1137-Artikel-Skuttsje-van-Reyenga-aan-Jouster-kade-in-Sneek-1910.jpg 320w,/uploads/480/a40cf5cc-f7d5-55e8-93e9-0a41fc4dbc60/3262638291/1137-Artikel-Skuttsje-van-Reyenga-aan-Jouster-kade-in-Sneek-1910.jpg 480w,/uploads/640/a40cf5cc-f7d5-55e8-93e9-0a41fc4dbc60/3262638291/1137-Artikel-Skuttsje-van-Reyenga-aan-Jouster-kade-in-Sneek-1910.jpg 640w,/uploads/768/a40cf5cc-f7d5-55e8-93e9-0a41fc4dbc60/3262638291/1137-Artikel-Skuttsje-van-Reyenga-aan-Jouster-kade-in-Sneek-1910.jpg 768w,/uploads/1024/a40cf5cc-f7d5-55e8-93e9-0a41fc4dbc60/3262638291/1137-Artikel-Skuttsje-van-Reyenga-aan-Jouster-kade-in-Sneek-1910.jpg 1024w,/uploads/1280/a40cf5cc-f7d5-55e8-93e9-0a41fc4dbc60/3262638291/1137-Artikel-Skuttsje-van-Reyenga-aan-Jouster-kade-in-Sneek-1910.jpg 1280w,/uploads/1920/a40cf5cc-f7d5-55e8-93e9-0a41fc4dbc60/3262638291/1137-Artikel-Skuttsje-van-Reyenga-aan-Jouster-kade-in-Sneek-1910.jpg 1920w)
1915
1915
1915: Ansichtkaart
![Sneek met zicht op de Oosterkade 1915 vanaf het Zomerrak](/uploads/48/241624f2-c0ae-514e-af26-737b2a6da1e1/3262638292/De-twee-Gezusters-1915.jpg 48w,/uploads/320/241624f2-c0ae-514e-af26-737b2a6da1e1/3262638292/De-twee-Gezusters-1915.jpg 320w,/uploads/480/241624f2-c0ae-514e-af26-737b2a6da1e1/3262638292/De-twee-Gezusters-1915.jpg 480w,/uploads/640/241624f2-c0ae-514e-af26-737b2a6da1e1/3262638292/De-twee-Gezusters-1915.jpg 640w,/uploads/768/241624f2-c0ae-514e-af26-737b2a6da1e1/3262638292/De-twee-Gezusters-1915.jpg 768w,/uploads/1024/241624f2-c0ae-514e-af26-737b2a6da1e1/3262638292/De-twee-Gezusters-1915.jpg 1024w,/uploads/1280/241624f2-c0ae-514e-af26-737b2a6da1e1/3262638292/De-twee-Gezusters-1915.jpg 1280w,/uploads/1920/241624f2-c0ae-514e-af26-737b2a6da1e1/3262638292/De-twee-Gezusters-1915.jpg 1920w)
1918
27 april 1918
27 april 1918: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip 'Twee Gezusters' - Meetnummer: S1169N
![](/uploads/48/669f4a28-f4cf-5cf3-b57d-c2119569cfd6/3262639681/Details-over-het-schip-Twee-Gezusters-27-04-1918.jpg 48w,/uploads/320/669f4a28-f4cf-5cf3-b57d-c2119569cfd6/3262639681/Details-over-het-schip-Twee-Gezusters-27-04-1918.jpg 320w,/uploads/480/669f4a28-f4cf-5cf3-b57d-c2119569cfd6/3262639681/Details-over-het-schip-Twee-Gezusters-27-04-1918.jpg 480w,/uploads/640/669f4a28-f4cf-5cf3-b57d-c2119569cfd6/3262639681/Details-over-het-schip-Twee-Gezusters-27-04-1918.jpg 640w,/uploads/768/669f4a28-f4cf-5cf3-b57d-c2119569cfd6/3262639681/Details-over-het-schip-Twee-Gezusters-27-04-1918.jpg 768w,/uploads/1024/669f4a28-f4cf-5cf3-b57d-c2119569cfd6/3262639681/Details-over-het-schip-Twee-Gezusters-27-04-1918.jpg 1024w,/uploads/1280/669f4a28-f4cf-5cf3-b57d-c2119569cfd6/3262639681/Details-over-het-schip-Twee-Gezusters-27-04-1918.jpg 1280w,/uploads/1920/669f4a28-f4cf-5cf3-b57d-c2119569cfd6/3262639681/Details-over-het-schip-Twee-Gezusters-27-04-1918.jpg 1920w)
1938
8 april 1938
8 april 1938: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip De Dobber - Meetnummer: G4843N
![](/uploads/48/37911cf1-214e-51aa-b672-f45867ac9a5b/3262639681/Details-over-het-schip-De-Dobber-08-04-1938.jpg 48w,/uploads/320/37911cf1-214e-51aa-b672-f45867ac9a5b/3262639681/Details-over-het-schip-De-Dobber-08-04-1938.jpg 320w,/uploads/480/37911cf1-214e-51aa-b672-f45867ac9a5b/3262639681/Details-over-het-schip-De-Dobber-08-04-1938.jpg 480w,/uploads/640/37911cf1-214e-51aa-b672-f45867ac9a5b/3262639681/Details-over-het-schip-De-Dobber-08-04-1938.jpg 640w,/uploads/768/37911cf1-214e-51aa-b672-f45867ac9a5b/3262639681/Details-over-het-schip-De-Dobber-08-04-1938.jpg 768w,/uploads/1024/37911cf1-214e-51aa-b672-f45867ac9a5b/3262639681/Details-over-het-schip-De-Dobber-08-04-1938.jpg 1024w,/uploads/1280/37911cf1-214e-51aa-b672-f45867ac9a5b/3262639681/Details-over-het-schip-De-Dobber-08-04-1938.jpg 1280w,/uploads/1920/37911cf1-214e-51aa-b672-f45867ac9a5b/3262639681/Details-over-het-schip-De-Dobber-08-04-1938.jpg 1920w)
1971
1971
1971: Briefwisseling met Engelse eigenaar P.D. Bryant
![](/uploads/48/77efd291-8b7f-5f5d-9781-59ee2fdaae96/3262638876/1137-Brief-Vraag-Informatie-Skutsje-De-Dobber-PD-Bryant-1971-1.jpg 48w,/uploads/320/77efd291-8b7f-5f5d-9781-59ee2fdaae96/3262638876/1137-Brief-Vraag-Informatie-Skutsje-De-Dobber-PD-Bryant-1971-1.jpg 320w,/uploads/480/77efd291-8b7f-5f5d-9781-59ee2fdaae96/3262638876/1137-Brief-Vraag-Informatie-Skutsje-De-Dobber-PD-Bryant-1971-1.jpg 480w,/uploads/640/77efd291-8b7f-5f5d-9781-59ee2fdaae96/3262638876/1137-Brief-Vraag-Informatie-Skutsje-De-Dobber-PD-Bryant-1971-1.jpg 640w,/uploads/768/77efd291-8b7f-5f5d-9781-59ee2fdaae96/3262638876/1137-Brief-Vraag-Informatie-Skutsje-De-Dobber-PD-Bryant-1971-1.jpg 768w,/uploads/1024/77efd291-8b7f-5f5d-9781-59ee2fdaae96/3262638876/1137-Brief-Vraag-Informatie-Skutsje-De-Dobber-PD-Bryant-1971-1.jpg 1024w,/uploads/1280/77efd291-8b7f-5f5d-9781-59ee2fdaae96/3262638876/1137-Brief-Vraag-Informatie-Skutsje-De-Dobber-PD-Bryant-1971-1.jpg 1280w,/uploads/1920/77efd291-8b7f-5f5d-9781-59ee2fdaae96/3262638876/1137-Brief-Vraag-Informatie-Skutsje-De-Dobber-PD-Bryant-1971-1.jpg 1920w)
![](/uploads/48/fab6b3d2-c0de-5a3f-8eef-71cb1720d43d/3262638877/1137-Brief-Vraag-Informatie-Skutsje-De-Dobber-PD-Bryant-1971-2.jpg 48w,/uploads/320/fab6b3d2-c0de-5a3f-8eef-71cb1720d43d/3262638877/1137-Brief-Vraag-Informatie-Skutsje-De-Dobber-PD-Bryant-1971-2.jpg 320w,/uploads/480/fab6b3d2-c0de-5a3f-8eef-71cb1720d43d/3262638877/1137-Brief-Vraag-Informatie-Skutsje-De-Dobber-PD-Bryant-1971-2.jpg 480w,/uploads/640/fab6b3d2-c0de-5a3f-8eef-71cb1720d43d/3262638877/1137-Brief-Vraag-Informatie-Skutsje-De-Dobber-PD-Bryant-1971-2.jpg 640w,/uploads/768/fab6b3d2-c0de-5a3f-8eef-71cb1720d43d/3262638877/1137-Brief-Vraag-Informatie-Skutsje-De-Dobber-PD-Bryant-1971-2.jpg 768w,/uploads/1024/fab6b3d2-c0de-5a3f-8eef-71cb1720d43d/3262638877/1137-Brief-Vraag-Informatie-Skutsje-De-Dobber-PD-Bryant-1971-2.jpg 1024w,/uploads/1280/fab6b3d2-c0de-5a3f-8eef-71cb1720d43d/3262638877/1137-Brief-Vraag-Informatie-Skutsje-De-Dobber-PD-Bryant-1971-2.jpg 1280w,/uploads/1920/fab6b3d2-c0de-5a3f-8eef-71cb1720d43d/3262638877/1137-Brief-Vraag-Informatie-Skutsje-De-Dobber-PD-Bryant-1971-2.jpg 1920w)
![](/uploads/48/4ba4370c-ed3e-57bb-8b0c-e8c75d6d61d2/3262638876/1137-Brief-Informatie-Skutsje-De-Dobber-SSRP-T-Huitema-05-11-1971.jpg 48w,/uploads/320/4ba4370c-ed3e-57bb-8b0c-e8c75d6d61d2/3262638876/1137-Brief-Informatie-Skutsje-De-Dobber-SSRP-T-Huitema-05-11-1971.jpg 320w,/uploads/480/4ba4370c-ed3e-57bb-8b0c-e8c75d6d61d2/3262638876/1137-Brief-Informatie-Skutsje-De-Dobber-SSRP-T-Huitema-05-11-1971.jpg 480w,/uploads/640/4ba4370c-ed3e-57bb-8b0c-e8c75d6d61d2/3262638876/1137-Brief-Informatie-Skutsje-De-Dobber-SSRP-T-Huitema-05-11-1971.jpg 640w,/uploads/768/4ba4370c-ed3e-57bb-8b0c-e8c75d6d61d2/3262638876/1137-Brief-Informatie-Skutsje-De-Dobber-SSRP-T-Huitema-05-11-1971.jpg 768w,/uploads/1024/4ba4370c-ed3e-57bb-8b0c-e8c75d6d61d2/3262638876/1137-Brief-Informatie-Skutsje-De-Dobber-SSRP-T-Huitema-05-11-1971.jpg 1024w,/uploads/1280/4ba4370c-ed3e-57bb-8b0c-e8c75d6d61d2/3262638876/1137-Brief-Informatie-Skutsje-De-Dobber-SSRP-T-Huitema-05-11-1971.jpg 1280w,/uploads/1920/4ba4370c-ed3e-57bb-8b0c-e8c75d6d61d2/3262638876/1137-Brief-Informatie-Skutsje-De-Dobber-SSRP-T-Huitema-05-11-1971.jpg 1920w)
1978
1978
1978: Geschiedenis van het beurtscheepje 'De Twee Gezusters', gebouwd in 1903 door Croles
![](/uploads/48/f6bd79a1-6170-59be-ac6e-8c41a161ed46/3262640864/1137-Brief-Informatie-Skutsje-De-Dobber-AJ-Ennik-24-02-1979.jpg 48w,/uploads/320/f6bd79a1-6170-59be-ac6e-8c41a161ed46/3262640864/1137-Brief-Informatie-Skutsje-De-Dobber-AJ-Ennik-24-02-1979.jpg 320w,/uploads/480/f6bd79a1-6170-59be-ac6e-8c41a161ed46/3262640864/1137-Brief-Informatie-Skutsje-De-Dobber-AJ-Ennik-24-02-1979.jpg 480w,/uploads/640/f6bd79a1-6170-59be-ac6e-8c41a161ed46/3262640864/1137-Brief-Informatie-Skutsje-De-Dobber-AJ-Ennik-24-02-1979.jpg 640w,/uploads/768/f6bd79a1-6170-59be-ac6e-8c41a161ed46/3262640864/1137-Brief-Informatie-Skutsje-De-Dobber-AJ-Ennik-24-02-1979.jpg 768w,/uploads/1024/f6bd79a1-6170-59be-ac6e-8c41a161ed46/3262640864/1137-Brief-Informatie-Skutsje-De-Dobber-AJ-Ennik-24-02-1979.jpg 1024w,/uploads/1280/f6bd79a1-6170-59be-ac6e-8c41a161ed46/3262640864/1137-Brief-Informatie-Skutsje-De-Dobber-AJ-Ennik-24-02-1979.jpg 1280w,/uploads/1920/f6bd79a1-6170-59be-ac6e-8c41a161ed46/3262640864/1137-Brief-Informatie-Skutsje-De-Dobber-AJ-Ennik-24-02-1979.jpg 1920w)
![Drooggevallen in Engeland](/uploads/48/27f6b413-4b7d-5399-bb2a-90fb7f3544f3/3262640993/1137-foto-drooggevallen-in-Engeland.jpg 48w,/uploads/320/27f6b413-4b7d-5399-bb2a-90fb7f3544f3/3262640993/1137-foto-drooggevallen-in-Engeland.jpg 320w,/uploads/480/27f6b413-4b7d-5399-bb2a-90fb7f3544f3/3262640993/1137-foto-drooggevallen-in-Engeland.jpg 480w,/uploads/640/27f6b413-4b7d-5399-bb2a-90fb7f3544f3/3262640993/1137-foto-drooggevallen-in-Engeland.jpg 640w,/uploads/768/27f6b413-4b7d-5399-bb2a-90fb7f3544f3/3262640993/1137-foto-drooggevallen-in-Engeland.jpg 768w,/uploads/1024/27f6b413-4b7d-5399-bb2a-90fb7f3544f3/3262640993/1137-foto-drooggevallen-in-Engeland.jpg 1024w,/uploads/1280/27f6b413-4b7d-5399-bb2a-90fb7f3544f3/3262640993/1137-foto-drooggevallen-in-Engeland.jpg 1280w,/uploads/1920/27f6b413-4b7d-5399-bb2a-90fb7f3544f3/3262640993/1137-foto-drooggevallen-in-Engeland.jpg 1920w)
![Inrichtingsplan Engelse periode](/uploads/48/8418b515-2780-57f4-b01e-1f61cca5df02/3262640865/1137-Inrichtingsplan-Engelse-Periode-Skutsje-De-Dobber-.jpg 48w,/uploads/320/8418b515-2780-57f4-b01e-1f61cca5df02/3262640865/1137-Inrichtingsplan-Engelse-Periode-Skutsje-De-Dobber-.jpg 320w,/uploads/480/8418b515-2780-57f4-b01e-1f61cca5df02/3262640865/1137-Inrichtingsplan-Engelse-Periode-Skutsje-De-Dobber-.jpg 480w,/uploads/640/8418b515-2780-57f4-b01e-1f61cca5df02/3262640865/1137-Inrichtingsplan-Engelse-Periode-Skutsje-De-Dobber-.jpg 640w,/uploads/768/8418b515-2780-57f4-b01e-1f61cca5df02/3262640865/1137-Inrichtingsplan-Engelse-Periode-Skutsje-De-Dobber-.jpg 768w,/uploads/1024/8418b515-2780-57f4-b01e-1f61cca5df02/3262640865/1137-Inrichtingsplan-Engelse-Periode-Skutsje-De-Dobber-.jpg 1024w,/uploads/1280/8418b515-2780-57f4-b01e-1f61cca5df02/3262640865/1137-Inrichtingsplan-Engelse-Periode-Skutsje-De-Dobber-.jpg 1280w,/uploads/1920/8418b515-2780-57f4-b01e-1f61cca5df02/3262640865/1137-Inrichtingsplan-Engelse-Periode-Skutsje-De-Dobber-.jpg 1920w)
![Vervoer naar Nederland](/uploads/48/c4d6146d-64c3-5ae9-b748-3603073dd293/3262640864/1137-foto-vervoer-naar-Nederland-1978.jpg 48w,/uploads/320/c4d6146d-64c3-5ae9-b748-3603073dd293/3262640864/1137-foto-vervoer-naar-Nederland-1978.jpg 320w,/uploads/480/c4d6146d-64c3-5ae9-b748-3603073dd293/3262640864/1137-foto-vervoer-naar-Nederland-1978.jpg 480w,/uploads/640/c4d6146d-64c3-5ae9-b748-3603073dd293/3262640864/1137-foto-vervoer-naar-Nederland-1978.jpg 640w,/uploads/768/c4d6146d-64c3-5ae9-b748-3603073dd293/3262640864/1137-foto-vervoer-naar-Nederland-1978.jpg 768w,/uploads/1024/c4d6146d-64c3-5ae9-b748-3603073dd293/3262640864/1137-foto-vervoer-naar-Nederland-1978.jpg 1024w,/uploads/1280/c4d6146d-64c3-5ae9-b748-3603073dd293/3262640864/1137-foto-vervoer-naar-Nederland-1978.jpg 1280w,/uploads/1920/c4d6146d-64c3-5ae9-b748-3603073dd293/3262640864/1137-foto-vervoer-naar-Nederland-1978.jpg 1920w)
![](/uploads/48/ec8f1e24-f6e7-5c26-8999-8ec6ffbc463c/3262637113/1137-Geschiedenis-Beurtscheepje-Twee-Gezusters-1978-1.jpg 48w,/uploads/320/ec8f1e24-f6e7-5c26-8999-8ec6ffbc463c/3262637113/1137-Geschiedenis-Beurtscheepje-Twee-Gezusters-1978-1.jpg 320w,/uploads/480/ec8f1e24-f6e7-5c26-8999-8ec6ffbc463c/3262637113/1137-Geschiedenis-Beurtscheepje-Twee-Gezusters-1978-1.jpg 480w,/uploads/640/ec8f1e24-f6e7-5c26-8999-8ec6ffbc463c/3262637113/1137-Geschiedenis-Beurtscheepje-Twee-Gezusters-1978-1.jpg 640w,/uploads/768/ec8f1e24-f6e7-5c26-8999-8ec6ffbc463c/3262637113/1137-Geschiedenis-Beurtscheepje-Twee-Gezusters-1978-1.jpg 768w,/uploads/1024/ec8f1e24-f6e7-5c26-8999-8ec6ffbc463c/3262637113/1137-Geschiedenis-Beurtscheepje-Twee-Gezusters-1978-1.jpg 1024w,/uploads/1280/ec8f1e24-f6e7-5c26-8999-8ec6ffbc463c/3262637113/1137-Geschiedenis-Beurtscheepje-Twee-Gezusters-1978-1.jpg 1280w,/uploads/1920/ec8f1e24-f6e7-5c26-8999-8ec6ffbc463c/3262637113/1137-Geschiedenis-Beurtscheepje-Twee-Gezusters-1978-1.jpg 1920w)
![](/uploads/48/18611755-37f5-55d4-9fc1-a911eb2d8e8c/3262637113/1137-Geschiedenis-Beurtscheepje-Twee-Gezusters-1978-2.jpg 48w,/uploads/320/18611755-37f5-55d4-9fc1-a911eb2d8e8c/3262637113/1137-Geschiedenis-Beurtscheepje-Twee-Gezusters-1978-2.jpg 320w,/uploads/480/18611755-37f5-55d4-9fc1-a911eb2d8e8c/3262637113/1137-Geschiedenis-Beurtscheepje-Twee-Gezusters-1978-2.jpg 480w,/uploads/640/18611755-37f5-55d4-9fc1-a911eb2d8e8c/3262637113/1137-Geschiedenis-Beurtscheepje-Twee-Gezusters-1978-2.jpg 640w,/uploads/768/18611755-37f5-55d4-9fc1-a911eb2d8e8c/3262637113/1137-Geschiedenis-Beurtscheepje-Twee-Gezusters-1978-2.jpg 768w,/uploads/1024/18611755-37f5-55d4-9fc1-a911eb2d8e8c/3262637113/1137-Geschiedenis-Beurtscheepje-Twee-Gezusters-1978-2.jpg 1024w,/uploads/1280/18611755-37f5-55d4-9fc1-a911eb2d8e8c/3262637113/1137-Geschiedenis-Beurtscheepje-Twee-Gezusters-1978-2.jpg 1280w,/uploads/1920/18611755-37f5-55d4-9fc1-a911eb2d8e8c/3262637113/1137-Geschiedenis-Beurtscheepje-Twee-Gezusters-1978-2.jpg 1920w)
![](/uploads/48/d476a6de-4396-54f6-818e-4aa82ab38952/3262637113/1137-Geschiedenis-Beurtscheepje-Twee-Gezusters-1978-3.jpg 48w,/uploads/320/d476a6de-4396-54f6-818e-4aa82ab38952/3262637113/1137-Geschiedenis-Beurtscheepje-Twee-Gezusters-1978-3.jpg 320w,/uploads/480/d476a6de-4396-54f6-818e-4aa82ab38952/3262637113/1137-Geschiedenis-Beurtscheepje-Twee-Gezusters-1978-3.jpg 480w,/uploads/640/d476a6de-4396-54f6-818e-4aa82ab38952/3262637113/1137-Geschiedenis-Beurtscheepje-Twee-Gezusters-1978-3.jpg 640w,/uploads/768/d476a6de-4396-54f6-818e-4aa82ab38952/3262637113/1137-Geschiedenis-Beurtscheepje-Twee-Gezusters-1978-3.jpg 768w,/uploads/1024/d476a6de-4396-54f6-818e-4aa82ab38952/3262637113/1137-Geschiedenis-Beurtscheepje-Twee-Gezusters-1978-3.jpg 1024w,/uploads/1280/d476a6de-4396-54f6-818e-4aa82ab38952/3262637113/1137-Geschiedenis-Beurtscheepje-Twee-Gezusters-1978-3.jpg 1280w,/uploads/1920/d476a6de-4396-54f6-818e-4aa82ab38952/3262637113/1137-Geschiedenis-Beurtscheepje-Twee-Gezusters-1978-3.jpg 1920w)
![Lijnenplan Skûtsje 'De Dobber'](/uploads/48/dcf1836e-6585-5dce-b656-25eeb9fc1e3e/3262640865/1137-Lijnenplan-Skutsje-De-Dobber-1.jpg 48w,/uploads/320/dcf1836e-6585-5dce-b656-25eeb9fc1e3e/3262640865/1137-Lijnenplan-Skutsje-De-Dobber-1.jpg 320w,/uploads/480/dcf1836e-6585-5dce-b656-25eeb9fc1e3e/3262640865/1137-Lijnenplan-Skutsje-De-Dobber-1.jpg 480w,/uploads/640/dcf1836e-6585-5dce-b656-25eeb9fc1e3e/3262640865/1137-Lijnenplan-Skutsje-De-Dobber-1.jpg 640w,/uploads/768/dcf1836e-6585-5dce-b656-25eeb9fc1e3e/3262640865/1137-Lijnenplan-Skutsje-De-Dobber-1.jpg 768w,/uploads/1024/dcf1836e-6585-5dce-b656-25eeb9fc1e3e/3262640865/1137-Lijnenplan-Skutsje-De-Dobber-1.jpg 1024w,/uploads/1280/dcf1836e-6585-5dce-b656-25eeb9fc1e3e/3262640865/1137-Lijnenplan-Skutsje-De-Dobber-1.jpg 1280w,/uploads/1920/dcf1836e-6585-5dce-b656-25eeb9fc1e3e/3262640865/1137-Lijnenplan-Skutsje-De-Dobber-1.jpg 1920w)