De Noordhoek BU44

De Noordhoek BU44

Gebouwd door Amels in Makkum in opdracht van de heer van den Berg in 1935, zie de originele aankoopnota, stond de schouw aan het begin van een druk leven. De jaren tot de oorlog verliepen nog volgens de boekjes maar toen werd het moeilijker. Natuurlijk ging de visserij door, men wil vis tenslotte maar een oorlog kent z'n nadelen. In ons geval waren dat de Duitsers. Door hun aanwezigheid werd Holland een doelwit voor de Geallieerden. Binnenvaart en visserij stonden gedeeltelijk ten dienste van de bezetter en aan de andere kant van het kanaal werd dit niet op prijs gesteld.

Tweede Wereldoorlog

Hierdoor werden onze schepen helaas ook doelwit van "jagers". Zo ook die dag dat de BU44 , onvermoedend uit Volendam het IJsselmeer opzocht om weer wat vis te verschalken. Een waarschuwing was uitgegaan dit niet te doen op de radio maar techniek en financiën voorzagen niet in een ontvanger aan boord. Al doende werd men twee Engelse jachtvliegtuigen gewaar (dit was, zo bewijst de rest van het verhaal, reciproque) en kwam het scheepje onder vuur te liggen. Twee rondgangen van de jagers later zaten het schip en bemanning welgeteld 275 kogelinslagen verder.
"Gelukkig" troffen de meeste projectielen alleen schip en tuigage maar toch slaagde men erin de schipper een kogel langs de rug te jagen en trof een riccocé de maat vol in de bil. Al pompend en gesloopt bereikte men de haven waar besloten werd de rest (gelukkig niet zo lang) van de oorlog op land af te wachten.

De kogelinslagen zijn allemaal dichtgemaakt, maar nog steeds te vinden, evenals de kogel die de mast onder de hommer trof. De eigenaar was dusdanig tevreden met z'n mast dat hij hem liever repareerde dan een nieuwe te halen. Tot 2005 was dit inderdaad het geval (hij had het goed gezien) de top kwam na 75 jaar trouwe dienst toch naar beneden.

Eigen website

Eigenschappen

Plaquette nummer:811 Zeil nummer:
Categorie:A Tekening nummer:
Type:Zeeschouw

Bouw

Bouwjaar:1935 Ontwerper:D. Amels
Werf:Scheepswerf Welgelegen Fa. C. Amels & Zn Werf plaats:Makkum
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:10,40 m Breedte berghout:3,40 m
Diepgang:0,90 m Masthoogte water:11,00 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1935 – 1962 Gerrit van de Berg, Genemuiden ( GM13)
1962 – 1972 Cor Selie, Hoorn ( BU44 / HN7)
1972 – 1973 Evert Bakker, Urk ( UK9 / UK201)
1973 – 1995 A. Smit, De Bilt ( De Noordhoek BU44)
1995 – 2004 K. Frouws ( Noordhoek BU44)
2004 – Nu (laatst bekend) F. Kootstra, Hoorn ( De Noordhoek BU44)

Geschiedenis

2011

19 maart 2011

19 maart 2011: Zeeschouw 'HN7 Noordhoek' in Rubriek de Erfenis in Weekblad Schuttevaer

2025

januari 2025

januari 2025: E-mail van oud-eigenaar J.W. Frouws

Dit zeeschouw is door mij gekocht van Bram Smit in 1995. Noordhoek BU44 is de naam waaronder ik voer. Het schip was voorzien van kajuit en inrichting door Bram Smit, een Scheepswerktuigkundige met een hoog inventief vermogen. Na zijn overlijden heb ik het schip gekocht. Hij heeft er mee gevaren tot boven de 80. Bijzonder aan het schip waren de lijnen, deze kwamen boven water bot of stoer over. Breed achterschip hoge kop. Dit in vergelijking tot andere schouwen. Derhalve was het schip ruim van binnen.

Het staalwerk is in mijn periode gestraald en geverfd. De originele zeer oude en zware katoenen botterfok is opnieuw gestikt. Een heerlijk zeil. Na strijken was vastbinden niet nodig het eigen gewicht was voldoende.
In de zwaarden was spinthout verwerkt, dit is er uit gefreesd en vervangen door gezond hout. Vervolgens zijn de zwaarden behandeld met injectie epoxy. De capillaire werking van het hout trok de epoxy door 8 cm hout tot aan de andere zijde. Heb er niet meer naar hoeven kijken na de DD lak. De mast was van Amerikaans grenen en deed goed dienst. getest tot en met beaufort 8. In de top was een rot ontstaan die qua kleur bijna niet te onderscheiden was van de basiskleur van het hout. Gesignaleerd door mij en derhalve vervangen door een nieuwe top door een vakman. Heeft hem blijkbaar toch de kop gekost.
Door de vorm van het schip met de achtersteven net uit het water, en breed, liet het schip het water makkelijk los. Het voorbord diep, waardoor onder een helling een verrassend goed onderwaterschip ontstond welke op alle koersen met name aan de wind, geholpen door de diep stekende smalle zwaarden, een goede performance te bereiken was. Met name bij veel wind. Een performance die het botte uiterlijk logenstrafte.
Het schip heeft alle Nederlandse en Duitse Waddeneilanden gezien met een bemanning van pa, ma en 4 kinderen.
Hartelijke groet,
Koos Frouw

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht