Die Seven Seelanden

Die Seven Seelanden Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

Tussen 1963 en 1976 hebben heel wat schouwen hun weg uit de bouwloods van Jachtwerf Brandsma gevonden naar het water. De meest gevraagde open zeilschouw was die van 5,50 X 1,95m. Maar ze zijn ook in andere lengtes gebouwd. Kajuitschouwen werden gebouwd vanaf 6,50 m tot iedere gewenste lengte. Hoe stevig zo'n schouw van 6,5 meter in elkaar moet zitten, blijkt uit de materiaalspecificatie. Huid 24 mm eiken; spanten ± 52 X 70 mm eiken; leggers (liggen dwars over het vlak) 60 X 140 mm eiken. Zo kan je een hecht doortimmerd schip bouwen. Alles in eikenhout en met gegalvaniseerde beslagen.

De 'Die Seven Seelanden' is een 8.5 meter zeeschouw en is in 1975 gebouwd. Opdrachtgever was de heer S.B. Talsma uit Moerkapelle. 'Die Seven Seelanden' is volgens de bouwlijst de enige zeeschouw in een lange lijst van schouwen.

Foto's van 'Die Seven Seelanden' (08-02-2022)
Foto's van 'Die Seven Seelanden' (08-02-2022)

Eigenschappen

Plaquette nummer:948 Zeil nummer:
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Zeeschouw

Bouw

Bouwjaar:1975 Ontwerper:B. Brandsma
Werf:Jachtwerf Brandsma Werf plaats:Rohel
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Eikenhout Materiaal kajuit:Eikenhout
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:8,50 m Breedte berghout:3,20 m
Diepgang:0,70 m Masthoogte water:10,00 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1975 – onbekend S.B. Talsma, Moerkapelle ( Die Seven Seelanden)
1997 – nu Fritz Salewski , Cuxhaven (D) ( Die Seven Seelanden)

Geschiedenis

1975

1975

1975: Film van de bouw van de zeeschouw 'Die Seven Seelanden'

2022

13 februari 2022

13 februari 2022: Reactie van Johannes Faget uit Hassel (D)

Der Besitzer Fritz Salewski hat das Schiff in Amsterdam vor etwa 25 Jahren gekauft, und war damit viel in der Ostsee unterwegs. Er hat mehrfach die Rumregatta in Flensburg gewonnen, oder den zweiten Platz belegt. Das ist eine Regatta für historische Schiffe. Museumshafen Flensburg - Rum-Regatta 2022 (museumshafen-flensburg.de).
Das Schiff liegt seit Jahren in der Nähe von Cuxhaven in einer Halle an der Oste. Jetzt ist Fritz Salewski krank, und kann sich nicht mehr gut bewegen, so das er das Schiff abgeben möchte.
Ich habe mich am Sonntag, 6.Februar entschieden, das Schiff zu kaufen, und freue mich, dass ich mit Ihre Hilfe nun die Geschichte des Schiffes erforschen kann.
Es ist derzeit in nicht so gutem Zustand, und braucht ein umfangreiches Refit, dass ich ab April beginnen werde. Ich glaube, ich werde etwa ein Jahr brauchen, oder ich finde eine Werft, wo ich es bezahlbar machen kann.
Ich habe in Hoya eine kleine Schouw, und es ist geplant, Die Seven Seelanden, wenn sie wieder in Ordnung ist, für ein Theaterprojekt einzusetzen. Ich hoffe, das ich alles wieder in Ordnung bekomme …. Wir haben seit langen Jahren (15Jahre) ein Geschichts-Projekt in der Festung BOURTANGE NL.
Im April kommt die sieben Seenlande wieder ins Wasser. Dann werde ich es erst nach Bremerhaven oder Bremen in die Werft, für die schwierigen Reparaturen, dann nach Hoya an der Weser holen, um es zu weiter zu reparieren und hübsch zu machen.
Der Video vom Bau interessiert mich auch sehr!! Sehr schön – so ist das Schiff nicht mehr „verschollen“ – und wir haben Kontakt!

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht