Domela (Vertrouwen)

Domela (Vertrouwen) Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

Klipperaak Vertrouwen liep in september 1910 van stapel bij de werf van Hendrik Appelo te Zwartsluis. Gebouwd tegen een prijs van Fl 4000,- voor schipper-eigenaar Sikko de Wilde uit dezelfde plaats. De ouderwetse, conservatieve schipper noemt het schip: Vertrouwen'. Het schip werd gebouwd als "klipperaakschip, hebbende een dek en een mast" voor de turfvaart. Omdat de schipper een groot achteronder wenste met stahoogte (= 1.70m!), kreeg het schip een vette 'Hasselterkont'. Het was voor die tijd een flink schip. 

Eén van de eigenaren was tot 1984 donateur van de Stichting. Uit de beschikbare documentatie is verder geen informatie over hem voorhanden.

Geschiedenis

In 1916 krijgt het schip een nieuwe eigenaar. De nieuwe eigenaar E. Koning was met name actief in de schelpenvaart op de Waddenzee (zie het boek Met zeil en treil'). Van oorsprong was hij zelfstandig schelpenvisser die op de hand met een beugel schelpen viste. Met een ander, die de beugel omhoog trok, had hij 14 dagen werk om een schip van 42 ton vol te krijgen. Toen later de zuigschepen kwamen, hadden die daar een paar uur voor nodig. Koning had zijn keuze snel gemaakt en schafte zich de 'Vertrouwen' aan. Hij haalde zijn schelpen meestal weg ten Noord-Oosten van Texel, ter hoogte van Cocksdorp en zeilde dan naar kalkovens in o.a. Hasselt en Akersloot.    

Uit een verzekeringspolis van 1931 wordt duidelijk dat het schip gekoppeld wordt aan een opduwer (met T-Ford motor). Het schip vaart door heel Nederland in de wilde vaart'. Als na de Tweede Wereldoorlog het geld weer vrij gegeven wordt, maakt het braadspil plaats voor een nieuwe patentlier van de firma W.E. Bodewes uit Foxhol. De oude strijklier verdwijnt. Tot 1953 blijft het toch met name een zeilschip met wat hulpvermogen en verandert er wezenlijk niets aan het schip.  

In 1971 wordt het verkocht aan Dhr. Toussaint uit Amsterdam. De naam veranderd in 'Domela'. Jarenlang zal het als woonschip in de Prinsengracht te Amsterdam liggen. Wel wordt in 1973 het schip weer ingekort tot 22.70m. Ook wordt er een mast op het voordek en een bezaanmast voor het stuurhuis geplaatst. In 1978 wordt het schip verkocht aan Dhr. Klijsen en Mw. Aptroot uit Amsterdam voor fl. 8000,= en neemt ligplaats in het Westerdok. Vanaf dat moment komt het proces van herstel tot een zeilende klipperaak langzaam weer op gang.

Eigenschappen

Plaquette nummer:1253 Zeil nummer:
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Klipperaak

Bouw

Bouwjaar:1910 Ontwerper:
Werf:C. Appelo Werf plaats:Zwartsluis
Motor: Motor type:
Materiaal romp:IJzer/staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:22,73 m Breedte berghout:0,00 m
Diepgang:0,00 m Masthoogte water:0,00 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht