Drijfveer

Drijfveer Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

Het aannemingsbedrijf bedrijf Jorritsma BV in Bolsward is in 1974 gestart met een afdeling jachtbouw onder de naam "De Nieuwe Kielkade". Hij kwam op dit idee omdat men in eigen huis twee uitstekende scheepsbouwers had, die dat ambacht echter uitsluitend als hobby in de vrije tijd uitoefenden, namelijk de heren Tjibbe Brinksma (49 al jaren lang uitvoerder bij Jorritsma en de 40-jarige Joop Idsinga als chauffeur. Zij hebben elk al enkele jachten van stapel laten lopen. De bouw van Lemsteraken van 10 of 11 meter werd hun specialiteit.

De Lemsteraak 'Drijfveer' is in 1978 gebouwd en onder de naam 'Ramvis' te water gelaten. De opdrachtgever was A.J. Wijnand uit Wartena. Rondhouten en blokken zijn door bij Van der Neut in de Lemmer gemaakt, nadat opdrachtgever Wijnand zelf het zeilplan wat heeft vergroot door mast, giek en kluiverboom iets langer te tekenen. Het zeil is daarna door Jan de Boer uit Akkrum gemaakt. 

De 'Drijfveer' oor anker achter de strekdam van Marken zomer 2022 (coll. fam. Koster)
De 'Drijfveer' oor anker achter de strekdam van Marken zomer 2022 (coll. fam. Koster)

Eigenschappen

Plaquette nummer:1734 Zeil nummer: VB221
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Lemsteraak

Bouw

Bouwjaar:1978 Ontwerper:Tj. Brinksma
Werf:De Nieuwe Kielkade Werf plaats:Bolsward
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:11,35 m Breedte berghout:4,20 m
Diepgang:0,90 m Masthoogte water:13,00 m
Oppervlakte grootzeil:43,30 m2 Oppervlakte fok:26,06 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:17,22 m2
Oppervlakte totaal:86,58 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1978 – 1995 A.J. Wijnand, Wartena ( Ramvis)
1995 – 2021 J.F.B. Weber, Lemmer ( Drijfveer)
2021 – (Eigenaar - Lemsteraak 'Drijfveer' niet "actief" in het Stamboek) Fam. Koster, Loosdrecht ( Drijfveer)

Geschiedenis

1978

1978

1978: Fotoalbum Familie Wijnand

Kort na de tewaterlating, nog zonder mast en zwaarden, met het zusterschip, een vissermanaak van de familie Schurer uit Heeg, onderweg naar Terschelling.
Kort na de tewaterlating, nog zonder mast en zwaarden, met het zusterschip, een vissermanaak van de familie Schurer uit Heeg, onderweg naar Terschelling.
Met een zeer rustig windje onder de Boschplaat.
Met een zeer rustig windje onder de Boschplaat.

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht