EB17

In 1918 gaf Johannes aan ’t Goor, werf de Haas in Durgerdam de opdracht een nieuwe botter te bouwen omdat hij enkele opgroeiende jongens had. Op dat moment was hij al in het bezit van de botter EB27. In 1919 werd de nieuwe botter ingeschreven onder het nummer EB17 en kostte 3700 gulden. Johannes werd schipper op de EB17 en twee van zijn zoons op de EB27. Met de twee botters visten ze veel in span.
De EB17 werd al voor 1930 voorzien van een hulpmotor, daarmee was het een van de eerste Elburger schuiten die een hulpmotor bezat. Wat ook opvallend was dat de botter koperen kaarplaten in de bun had. dat voorkwam grotendeels de aangroei van zeepokken.
In 1950 nam Gerrit aan ’t Goor de vergunning van zijn vader over en vijf jaar later, in verband met de inpoldering van Oostelijk-Flevoland stopte hij met de visserij. Hij verkocht de botter in 1957 aan de familie Boonstra uit Leeuwarden. De botter kreeg de naam ‘Séhoun’ (Zeehond) en had in die tijd Koudum en Stavoren als thuishaven. In 1986 besloot de familie om de inmiddels vervallen botter te verkopen aan Jan Willem Stofberg uit Enkhuizen. In zeven jaar restaureerde hij het schip grondig, en op 28 mei 1994 werd de opgetimmerde EB17 feestelijk te water gelaten.
In 2006 kocht Sjouke Berga de boitter en bracht haar weer terug naar Elburg. In 2010 volgde de overdracht aan de Stichting tot behoud van de Elburger Botters.

Eigenschappen
Plaquette nummer: | 86 | Zeil nummer: | VB29 |
---|---|---|---|
Categorie: | A | Tekening nummer: | |
Type: | Botter |
Bouw
Bouwjaar: | 1918 | Ontwerper: | Klaas Kater |
---|---|---|---|
Werf: | Klaas Kater | Werf plaats: | Durgerdam |
Motor: | Inbouw | Motor type: | Perkins 1992 |
Materiaal romp: | Eikenhout | Materiaal kajuit: | |
Materiaal zeil: | Dacron | ||
Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 11,80 m | Breedte berghout: | 3,70 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 0,90 m | Masthoogte water: | 12,45 m |
Oppervlakte grootzeil: | 0,00 m2 | Oppervlakte fok: | 0,00 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 0,00 m2 |
Oppervlakte totaal: | 0,00 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Register Varend Erfgoed Nederland
Registratie nummer: | 1753 | Registratie datum: | 01-08-2024 |
---|---|---|---|
Geregistreerd als: | Varend Monument® |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
1919 – 1950 | Johannes aan 't Goor, Elburg ( EB17) |
---|---|
1950 – 1955 | Gerrit aan 't Goor, Elburg ( EB17) |
1957 – onbekend | P. Boonstra, Leeuwarden ( EB17 'de Séhoun') |
1969 – 1986 | E. Boonstra , Leeuwarden ( EB17 'de Séhoun') |
1986 – 1999 | J.W. Stofberg, Leimuiden ( EB17 'de Séhoun') |
1999 – 2006 | Theo Kuiper, Blokker ( EB17) |
2006 – 2010 | Sjouke Berga, Elburg ( EB17) |
2010 – Nu (laatst bekend) | Stichting tot behoud van de Elburger Botters, Elburg ( EB17) |
Geschiedenis
1919
22 december 1919
22 december 1919: Visserijregister: : Jan R. Visser in Lemmer opdrachtgever van de botter EB17 in 1918
Het Visserijregister vanaf 1911
Het Visserijregister, dat 40.000 kaarten telt is online te bekijken op zuiderzeecollectie.nl. De afgelopen jaren zijn alle kaarten gescand overgetypt. Al deze scans en data zijn op zuiderzeecollectie.nl te bekijken en te doorzoeken. Volgens Kees Hendriks, sectorhoofd Collectie en Informatiebeheer van het Zuiderzeemuseum, brengt de digitalisering van de kaarten en het overtypen van alle handgeschreven details het vissersleven van de vorige eeuw weer tot leven. “De kaarten met details over vaartuigen, vangstsoorten en bijzonderheden zoals scheepsrampen en inbeslagnames zijn ook voor historisch en economisch wetenschappelijk onderzoek interessant.”

1957
4 april 1957
4 april 1957: Visserijregister: De botter wordt een pleziervaartuig

2022
1 januari 2022