Eigen Bodem

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.
Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!
De 'Eigen Bodem' zou omstreeks 1920 als jacht zijn verbouwd. Diverse restauraties/verbouwingen in de jaren na 1990. In de Tweede Wereldoorlog hebben de Duitsers de tjalk van de eigenaar gevorderd. In een poging deze terug te halen zijn ze in een sleep gebombardeerd op de Lek. Direct losgemaakt zijn de schepen Groot Ammers ingevlucht en hebben de winter van 1944 daar overwinterd.
Eigenschappen
Plaquette nummer: | 155 | Zeil nummer: | TB33 |
---|---|---|---|
Categorie: | X | Tekening nummer: | |
Type: | Tjalk |
Bouw
Bouwjaar: | 1905 | Ontwerper: | |
---|---|---|---|
Werf: | Werf plaats: | ||
Motor: | Inbouw | Motor type: | |
Materiaal romp: | IJzer | Materiaal kajuit: | IJzer |
Materiaal zeil: | Dacron | ||
Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 10,70 m | Breedte berghout: | 3,00 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 0,60 m | Masthoogte water: | 12,00 m |
Oppervlakte grootzeil: | 0,00 m2 | Oppervlakte fok: | 0,00 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 0,00 m2 |
Oppervlakte totaal: | 0,00 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
1920 – onbekend | Dhr. Werkman, Rotterdam ( Eigen Bodem) |
---|---|
onbekend – 1938 | Dhr. Coors, Rotterdam ( Eigen Bodem) |
1938 – 1946 | P.E.J. Kroos, Rotterdam ( Eigen Bodem) |
1956 – 1995 | H. Timmer, Zeist ( Eigen Bodem) |
1995 – 2024 | P. Timmer, Utrecht ( Eigen Bodem) |
2024 – (Eigenaar - 'Tjalk ' Eigen Bodem' niet "actief" in het Stamboek) | SRF - Scheepsbouw- en Reparatie Friesland, Harlingen ( Eigen Bodem) |
Geschiedenis
1940
1940
1940: De tjalk 'Eigen Bodem' in Oorlogstijd
De heer P.E.J. Kroos schrijft ons in 2014 het volgende:
De 'Eigen Bodem' is tijdens de oorlogsjaren (1938-1945) in bezit geweest van mijn ouders. Het schip lag toen aan de Kralingse plas te Rotterdam. Mijn vader had het gekocht van, meen ik mij te herinneren, van Coors. Ik heb het voor het laatst gezien in Woudsend. Ze lag toen bij de werf Wielinga. Er zijn nog wat foto's uit de jaren rond de oorlogstijd.









2015
19 augustus 2015
19 augustus 2015: Informatie van de heer A.H. Avé
De heer A.H. Avé meldt ons:
Voor zover ik mij kan herinneren kocht de heer H. Timmer de "Eigen Bodem" in 1956 op een werf aan een kanaaltje aan de noordkant van Rotterdam. Hij koos vervolgens ligplaats in Muiden aan het IJsselmeer aan de voet van het Muiderslot aan de oostzijde van de Vecht.
2024
3 augustus 2024
3 augustus 2024: Informatie van Lex Tichelaar
Het schip was sinds 1956 in handen van familie Timmer. Schijnt 20 jaar binnen te hebben gestaan in Woudsend en drijft nu weer. Behoorlijk achterstallig onderhoud.