Felicita

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.
Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!
De Jachtwerf Stofberg & Zn. is opgericht door Cornelis Stofberg in 1793. Het is de oudste, nog in handen van de nazaten van de oprichter zijnde, jachtwerf van Nederland met diverse vestigingsplaatsen. Begonnen in Mijdrecht, vervolgens Aalsmeer en Leimuiden en sinds 1989 in Enkhuizen. Vele generaties lang is het vakmanschap van vader op zoon overgedragen. Bij Stofberg draait het om vormgeving met historische achtergrond, geproduceerd met behulp van oude en moderne technieken. Deze vormgeving geeft het schip zijn eigen karakter.
De Lemsteraak 'Felicita' is in 1984 als casco gebouwd. Opdrachtgever was L.D. van Groenewegen van Wijk uit Vogelenzang, die haar de naam 'Zee-Leeuw' gaf. Hij heeft het schip in de periode 1984 tot 1992 zelf afgebouwd en onder zeil gebracht. In 2014 is de Lemsteraak aan Arno Glauner in Duitsland verkocht, die er intussen al een aantal lange reizen mee heeft gemaakt, die hij uitgebreid heeft beschreven.
Bij de aankoop van de Lemsteraak konden de voormalige eigenaren geen documentatie en informatiemateriaal overhandigen over de constructie van het schip (planningsdocumenten, scheepstekeningen, etc.) en over de technische, elektrische, sanitaire, nautische, veiligheidsuitrusting en uitrusting. Ook ontbrak een documentatie van scheepsgegevens met een compilatie van de bestaande navigatiemiddelen. De huidige eigenaren hebben sinds 2014 een zeer uitgebreide documentatie samengesteld in digitale als in papieren vorm. Deze documentatie is helaas niet volledig. Afgezien van een zijaanzicht met het zeilplan op tekening, zijn er geen blauwdrukken en scheepstekeningen aanwezig. Ondanks intensief onderzoek en discussies met de scheepswerven Stofberg en De Waag heeft verder ook niets opgeleverd.

Eigenschappen
Plaquette nummer: | 1645 | Zeil nummer: | VB316 |
---|---|---|---|
Categorie: | X | Tekening nummer: | |
Type: | Lemsteraak |
Bouw
Bouwjaar: | 1984 | Ontwerper: | W.H. Stofberg |
---|---|---|---|
Werf: | Fa. Stofberg & zn | Werf plaats: | Leimuiden |
Motor: | Inbouw | Motor type: | Mercedes OM 617 |
Materiaal romp: | Staal | Materiaal kajuit: | Staal |
Materiaal zeil: | Katoen | ||
Onderwaterschip: | Rond | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 12,00 m | Breedte berghout: | 4,20 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 0,85 m | Masthoogte water: | 18,00 m |
Oppervlakte grootzeil: | 55,00 m2 | Oppervlakte fok: | 35,00 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 15,00 m2 |
Oppervlakte totaal: | 105,00 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
1984 – 2003 | L.D. van Groenewegen van Wijk, Vogelenzang ( Zee-Leeuw) |
---|---|
2003 – 2005 | J.N.M. Koot en K. Roeleveld, Zeist ( Zee-leeuw) |
2005 – 2007 | E. Rustemeijer, Santpoort ( Zee-leeuw) |
2007 – 2014 | Dhr. Vriesman, Emmeloord ( Zee-leeuw) |
2014 – 2020 | C. Reh en A. Glauner, Bad Breisig (D) ( Felicita) |
Geschiedenis
1984
1984
1984: Het casco

De Lemsteraak 'Zee-Leeuw' werd in 1984 door Stofberg in Leimuiden gebouwd als casco (staal, gedeeltelijk geklonken). De opdrachtgever was Leonard Dirk Groenewegen van Wijk uit Vogelenzang, die de romp vanaf eind 1984 vanuit Leimuiden over water naar Vogelenzang bracht.
In 1985 werd de Lemsteraak overgebracht naar Warmond NL naar de Jachtwerf De Waag. Daar werd de Lemsteraak ingetimmerd en opgetuigd door de eigenaar van de scheepswerf De Waag, Carl Sprünken. De afwerking is uitgevoerd over een periode van 8 jaar. Met uitzondering van de mast (Brasker-masten, Enkhuizen) en de elektrische installatie (de Jong & Zoon, Leiden), werden alle andere werkzaamheden uitgevoerd onder leiding van Carl Sprünken en de eigenaar zelf.
1992
1992
1992: Onder zeil

2014
2014
2014: Claudia Reh en Arno Glauner kopen de 'Zee-Leeuw' en dopen haar 'Felicita'
Na de aankoop en het hernoemen van de aak in 'Felicita' in 2014, hebben de nieuwe eigenaren naast het jaarlijkse onderhoudswerk (voornamelijk schilderwerk), gedurende lange tijd aanzienlijke investeringen in veiligheid en zeiluitrusting van de Lemsteraak gedaan. Dit om met een kleine bemanning lange tijd comfortabel te kunnen varen.
2015
2015
2015: Workum – Berlin – Bornholm - Kapellskär – Stockholm – Göteborg – Kopenhagen



2016
2016
2016: Meetbrief

2017
2017
2017: Workum - Brüssel – Paris – Honfleur - Cherbourg – Calais – franzö./belg. Kanalküste




2018
2018
2018: Workum – Wattensee Törn – Westfr.- Ostfr.- Nordfr. Inseln mit – Hamburg und Helgoland

2019
november 2019
november 2019: De vele (grote) tochten die met de 'Felicita' zijn gemaakt
Hieronder vermeld de reizen tot nu toe van 2015 - 2019, onder het motto „Auf nassen Sohlen zu Europas Metropolen“ standen, um „Land und Menschen zu begegnen“.
- 2015: Workum – Berlin – Bornholm - Kapellskär – Stockholm – Göteborg – Kopenhagen
- 2016 Workum – Amsterdam – Rotterdam - Staande Mastroute van Nord nach Süd
- 2017: Workum - Brüssel – Paris – Honfleur - Cherbourg – Calais – franzö./belg. Kanalküste
- 2018: Workum – Wattensee Törn – Westfr.- Ostfr.- Nordfr. Inseln mit – Hamburg und Helgoland
- 2019: Workum – Deutsche Bucht – Helgoland – Limfjord – Göteborg - Oslo – Kiel - Workum
De reizen met de reisverslagen werden doen jaarlijks mee aan de Fahrtenwettbewerbe (reisverslag-wedstrijden) van de Kreuzerabteilung des Deutschen en worden gedeeltelijk gepubliceerd en openbaar gemaakt door de eigenaren.

