Halve Maen
Niet actief
Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.
Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!
Een stukje geschiedenis
Jachtwerf Brandsma was voor 1979 bekend vanwege de vele schouwen, die er zijn gebouwd. De meest gevraagde open zeilschouw was die van 5,50 X 1,95m. Kajuitschouwen werden gebouwd vanaf 6,50 m tot iedere gewenste lengte. Hoe stevig zo'n schouw in elkaar moet zitten, blijkt uit de materiaalspecificatie. Huid 24 mm eiken; spanten ± 52 X 70 mm eiken; leggers (liggen dwars over het vlak) 60 X 140 mm eiken. Zo kan je een hecht doortimmerd schip bouwen. Alles in eikenhout en met gegalvaniseerde beslagen. Naast het bouwen van de schouwen werden er ook vele restauraties uitgevoerd.
In 1979 heeft Bein Brandsma zijn eerste Vollenhovense bol gebouwd, de 'Vrouwe Maartje''. Deze bol heeft hij op de watersporttentoonstelling Recreana in Leeuwarden geëxposeerd. Naar aanleiding daarvan werden er contacten gelegd met een belangstellende, die in 1981 opdracht heeft gegeven voor de bouw van een tweede bol, de 'Halve Maen'. Deze bol is is even groter en hoger getuigd. Het zijn beide prima zeilende schepen.
De Vollenhovense bol 'Halve Maen' is in 1982 gebouwd. Opdrachtgever was J.A. Eissens uit Noordlaren. Ze vaart nog steeds onder de originele naam.
Eigenschappen
| Plaquette nummer: | 1304 | Zeil nummer: | VC340 |
|---|---|---|---|
| Categorie: | X | Tekening nummer: | |
| Type: | Vollenhovense bol |
Bouw
| Bouwjaar: | 1982 | Ontwerper: | B. Brandsma |
|---|---|---|---|
| Werf: | Jachtwerf Brandsma | Werf plaats: | Rohel |
| Motor: | Inbouw | Motor type: | |
| Materiaal romp: | Eikenhout | Materiaal kajuit: | Eikenhout |
| Materiaal zeil: | Dacron | ||
| Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
| Lengte stevens: | 9,36 m | Breedte berghout: | 3,24 m |
|---|---|---|---|
| Diepgang: | 0,70 m | Masthoogte water: | 11,80 m |
| Oppervlakte grootzeil: | 25,67 m2 | Oppervlakte fok: | 24,56 m2 |
| Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 0,00 m2 |
| Oppervlakte totaal: | 50,23 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
| 1982 – 1984 | J.A. Eissens, Groningen ( Halve Maen) |
|---|---|
| 1984 – 2015 | M.R.F. Bloemers, Hattem ( Halve Maen) |
Geschiedenis
1979
1979
1979: Brochure Vollenhovense bol Jachtwerf Brandsma
1981
1981
1981: Bouw 'Halve Maen'' winter 1981-1982
1982
mei 1982
mei 1982: Tewaterlating in voorjaar 1982
juni 1982
juni 1982: De 'Vrouwe Maartje' (links) samen met de 'Halve Maen' (rechts) voor de werf