Hearringslynder

Hearringslynder

Tussen 1963 en 1976 hebben heel wat schouwen hun weg uit de bouwloods van Jachtwerf Brandsma gevonden naar het water. De meest gevraagde open zeilschouw was die van 5,50 X 1,95m. Maar ze zijn ook in andere lengtes gebouwd. Kajuitschouwen werden gebouwd vanaf 6,50 m tot iedere gewenste lengte. Hoe stevig zo'n schouw van 6,5 meter in elkaar moet zitten, blijkt uit de materiaalspecificatie. Huid 24 mm eiken; spanten ± 52 X 70 mm eiken; leggers (liggen dwars over het vlak) 60 X 140 mm eiken. Zo kan je een hecht doortimmerd schip bouwen. Alles in eikenhout en met gegalvaniseerde beslagen.

De 'Hearringslynder' is een 7.5 meter kajuitschouw en is in 1973 gebouwd. Opdrachtgever was de heer J. Krist uit Noordwolde.

De 'Hearringslynder' in 2014
De 'Hearringslynder' in 2014

Eigenschappen

Plaquette nummer:804 Zeil nummer: GC113
Categorie:B Tekening nummer:
Type:Kajuitschouw

Bouw

Bouwjaar:1973 Ontwerper:M. Brandsma
Werf:Jachtwerf Brandsma Werf plaats:Rohel
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Eikenhout Materiaal kajuit:Eikenhout
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:7,50 m Breedte berghout:2,72 m
Diepgang:0,60 m Masthoogte water:8,50 m
Oppervlakte grootzeil:22,36 m2 Oppervlakte fok:13,44 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:35,80 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Register Varend Erfgoed Nederland

Registratie nummer:5611 Registratie datum:17-05-2024
Geregistreerd als:Varend Erfgoed

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1973 – 2013 J. Krist, Terherne ( Hearringslynder)
2013 – 2021 R.P. Kattenberg en A. Krist, Giethoorn ( Hearringslynder)
2021 – Nu (laatst bekend) B. en J. Willemsen-Verschut, Wolvega ( Hearringslynder)

Geschiedenis

2021

2021

2021: Foto's kajuitschouw 'Hearringslynder'

Groot onderhoud door Jasper Visser op de (bouw)werf Van Brandsma in Rohel eind 2021
Groot onderhoud door Jasper Visser op de (bouw)werf Van Brandsma in Rohel eind 2021

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht