HK127 Geurtje
Niet actief
Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.
Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!
Adriaan Foppen koopt in 1937 de botter HK55 van Wed. A. Jansen (van visser Andries Jansen). In augustus 1958 kopen Aart en Jan Lieman de botter HK95 van Adriaan Foppen en nummeren haar om naar HK127. Deze botter is in 1886 in Hasselt gebouwd. De in Kampen, Hasselt e.o. gebouwde botters werden ook wel Hasselaars genoemd. Ze zijn in vergelijking met de Marker en Gooister botters wat korter en hebben een minder hoge kop. De broers Lieman visten met deze botter tot 1966. Daarna wordt de botter verkocht aan dhr. Schueler, voor de pleziervaart.
Scheepswerf Jan van Aller in Hasselt
Het Scheepstimmerbedrijf 'De Hellinge' in de stadsgracht van Hasselt wordt in 1874 door Jan van Aller overgenomen. In 1890 wordt de werf naar een nieuwe locatie aan het Molenbolwerk verplaatst. Jan overlijdt in 1909. De werf wordt voortgezet als de Erven J. van Aller, later, met drie zonen in het bedrijf, als Firma van Aller. In 1924 neemt Bodewes de werf over. Men bouwde Klippers, Tjalken en natuurlijk Hasselter aken, maar ook Bonzen en Botters en zelfs enkele Kenen.
Eigenschappen
| Plaquette nummer: | 613 | Zeil nummer: | |
|---|---|---|---|
| Categorie: | X | Tekening nummer: | |
| Type: | Botter |
Bouw
| Bouwjaar: | 1886 | Ontwerper: | |
|---|---|---|---|
| Werf: | Jan van Aller "De Hellige" | Werf plaats: | Hasselt |
| Motor: | Motor type: | ||
| Materiaal romp: | Eikenhout | Materiaal kajuit: | Eikenhout |
| Materiaal zeil: | Dacron | ||
| Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
| Lengte stevens: | 12,75 m | Breedte berghout: | 0,00 m |
|---|---|---|---|
| Diepgang: | 0,00 m | Masthoogte water: | 0,00 m |
| Oppervlakte grootzeil: | 0,00 m2 | Oppervlakte fok: | 0,00 m2 |
| Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 0,00 m2 |
| Oppervlakte totaal: | 0,00 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
| onbekend – 1934 | Wed. A. Jansen, Harderwijk ( HK95) |
|---|---|
| 1934 – 1958 | Adriaan Foppen, Harderwijk ( HK95) |
| 1958 – 1966 | Aart en Jan Lieman, Harderwijk ( HK127) |
| 1966 – 1979 | A.B. Schueler, Barneveld ( HK127 Geurtje) |
| 1979 – 1994 | Reinhard Buchmüller ( HK127 Geurtje) |
Geschiedenis
1966
1966
1966: Bekende Inschrijvingen in het Visserijregister: HK95 wordt HK127
Het Visserijregister, dat 40.000 kaarten telt, is vanaf heden online te bekijken op zuiderzeecollectie.nl. De afgelopen twee jaar zijn alle kaarten gescand en inmiddels is meer dan de helft overgetypt. Al deze scans en data zijn op zuiderzeecollectie.nl te bekijken en te doorzoeken.
Van de HK95 (de latere HK127) vonden wij de volgende kaarten:
1970
1970
1970: Foto onder zeil
2009
2009
2009: HK127 Geurtje in hele slechte staat
Oproep van Bert van Dijk
Het schip is voor het laatst in of rond 2004 gesignaleerd op de kant op een caravanopslagplaats in Nieuwegein, volledig vervallen. Wie gaat dat bootje redden?
2012
2012
2012: Eigenaren Gebroeders Lieman (bron Genealogie Online)
Martinus was eigenaar van de HK127. Er is in verschillende bronnen aardig wat informatie terug te vinden over die boot. De visserijarchieven vertellen het volgende:
- In 1913 was Martinus Lieman de eigenaar van de pluut HK127, die hij in 1919 verkocht.
- In 1920 kocht hij weer een pluut‚ de voormalige BU147. Dan valt er in het archief een gat.
- De broers Aart en Jan Lieman kopen in 1937 de botter HK55 van Goossen Foppen en nummeren het schip HK127 met dit schip visten zij tot 1958.
- In augustus 1958 kopen zij vervolgens de botter HK95 van Adriaan Foppen en nummeren deze om naar HK127. Deze botter is in 1886 in Hasselt gebouwd. De in Kampen, Hasselt e.o. gebouwde botters werden ook wel Hasselaars genoemd. Ze zijn in vergelijking met de Marker en Gooier botters wat korter en hebben een minder hoge kop. De broers Lieman visten met deze botter tot 1966.
De 'Geurtje HK127', die in 1970 is ingeschreven op naam van A.B. Schueler te Barneveld, zal dus waarschijnlijk de voormalige HK95 geweest zijn, de Hasselaar uit 1886. In gegevens van de Harderwijker visafslag is te lezen dat de vis die Martinus in 1918 had gevangen in totaal 2.603,11 gulden opbracht; in 1920 was de opbrengst 1.844,13 gulden.
In het Over-Veluws Weekblad van 21 Januari 1928 vinden we het volgende bericht:
Zuiderzeesteunwet
Visschers welke voor de Zuiderzeesteunwet in aanmerking komen moeten een aanvraagformulier indienen. Ter secretarie verkrijgbaar tusschen 11 en 12 uur voormiddags. Schippers en knechts (....) HK 25 - HK 127 Maandag (...)
Het Over-Veluws Weekblad van 11 januari 1936:
‘Door de westerstorm is het schip van schipper Lieman, HK127, die zijn netten ging halen, met een gebroken zwaard binnen gekomen.‘
De "Harderwijker kroniek 1931-1981" weet te melden dat de boot, eigendom van de gebroeders Lieman, op 14 april 1952 als hoekwanter 968 pond paling had binnengebracht. De 'Gebroeders Lieman‘ zullen Aart en Jan zijn geweest, de zonen van Martinus Lieman.
Het Over-Veluws Weekblad van 27 mei 1955:
"De HAV (Harderwijk Als Vissersstad)-wimpel 1955 voor de hoekers werd gewonnen door de schipper J. Foppen (HK10), die vorige week 302 pond lijnaal wist te verschalken. De 2e en 3e prijs werden resp.,toegewezen aan de schippers Gebr. Lieman (HK127) met 247 pond en Jan Jansen (HK7) met 190 pond. Zij kregen voor deze prestatie een kistje sigaren en een fles wijn. De Harderwijker vloot bestaat momenteel nog uit 27 schepen. Slechts 6 schippers beoefenden de hoekwantvisserij, de overige zijn kuilvissers. Alle deelnemers werden door het HAV-bestuur verrast met een kist
goudreinetten."
Volgens de "Harderwijker kroniek 1931-1981" was de HK127 nog in gebruik in 1963. Het was toen een van de zes laatste houten zeilbotters met motorvermogen in de Harderwijker vloot.
2021
oktober 2021
oktober 2021: Foto's uit het familiealbum van Jürgen Buchmüller (zoon oud-eigenaar)
2022
2 oktober 2022
2 oktober 2022: E-mail van Wim van Weenen
Jk vond deze zeer oude potlood tekening op een zolder op de Voorstraat in Dordrecht tijdens verbouwen, de lijst waar hij inzat was volledig verteerd maar de plaat zat tegen het glas aan en is nog in perfecte staat. Op een stukje van de lijst wat nog goed was stond "haven Harderwijk 1895". Leuk dit te zien op jullie website, op de boeg van het voorste schip staat HK127.