Op 9 februari 1957 begon het avontuur van lege Blom als hellingbaas. De officiële overdracht van de helling met alles wat er bij hoorde was meer dan een jaar later. De overstap van visserman naar hellingbaas was voor Blom niet groot. Hij begon met werkzaamheden aan allerlei typen schepen. Het ging hem goed af. Toen Prinses Beatrix bij haar achttiende verjaardag in 1957 een luxe Lemsteraak kreeg, kwam bij lege Blom een oud idee tot ontwikkeling, vertelt Dirk Blom (1943). Fear, wist wat mooi was, wat goed wilde zeilen, kende die mooie houten aak van Eeltsjebaes en kwam met een eigen ontwerp.
Skipshelling Blom kreeg in 2003 de opdracht voor de bouw en de ontwikkeling van een nieuw schip in een nieuwe lengte 13.20m. Deze afmeting was nooit eerder gebouwd. Het eerste schip werd in 2006 opgeleverd. Daarna zijn er nog een aantal aken van deze afmeting gebouwd, waarvan de 'Seehûn' er één was. Het casco is gebouwd in 2008 voor rekening en risico van Skipshelling Blom zelf en pas rond 2018 afgebouwd voor de eerste eigenaar.