Jan Boel

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.
Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!
De gebroeders Pieter en Sietze van der Werff waren vanaf 1956 aandeelhouders van de scheepswerf Friesland in Lemmer. Op die werf werden in vennootschap met Amels uit Makkum voornamelijk casco's van coasters gebouwd. Dit was een voortzetting van de samenwerking met de werf van van der Werff in Gorredijk. In 1963 werd de samenwerking met Amels beëindigd en gingen de broers Pieter en Sietze ieder hun eigen weg. Sietze ging terug naar Gorredijk en Pieter startte in 1964 P. v.d. Werff Scheepsbouw in Lemmer achter de eerder genoemde werf Friesland.

Vanaf 1971 werkte ook Pieter's zoon Sietze bij zijn vader op de werf. Per 1 januari 1972 droeg vader Piet, op 65-jarige leeftijd, het bedrijf over aan zijn zoon Sietze, die toen 29 jaar oud was. De officiële overschrijving in het Handelsregister had plaats in januari 1974. Na een verhuizing van de werf naar Oosterzee, vestigde Sietze zich met zijn werf aan de Lemsterhoek in Lemmer. Deze werf nam ook het ontwerp van de zeeschouw van vader Pieter Ates op in het bouwprogramma.
Sietze bouwde in 1974 de zeeschouw "Vrouwe Riemke", ontworpen door zijn vader Pieter Ates. Pieter Ates had eerder zelf eerder een aantal zeeschouwen gebouwd, waaronder in 1969 de zeeschouw 'Omala' (nu 'Jan Boel'). De opdrachtgever voor deze schouw was H. Slob uit Leiden, die bij opgave van het schip voor opname in het Stamboek heeft aangegeven, nadrukkelijk betrokken te zijn geweest bij het ontwerp van de zeeschouw.
Eigenschappen
Plaquette nummer: | 1291 | Zeil nummer: | ZC151 |
---|---|---|---|
Categorie: | X | Tekening nummer: | |
Type: | Zeeschouw |
Bouw
Bouwjaar: | 1969 | Ontwerper: | Pieter Ates van der Werff |
---|---|---|---|
Werf: | Pieter Ates van der Werff | Werf plaats: | Lemmer |
Motor: | Inbouw | Motor type: | Mercedes OM 636 42 Pk |
Materiaal romp: | Staal | Materiaal kajuit: | Staal |
Materiaal zeil: | Dacron | ||
Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 9,95 m | Breedte berghout: | 3,42 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 0,80 m | Masthoogte water: | 11,80 m |
Oppervlakte grootzeil: | 0,00 m2 | Oppervlakte fok: | 0,00 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 0,00 m2 |
Oppervlakte totaal: | 0,00 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
1969 – 1988 | H. Slob, Leiden ( Omala) |
---|---|
1988 – 2021 | B.H.G. Rohling, Sneek ( Jan Boel) |
2021 – (Eigenaar - Zeeschouw 'Jan Boel' niet "actief" in het Stamboek) | Dhr. en Mevr. Bülow , Niederwambach ( Jan Boel) |
Geschiedenis
1969
1969
1969: Ontwerp gaffelgetuigde Lemster Zeilschouw 970, ontwerp Pieter Ates van der Werff
