Jenna

Jenna Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

In de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw zijn er vier Lemsteraken gebouwd met een lengte van ongeveer 13.00m op de werf van Ype de Jong in Durgerdam. Het ontwerp is van de hand van Ype de Jong zelf, met de nodige verschillen tussen de aken onderling. De eerste aak, de 'Marendorp' is gebouwd in 1972, de tweede 'De​ Bunsjoter' in 1976, de derde de 'Jenna' in 1978. De vierde, de 'Rietschoot' volgde in 1986, na het overlijden van Ype de Jong in 1981. In de vier schepen zijn in het aantal gangen en het verloop wel een aantal verschillen waar te nemen.

De 'Jenna' is volgens opgave in 1978 gebouwd. Ze is te water gelaten als 'Warenar'. Aart de Graaf was de aanbesteder en E.G.J.M. Warnars uit Amersfoort de eerste gebruiker/schipper.

Eigenschappen

Plaquette nummer:1365 Zeil nummer: VA77
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Lemsteraak

Bouw

Bouwjaar:1978 Ontwerper:Y. de Jong
Werf:Y. de Jong Werf plaats:Durgerdam
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:12,98 m Breedte berghout:4,75 m
Diepgang:1,00 m Masthoogte water:14,80 m
Oppervlakte grootzeil:59,17 m2 Oppervlakte fok:34,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:24,00 m2
Oppervlakte totaal:117,17 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1978 – 1983 E.G.M.J. Warnars, Amersfoort ( Warenar)
1983 – 1989 P.P.A.M. Stokvis, Wassenaar ( De Waere Nar)
1989 – 1995 H. Hulsbergen, Tann / Rüti ( Jenna)
1995 – 2000 A.K. Marck, Harderwijk ( Milly)
2000 – onbekend H. Hulsbergen, Tann / Rüti ( Jenna)
onbekend – onbekend T. Hutting, Makkum ( Jenna)

Geschiedenis

2019

28 april 2019

28 april 2019: Reactie van P. Warnars

Graag wil ik enige opmerkingen maken over de historie van dit schip. Het schip is in 1977 of 1978 gebouwd te Durgerdam door Ype de Jong, toen de werf in bezit was van de heer A. de Graaf (van de Bunsjoter, VA70). Mijn vader, E.G.M.J. Warnars, kocht het casco omstreeks 1978 van de heer G. Verwelius, toentertijd de eigenaar van de Huizer Marina, voor Hfl. 75.000 inclusief motor, zwaarden en roer.
In een hoek van een loods van de Huizer Marina deed mijn vader zelf de binnenbetimmering, samen met een vriend, die bij de N.S. treinen had betimmerd! Plamuren en schilderen deden we ook zelf (alhoewel het casco al zeer strak was). Het schip is te water gelaten als 'Warenar'. De thuishaven was Eemnes, in het jachthaventje bij het sluisje en gemaal van Eemnes. Het zeilplan (ook van Lunstroo) was wat laag, wat dan ook resulteerde in een lage TCF/TVF (1.079), maar mede dankzij voldoende wind heeft het schip toch wel wat prijsjes opgepikt in Flevorace, Markervuurrace enz..
Mijn broers en ik kregen minder tijd voor het gezinsvaren en het schip werd verkocht aan de heer P. Stokvis die haar de naam 'De Waere Nar' gaf, dit zal omstreeks 1983 geweest zijn. Van de latere eigenaren heb ik alleen weet van de heer Hutting, eigenaar in recente jaren. Het varen op het schip was voor ons gezin een gouden tijd, waaraan mijn broers en ik nog vaak terugdenken.

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht