Jonge Blom

Jonge Blom Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

Op 9 februari 1957 begon Iege Blom (1915-1995) zijn avontuur als hellingbaas. De overstap van visserman naar hellingbaas was voor hem niet groot. Hij begon met het verbouwen en inkorten van ijzeren skûtsjes, het restaureren van een kleine boeier, het bouwen van schouwen en bijboten. Hij kon het. Toen koningin Beatrix bij haar achttiende verjaardag in 1957 'De Groene Draeck' kreeg, kwam bij lege Blom een oud idee tot ontwikkeling, vertelt Dirk Blom (1943).

Fear, wist wat mooi was, wat goed wilde zeilen, kende die mooie houten aak van Eeltsjebaes en kwam met een eigen ontwerp. En, gaat Blom verder, toen de koningin zo'n schip had, werd een aak bij welgestelden populair. De eerste Hindelooper aak werd in 1967 te water gelaten. De tweede was al verbeterd: de kónt ys het behelle. Van dat type Blomaak zijn er veel gebouwd. Vader Iege had een goeie hand van bouwen, bracht de typische welving aan. Hij bouwde op de oude manier, op het oog. Zoon Dirk kreeg het schip op papier en nog later, in de jaren tachtig, in de computer. Gelijk zijn de aken trouwens nooit gebleven.

Eigenschappen

Plaquette nummer:2039 Zeil nummer: VB172
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Lemsteraak

Bouw

Bouwjaar:1976 Ontwerper:I. Blom
Werf:I. Blom & zn Werf plaats:Hindeloopen
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:11,20 m Breedte berghout:3,80 m
Diepgang:0,80 m Masthoogte water:13,50 m
Oppervlakte grootzeil:46,60 m2 Oppervlakte fok:26,80 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:73,40 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1976 – 2002 G. Broekhuis, Nijkerk ( Nije Haering)
2002 – 2010 R. Duursema, Alphen a/d Rijn ( Jonge Blom)
2010 – 2022 F. Visser, Houten ( Jonge Blom)

Geschiedenis

2010

2010

2010: Eigenaar Duursema verkoopt de 'Jonge Blom'

2023

12 september 2023

12 september 2023: E-mail van Roland Biemans

Wij hebben dit prachtige schip afgelopen weekend gehuurd. Werkelijk prachtig varend en een juweel om te zien.

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht