Jonge Jan

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.
Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!
Bij de Gebr. de Jong in Heeg duurde de ijzerbouw hoogstens een jaar of dertig en voor zover de werfboeken betrouwbaar zijn in dezen, was de nieuwbouw ook in de periode dat er in ijzer werd gebouwd, vele jaren minimaal, De eerste aantekening die Hendrik in het "Schrijfboek" maakte, lijkt de beschrijving te zijn van een ijzeren schip dat hem beviel. Hij zag het liggen aan de Eerste Badhuisgracht in Sneek.Tot eind 1932 was er nog werk voor vader Michiel en zijn zonen Hendrik, Berend, Klaas en Sietse, waarbij Hendrik vooral het ijzerwerk en de mastenmakerij op zieh had genomen en Berend het hout.
Het skûtsje 'Jonge Jan' is in 1906 gebouwd in opdracht van T. Zijda uit Heeg


Eigenschappen
Plaquette nummer: | 1931 | Zeil nummer: | TA125 |
---|---|---|---|
Categorie: | X | Tekening nummer: | |
Type: | Skûtsje |
Bouw
Bouwjaar: | 1906 | Ontwerper: | Gebr. de Jong |
---|---|---|---|
Werf: | Gebr. de Jong | Werf plaats: | Heeg |
Motor: | Inbouw | Motor type: | |
Materiaal romp: | Staal | Materiaal kajuit: | Staal |
Materiaal zeil: | Dacron | ||
Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 16,00 m | Breedte berghout: | 3,42 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 0,50 m | Masthoogte water: | 14,00 m |
Oppervlakte grootzeil: | 60,00 m2 | Oppervlakte fok: | 25,00 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 0,00 m2 |
Oppervlakte totaal: | 85,00 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
1906 – onbekend | T. Zijda, Heeg ( Nooit Volmaakt) |
---|---|
onbekend – onbekend | ( Drie Gebroeders) |
onbekend – onbekend | P. Syperda, Osingahuizen |
2001 – 2018 | J.A. Smit, Wetering ( Jonge Jan) |
Geschiedenis
1906
10 september 1906
10 september 1906: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip Nooit Volmaakt S754N

2013
30 april 2013
30 april 2013: Deelnemer Koningsvaart 2013 in Amsterdam ter gelegenheid van de troonswisseling

2015
20 juni 2015
20 juni 2015: Deelnemer SSRP 60 jaar Behoud(t) het Goede en Zevenwolden 150 jier Foar de Wyn in Lemmer
Het skûtsje 'Jonge Jan' tijdens de Vlootschouw en het Admiraalzeilen.
2015: SSRP 60 jaar Behoud(t) het Goede en Zevenwolden 150 jier Foar de Wyn
2022
20 augustus 2022
20 augustus 2022: E-mail van Volker Gries uit Duitsland
Seen in Dessau on the river Elbe, Germany, in 2021
Seen in Flensburg in May 2022 where I took the photo attached, she suffered from a heavy journey to the Rumregatta where she finally couldn't participate, there is a shipyard for wooden ships in Flensburg.
