Jutter

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.
Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!
De Zeeschouw 'Jutter' is een ontwerp van H. ten Klooster uit Hasselt. Van de tekeningen van H. ten Klooster zijn meerdere zeeschouwen gebouwd op diverse kleine werfjes in Nederland. De bouwer van de 'Jutter' was de hr. van der Molen te Nijkerk, een voormalig binnenschipper die uitgesaneerd was en een baan gekregen had als sluismeester op de sluis te Nijkerk (Veluwemeer). Hij heeft de schouw laten bouwen door Flipse in Barneveld en achter zijn dienstwoning bij de Nijkerkerkersluis zelf ingetimmerd. Zomers was de sluis erg druk maar ’s winters was er nauwelijks verkeer dus had hij tijd genoeg om te bouwen. Hij had een halve romp van een mijnenveger gekocht, die grotendeels uit uitgewerkt teak bestond en heeft het hele interieur gebouwd in massief teak en multiplex plaat met teak fineer deklaag.
Eigenschappen
Plaquette nummer: | 1271 | Zeil nummer: | |
---|---|---|---|
Categorie: | X | Tekening nummer: | |
Type: | Zeeschouw |
Bouw
Bouwjaar: | 1980 | Ontwerper: | H. ten Klooster |
---|---|---|---|
Werf: | Flipse Jachtbouw | Werf plaats: | Barneveld |
Motor: | Inbouw | Motor type: | Peugeot Indenor XD2 55 pk |
Materiaal romp: | Staal | Materiaal kajuit: | Staal |
Materiaal zeil: | Dacron | ||
Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 10,05 m | Breedte berghout: | 3,60 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 0,85 m | Masthoogte water: | 12,20 m |
Oppervlakte grootzeil: | 0,00 m2 | Oppervlakte fok: | 0,00 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 0,00 m2 |
Oppervlakte totaal: | 0,00 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
1980 – 1980 | Dhr. van der Molen, Nijkerk ( Jutter) |
---|---|
1980 – 1995 | Frans van Bergen, Westzaan ( Jutter) |
1995 – 2021 | Floor Wijngaard, Bunschoten/Spakenburg ( Jutter) |
2021 – onbekend | Ronald Frets, Zwolle ( Jutter) |
Geschiedenis
2023
6 december 2023
6 december 2023: E-mail van oud eigenaar Frans van Bergen
Dhr. van der Molen was geen zeiler en zijn echtgenote was wel een schipperse maar ook geen zeilster. Er werd dus meer als motorboot gevaren dan als zeilschip. Al snel kwam er een bord "Te Koop" op en kwam ik langsvaren. We werden we het eens dat hij mijn schouw wilde inruilen met bijbetaling van mijn kant. Het idee was dat een kleinere schouw makkelijker te verkopen zou zijn.
Ik heb heel veel aan de 'Jutter' veranderd om er uiteindelijk een heel degelijk en fijn varend schip van te maken, waar we heel veel plezier mee hebben gehad, grote reizen o.a. naar Denemarken en veel op het Duitse Wad. Omdat het zo’n beetje een kindje van mij geworden was heb ik het wel en wee tot op heden zo goed mogelijk gevolgd.
