Keet

Keet

Het was in 2011 vijftig jaar geleden dat de Amsterdammer Dick Boon zich als zelfstandig scheepsontwerper vestigde in een woonboot te Uitwellingerga. In 1963 was hij grondlegger van het wereldwijd bekende ontwerpbureau Vripack in Sneek. Dit levert inmiddels ontwerpen voor bekroonde superjachten over de hele wereld. Onder de vroege ontwerpen van Vripack zitten ook ontwerpen van Zeeschouwen en Schokkers.

In september 1975 is de kiel gelegd door Jachtbouw J. Helfferich in Franeker. Feenstra in IJlst deed de aftimmering. Opdrachtgever was dhr. A. Zijlstra die de zeeschouw bij de tewaterlating de naam 'Tamalone' gaf (Tamalone is geleend van de Nederlandse schrijver Arthur van Schendel in zijn boek 'Een zwerver verliefd'. Tamalone is een verbastering van 'I am allone'. Ieder schip is/voelt zich alleen.). Naast de 'Keet' zijn er nog zeker 10 Zeeschouwen van dit ontwerp in Nederland gebouwd, waarvan de meeste in Oppenhuizen. In 2017-2018 is de zeeschouw flink onder handen genomen door scheepswerf Koppers.

Eigenschappen

Plaquette nummer:2297 Zeil nummer:
Categorie:D Tekening nummer:
Type:Zeeschouw

Bouw

Bouwjaar:1975 Ontwerper:Dick Boon
Werf:Jachtbouw J. Helfferich (casco) / Feenstra (aftimmering) Werf plaats:Franeker / IJlst
Motor: Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip:Knikspant Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:10,00 m Breedte berghout:3,70 m
Diepgang:0,90 m Masthoogte water:0,00 m
Oppervlakte grootzeil:30,00 m2 Oppervlakte fok:12,10 m2
Oppervlakte botterfok:22,00 m2 Oppervlakte kluiver:10,00 m2
Oppervlakte totaal:74,10 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1975 – 2000 Dhr. A. Zijlstra ( Talamone)
2018 – 2022 P.C. Scherpenhuijsen en C.J. Scherpenhuijsen-Blom, Utrecht ( Keet)
2022 – Nu (laatst bekend) S.A. Beers, Weesp ( Keet)

Geschiedenis

2018

2018

2018: Foto's van de zeeschouw 'Keet'

2022

18 september 2022

18 september 2022: Het verhaal van de opdrachtgever A. Zijlstra

Op de avond van 12 mei 1975, de dag dat onze jongste zoon werd geboren, heb ik de boot bij Helfferich heb besteld. Toen hadden we dus twee zonen, voor elk zwaard een! Helfferich was eerder ijzerwerker bij Piet Valk, waar de Valkvletten gebouwd werden. Hij was een uitstekende vakman die een loods bouwde op Kiesterzijl en daar voor zichzelf begon. Onze schouw was het tweede schip (een motorboot), door hem gebouwd. De zeeschouw 'Tamalone', bij de tewaterlating in 1976 zo gedoopt, is in het jaar 2000 door mij verkocht aan nieuwe eigenaren in Oppenhuizen/ Uitwelleringa.
In september 1975 is de kiel gelegd. De casco-bouwer was Helfferich in Franeker en het schip is betimmerd door Feenstra in IJlst. De tuigage is verzorgd door de werf in de jachthaven van Hindeloopen en de zwaarden en het roer zijn vervaardigd door Brandsma in Rohel. De rondhouten zijn gemaakt en geleverd door fa. Miedema, timmerfabriek in Leeuwarden. Verder heb ik zelf de kuip betimmerd, aanvullend verfwerk gedaan en het verdere onderhoud. De motor Mercedes OM636 is geleverd door Van der Ploeg automaterialen, in Franeker.
Beide bedrijven, Helfferich en Feenstra, bestaan sinds lang niet meer. Zelf behield ik steeds de regie, bestelde alles, zorgde voor het transport en monteerde de alle onderdelen binnen plm. tien maanden tot een vaarklare en zeilende schouw in het water lag.
Een jaar of vier lag de boot 's winters onder de tent in een vaart, dicht bij ons huis. Daarna kocht ik een schiphuis, alwaar hij in de winter onder dak lag. In de zomer lag zij in een box in de jachthaven van Franeker. Met de schouw zijn we enkele keren, in de zeventiger jaren, naar België gevaren, Antwerpen, Gent en Blankenberge. Twee maal, in 1980 en 1981, met onze jonge kinderen naar Denemarken en Zweden (Malmö). Later nog enkele zelfde tochten gevaren samen met mijn vrouw en een enkele keer nog met onze jongste zoon naar Antwerpen.

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht